برای درمان بی خوابی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

برای درمان بی خوابی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

خیلی از ماها ممکن است به دلیل انجام یک کار خاص، سفر، بیماری و یا استرس و اضطراب نتوانیم خواب راحتی داشته باشیم و دچار مشکل شویم ولی این موضوع برای ما به مرور زمان حل می شود.

اما ممکن است در برخی موارد این مشکل با زندگی روزمره ما عجین شده و روند زندگی ما را مختل کند. در این حالت است که می توان گفت فرد دچار اختلال خواب شده است.

در این مطلب قصد داریم به سوال کسانی که می پرسند برای درمان بی خوابی به چه دکتری مراجعه کنیم پاسخ دهیم، همچنین با ما با موضوعات دکتر خواب برای درمان بی خوابی چه کارهایی انجام می دهد؟ جدیدترین روش درمان بی خوابی در اورا اسلیپ، علت بی خوابی شبانه و درمان آن، علائم بی خوابی، درمان های خانگی بی خوابی تا انتهای مطلب همراه باشید.

برای درمان بی خوابی به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

اختلال خواب یک نوع بیماری است که فرد را دچار بی خوابی و یا بدخوابی می کند. حال این بیماری ممکن است ارثی بوده و یا به خاطر استرس و اضطراب فرد ایجاد شده باشد.

در حال حاضر موضوع اختلال خواب در میان مردم بسیار شایع شده است و اگر این بیماری درمان نشود ممکن است بیماری های مزمن را در افراد افزایش داده و مشکلات بسیاری را برای آنها ایجاد کرده و باعث کاهش توجه و تضعیف تفکر شود.

سوال بسیاری از کسانی که به بی خوابی دچار شده اند این است که برای درمان بی خوابی به چه پزشکی مراجعه کنیم.

البته برخی از پزشکان قادرند در تشخیص و درمان انواع بیماری های مربوط به خواب و درمان بی خوابی به شما کمک کنند. اما همانطور که از اسمش پیداشت بهتر است به پزشک متخصص خواب مراجعه کنید.

متخصص خواب پزشکی است که اختلالات خواب را تشخیص داده و درمان می کند. اکثر متخصصان خواب در طول دوره رزیدنتی در زمینه های داخلی، روانپزشکی، اطفال یا مغز و اعصاب و یا دندان پزشکی آموزش می بینند. پس از اتمام دوره رزیدنتی، آنها یک برنامه فلوشیپ در پزشکی خواب را تکمیل می کنند.

این پزشکان روش هایی را انجام دهند که برخی از مشکلات خواب را برطرف می کند، مانند ترمیم مشکلات ساختاری بینی، دهان یا گلو که باعث خروپف و OSA می شود که دیوایس دهانی بهترین گزینه است

گفتنی است که برای راحتی و سهولت دستیابی بیماران به این پزشکان متخصص و مجرب، کلینیک هایی دایر شده است که در آن به صورت تخصصی به معالجه بیمارانی پرداخته که به اختلال خواب مبتلا هستند. شما می توانید با مراجعه به این متخصصین ریشه و دلایل اصلی این نوع بیماری را کشف کرده و به سیر طبیعی زندگی خود برگردید.


در مرکز خواب اورا اسلیپ با دکتر فریبا معینی پور متخصص اختلالات خواب “عضو آکادمی و طب خواب اروپا و استاد دانشگاه اُمئو سوئد” کنار شما هستیم تا یک به یک اختلالات خواب را شناسایی کنیم و با با جدید ترین روش های روز دنیا بدون جراحی، درد و خون ریزی آنها را درمان کنیم.

پس از پایان درمان شما بدون داشتن عوارض جانبی خواب باکیفیت و راحتی خواهید داشت.

برای دریافت نوبت و مشاوره رایگان می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.


از متخصص خواب چه بپرسیم

برای درمان بی خوابی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

هنگامی که برای اولین بار با یک متخصص خواب ملاقات می کنید، در اینجا چند موضوع وجود دارد که آنها پوشش خواهند داد:

  • آیا من اختلال خواب دارم؟
  • چه چیزی باعث وضعیت من شد؟
  • آیا نیاز به مطالعه خواب دارم؟
  • چه آزمایشات دیگری باید انجام دهم؟
  • خطرات یا عوارض احتمالی وضعیت من چیست؟
  • گزینه های درمان من چه هستند؟
  • اگر اولین درمانی که امتحان کردم جواب ندهد چه؟
  • چه تغییراتی در شیوه زندگی ممکن است به علائم من کمک کند؟

دکتر خواب برای درمان بی خوابی چه کارهایی انجام می دهد؟

درمان اختلال خواب با توجه به نوع و دلیل زمینه ای که می تواند این بیماری داشته باشد، متفاوت است. ولی درمان به صورت کلی یک ترکیب از درمان های پزشکی و تغییراتی میباشد که باید در سبک زندگی به وجود بیاید.

یکی از روش های درمان بی خوابی مراجعه به پزشک است. در این روش پزشک مربوطه از روش هایی چون تجویز قرص های خواب آور ، مکمل های ملاتونین، داروهای حساسیت، داروهای سرماخوردگی، استفاده از دستگاه تنفسی، استفاده از دستگاه محافظ دندان برای جلوگیری از دندان قروچه استفاده می کند.

جدیدترین روش درمان بی خوابی

امروزه علاوه بر درمان های دارویی در عصر جدید پزشکان از روش های جدیدی برای درمان بی خوابی استفاده می کنند، در واقع می توان گفت که این روش ها به گونه ای تمرین برای دوری از استرس و اضطراب بوده که زمینه ساز و علت بسیاری از بی خوابی ها است.

درمان شناختی رفتاری (CBT)

درمان شناختی رفتاری (CBT) یکی از جدیدترین روش ها در درمان بی خوابی است که در این شیوه یک روانشناس، مسئولیت راهنمایی و همراهی بیمار را بر عهده دارد. در این روش روانشناسان بسیاری از عادات ناسالم بیمار را بررسی و عادات سالم را جایگزین آن می کنند.

درمان بی خوابی با مدیتیشن

با توجه به این که بسیاری از کارشناسان، استرس و اضطراب را دلیل بسیاری از اختلالات خواب و بی خوابی می دانند، مدیتیشن یک راه درمانی عالی و موثر در این زمینه است. تحقیقات ثابت کرده است که با تمرینات مدیتیشن می توان خواب با کیفیتی را تجربه کرد و این عمل تاثیر مثبتی روی بی خوابی دارد.

برای درمان بی خوابی به چه دکتری مراجعه کنیم؟

علت بی خوابی شبانه و درمان آن

بی خوابی ممکن است که دلایل متعددی داشته باشد ممکن است یک مشکل سطحی باشد و یا ناشی از یک بیماری باشد. دلایل معمول بی خوابی می تواند عوامل زیر باشد:

استرس

برخی نگرانی های فرد در رابطه با تحصیل، شغل، مسائل مالی و خانوادگی هر یک به تنهایی می تواند وضعیت سلامتی او را تهدید کرده و حالتی را برای وی ایجاد کرده که مانع از خوابیدن او هنگام شب شود و خوابیدن را به یک کار دشوار تبدیل کند. وقایع استرس زا در زندگی مانند مرگ یا بیماری یکی از اعضای خانواده، جدایی از همسر و یا از دست دادن شغل فرد هرکدام ممکن است منجر به بی خوابی شود.

اختلالات روانی

اختلالات اضطرابی مانند اختلال استرسی ناشی از یک آسیب روانی ممکن است فرد را دچار بی خوابی کند.

برخی داروها

برخی داروهای ضد افسردگی، داروهای کنترل کننده فشار خون می توانند بر خواب فرد تاثیر بگذارند، مثلا داروهای آلرژی، داروهای لاغری، مسکن ها و داروهای سرماخوردگی به دلیل کافئین موجود در آن ممکن است موجب اختلال در خواب شوند.

برخی بیماری ها

برخی ناراحتی ها و بیماری ها در بدن مانند آسم و یا مشکلات معده و بازگشت اسید آن به مری، تیروئید، دیابت، بیماری های قلبی و دردهای مزمن می توانند موجب اختلال در خواب شوند. آلرژی و بیماری های تنفسی از دیگر دلایل بروز اختلال در خواب فرد است. انواع مختلفی از آلرژی ها، عفونت های تنفسی، سرماخوردگی باعث می شوند تا تنفس در هنگام شب برای فرد دشوار شده و خوابیدن را برایش مشکل کند.

اختلالات مرتبط با خواب

سندروم پای بی قرار باعث ایجاد یک حالت ناخوشایند در پاها شده و ناخواسته باعث حرکت پاها در خواب می شود و همین امر ممکن است خواب فرد را مختل کند. وقفه ی تنفسی در خواب موجب می شود که فرد به صورت مقطعی در طول شب تنفسش قطع شود و به همین دلیل روند خواب با مشکل رو به رو خواهد شد.

عادات نامناسب خواب

عادات نامناسب خواب مانند داشتن برنامه ی نامنظم خواب، چرت زدن در طول روز، انجام فعالیت های تحریک کننده ی بدن قبل از خواب، بازی با گوشی تلفن همراه قبل از خواب، محیط خواب ناآرام ممکن است همگی در روند خواب تاثیرات منفی بگذارد.

دیر شام خوردن

اگر فرد پیش از خواب پرخوری کرده و یا یک غذای سنگین میل کند ممکن است نگام خواب با مشکلاتی رو به رو شود. . برخی از افراد در این حالت سوزش سر دل و بازگشت اسید معده به مری را تجربه می کنند و همین امر باعث می شود که کیفیت خواب فرد تا مقدار زیادی کاهش یابد.

درمان بی خوابی

تغییر عادت های غلط خواب و برطرف کردن بیماری ها و مشکلاتی که باعث بی خوابی می شوند، در نهایت برای بسیاری از مردم منجر به یک خواب با کیفیت خواهد شد.

معاینه ی فرد توسط پزشک و تجویز دارو

اگر دلیل بی خوابی فرد یک عامل ناشناخته باشد پزشک برای بررسی بیماری های احتمالی بیمار را معاینه می کند و ممکن است برای برای بررسی عملکرد غده تیروئید و همچنین برخی دیگر از عوامل مرتبط با بی خوابی از فرد آزمایش خون گرفته و پس از بررسی نتیجه برای بیمار دارو تجویز شود.

بررسی عادت های خواب

پزشک ممکن است برای اطلاع از الگوی خواب و بیداری فرد، از او بخواهد که برنامه ی خوابش را هر روز یادداشت کند و پس از بررسی عادت های خواب یک برنامه و الگوی مشخص به بیمار ارائه دهد.

نوردرمانی

استفاده از نوردرمانی با جعبه های نور، برای کمک به تنظیم مجدد ساعت درونی فرد، نیز روش موثری است.

رفتار درمانی شناختی

صحبت با یک روان‌ درمانگر یا شرکت در جلسات گروه‌ درمانی می‌ تواند استرس فرد در زمان خواب را تا حد زیادی کاهش دهد. برای افراد مبتلا به بی‌خوابی مزمن، این روش درمانی به همراه داروهای تجویزی موثر است. برای افرادی که به همراه بی خوابی، افسردگی ماژور نیز دارند، ترکیبی از داروهای ضد افسردگی و CBT می تواند بسیار کارساز باشد.

آرامش درمانی

روش آرامش درمانی و انجام برخی تکنیک ها می تواند تا حد بسیاری اضطراب و تنش را از بدن دور کند، همچنین آرام کردن بدن و عضلات ممکن است منجر به خواب راحت شود اما این کار نیازمند تمرین از جمله تمرین های تنفسی یا فیدبک های زیستی است که در آرام کردن ذهن و رسیدن به آرامش بسیار موثر است.

علائم بی خوابی

علائم و نشانه های بی خوابی ممکن است با توجه به شدت و نوع آن با یکدیگر متفاوت باشد، حتی ممکن است بی خوابی به خاطر بیماری و مشکلات دیگری در بدن باشد. اما به طور کلی نشانه های بی خوابی را می توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • احساس ضعف و خستگی در طول روز و در تمامی ساعات حتی ساعات اولیه صبح و پس از بیدار شدن از خواب
  • احساس افسردگی و نا امیدی در زندگی
  • کاهش وزن و یا افزایش وزن
  • تحریک پذیری و وجود آمدن برخی ویژگی های اخلاقی مانند زودرنجی و یا بدخلقی و اضطراب
  • استرس
  • حواس پرتی و عدم تمرکز

درمان های خانگی بی خوابی

اگرچه که بی خوابی بسیار آزار دهنده است و کیفیت زندگی را پایین می اورد ولی این مشکل در هر سنی که هستید قابل درمان است، درمان های خانگی بی خوابی عبارتند از:

داشتن یک برنامه زمانی ثابت برای خواب

یک الگوی خواب مشخص در طول روز داشته باشید، یعنی در یک ساعت مشخص به تخت خواب بروید و هر روز صبح در یک ساعت مشخص از خواب بیدار شوید.

پرهیز از مصرف کافئین، نیکوتین و الکل و یا کاهش مصرف این مواد

مصرف این مواد به گونه ای است که تاثیرات آنها تا ساعت ها در بدن باقی می ماند و موجب بی خوابی و اختلال خواب می شود.

برطرف کردن دردهای احتمالی

اگر دچار دردهای مزمن و ناراحت کننده هستید برای رفع آن حتما به پزشک مراجعه کنید.

تغییرات سبک زندگی

ایجاد تغییرات در سبک زندگی موجب بهبود کیفیت خواب در زندگی فردی می شود، برای مثال مصرف سبزیجات و ماهی را در رژیم غذایی افزایش و مصرف قند و شکر را کاهش دهید.

  • قبل از خواب مایعات کمتری بنوشید تا به خاطر ادرار از خواب بیدار نشوید.
  • چرت عصرانه را محدود کنید و یا به طور کل آن را حذف کنید.
  • محیط خواب را با آرامش همراه کنید و از اتاق خواب برای کار کردن و فعالیت های غیر مرتبط استفاده نکنید.
  • دمنوش بابونه، سنبل الطیب و استفاده از مواد غذایی حاوی ملاتونین برای خواب بهتر توصیه می شود.