بی خوابی پس از ترک سیگار؛ علائم، علت و درمان

بی خوابی پس از ترک سیگار؛ علائم، علت و درمان

کنار گذاشتن و حذف هر عادت بدی ممکن است کمی دلهره آور باشد، ترک سیگار نیز جزء همین دسته اقداماتی است که کمی دشوار به نظر می رسد. هر کسی که تا به حال سیگار را امتحان کرده متوجه لذتی که پس از کشیدن آن به دست می آید شده است. این حس خوب پس از سیگار به علت تاثیرات نیکوتین موجود در سیگار بر مغز است.

با این وجود ممکن است افراد زیادی قصد ترک سیگار را داشته باشند اما با توجه به عوارضی که پس از ترک سیگار به سراغ بدن می آید، ترس مانع انجام آن می شود که یکی از این عوارض بی خوابی می باشد. اگر قصد ترک سیگار را دارید می توانید با خواندن این مقاله اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کرده و آگاهانه تر اقدام به ترک این ماده مخدر کنید، زیرا در ادامه مطالبی درباره بی خوابی پس از ترک سیگار: علائم، علت و درمان ذکر می گردد.

چرا باید سیگار را ترک کنم؟

سیگار یکی از دخانیاتی است که به شدت وابستگی به همراه دارد یا به عبارتی اعتیاد آور است. این خاصیت اعتیاد آوری سیگار به دلیل وجود مقدار زیادی نیکوتین است که مغز را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

بر خلاف تصور عموم که فکر می کنند سیگار عوارض کم تری نسبت به مواد مخدر دیگر دارد و می توانند با خیال راحت تری آن را مصرف کنند، باید بدانید که چنین باوری اشتباه است.

در واقع سیگار همان عوارض مواد مخدر دیگر را دارد اما با این تفاوت که در بلند مدت بروز پیدا کرده و عمر را کم می کند. باید بدانید عوارضی که سیگار بر ریه ها، شش ها، دندان ها، سیستم تنفسی و قلب دارد به حدی زیاد بوده که نمی توان با لذت کشیدن سیگار مقایسه کرد. بنابراین اگر می خواهید زندگی با کیفیت و عمری طولانی داشته باشید باید ترس خود را کنار گذاشته و هرچه زودتر اقدام به ترک آن کنید.

اثرات مثبت ترک سیگار

  • ایجاد تغییراتی در خلق و خو
  • ایجاد حس آرامش
  • کاهش تحریک پذیری عصبی
  • از بین رفتن حس افسردگی
  • کاهش اضطراب و استرس
  • افزایش حافظه
  • کاهش خطر ابتلا به آلزایمر
  • حفظ سلامت قلب و دستگاه تنفسی بدن

علائم و عوارض موقتی ترک سیگار

تمام علائم و عوارضی که پس از ترک سیگار سراغ افراد می آید، موقتی بوده و پس از مدتی از بین می روند. بدن با گذشت زمان،  با تغذیه و خواب مناسب و کافی می تواند به حالت طبیعی خود بازگردد، این در حالی است که بی خوابی نیز یکی از علائم شایع ترک سیگار است. بنابراین تنها موضوع نگران کننده در مورد ترک سیگار، بی خوابی می باشد. چراکه بی خوابی به تنهایی می تواند سیستم بدن را دگرگون کرده و زمینه ساز بروز مشکلات دیگر شود.

برخی از عوارض و علائم موقت ترک سیگار عبارت اند از:

  • داشتن هوس دائمی دریافت نیکوتین برای مدتی
  • ایجاد مشکل در حواس و تمرکز
  • ایجاد حس ناراحتی و افسردگی
  • بروز اضطراب و استرس
  • تحریک پذیری عصبی نسبت به محیط
  • تعریق زیاد بدن
  • احساس سوزش و سوزن سوزن شدن در عضلات دست و پار
  • بروز حالت تهوع و استفراغ
  • گرفتگی عضلات
  • سردرد های مزمن
  • درد موقت در ناحیه گلو
  • افزایش وزن موقتی
  • بی خوابی های مزمن شبانه

علت بی خوابی پس از ترک سیگار چیست؟

افرادی که به تازگی اقدام به ترک سیگار کرده اند، تقریبا 5 برابر دیگران دچار بی خوابی و عوارض ناشی از آن می شوند. رابطه بین بی خوابی و ترک سیگار دو طرفه است، زیرا از سویی ساز و کارهای ترک سیگار باعث بروز بی خوابی و اختلالات خواب می شوند و از سوی دیگر همین اختلالات خواب و محرومیت از آن روند ترک را کندتر کرده و عوارض احتمالی را تشدید می کند. اختلالات خوابی که ترک سیگار ممکن است احتمال بروز آن ها را بیشتر کند، شامل:

  • تندی خلق و خو
  • کاهش توازن ساعت بیولوژیکی طبیعی بدن
  • ترس در خواب یا وحشت شبانه
  • آپنه انسدادی

می گردد.

عوارض بی خوابی پس از ترک سیگار

برگشتن و روی آوردن دوباره به سیگار نگرانی تمام کسانی می باشد که پس از ترک سیگار دچار عوارض آن شده اند. بی خوابی یکی از مهم ترین علائم آن می باشد، به این دلیل که رابطه تنگاتنگی با بازگشتن به اعتیاد و مصرف سیگار دارد.

بی خوابی مزمنی که پس از ترک سیگار گریبان گیر افراد مبتلا می شوند شامل موارد زیر می باشد:

  • نوسانات و تغییرات خلقی
  • افزایش حساسیت عصبی نسبت به موضوعات کوچک و بزرگ
  • ایجاد توهم
  • بروز اضطراب و استرس
  • افزایش احتمال ابتلا به افسردگی
  • ایجاد حس ناامنی و ناراحتی در دوران ترک

راه های درمان بی خوابی پس از ترک سیگار

افرادی که در حال ترک هر گونه مواد مخدر از جمله سیگار هستند، ممکن است خواب راحت برایشان تبدیل به یک رویای دست نیافتنی شده باشد. در این راستا متاسفانه داروهایی که تجویز می شود نیز کارایی چندانی نداشته و ممکن است زمینه ساز بازگشت دوباره به اعتیاد نیز باشند. با این حال از آن جا که وابستگی به سیگار در واقع نوعی واکنش روانی مغز می باشد، راهکارهایی نیز وجود دارد که میزان تخریبات روانی و شناختی ترک سیگار را کم می کند و می توان با به کارگیری آن ها با بی خوابی و اختلالات خواب مقابله کرد.

مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ، واحدی است که از روش های فوق تخصصی برای درمان بی خوابی، اختلالات خواب و عوارض آن استفاده می کند و شما می توانید با مراجعه به این مرکز در کوتاه ترین زمان ممکن بهترین نتیجه را بگیرید. این روش ها عبارت اند از:

انجام حرکات آرام بخش و مدیتیشن:

انجام مدیتیشن ذهن آگاهی به افرادی که به هر دلیلی ذهن شلوغی دارند و نمی توانند به راحتی بخوابند، کمک می کند تا در هوشیاری آگاهانه در حالتی کاملا آرام بخش قرار بگیرند.  قرار گرفتن در این حالت به طور چشم گیری استرس و اضطراب را کم کرده و احتمال خواب را بیشتر می کند.

استفاده از روش تن آرامی عضلانی:

در این روش بیمار مبتلا سعی می کند عضلات خود را آرام کرده و به حالت انقباض و استراحت در آورد، در نتیجه بدن از حالت گرفتگی در آماده و حس آرامش به دست آمده می تواند باعث ایجاد خواب شود.

به کارگیری روش بیوفیدبک:

بیمارانی که به خاطر واکنش های بدنشان نسبت به عوامل محیطی دچار بی خوابی شده اند، با به کارگیری این روش می توانند نحوه کنترل این واکنش ها را یاد گرفته و شدت آن را کم کنند. بدین صورت توانایی خوابیدن را دوباره به دست می آورند.

روش درمانی رفتار شناختی:

روش رفتار درمانی یا همان رفتار شناختی نوعی تکنیک روانشناسی می باشد که میزان هیجانات ناکارآمد بیمار نسبت به تغییرات را کم می کند. این روش با اصلاح رفتارها و افکار غلط و جایگزین کردن آن ها با واکنش های درست انجام می پذیرد و بدین ترتیب، باعث ایجاد خواب راحت و عمیق می گردد.

کنترل و حذف محرک ها:

این روش بیان می کند تمام محرک هایی که خواب را از بین می برند را از محیط خواب خود حذف کنید. محرک های تخریب کننده خواب گاهی به خود سیگار مربوط بوده و می تواند یاد آور دوران وابستگی شما بوده یا ممکن است شامل عوامل دیگری از جمله سر و صدا و نور زیاد باشد.

ورزش و تمرینات منظم و منسجم:

هرگونه حرکات و تمرینات جسمانی باعث از بین رفتن حس اضطراب و استرس می شود، در حالی دردهای جسمانی را نیز کاهش می دهد و همچنین عضلات بدن را خسته می کند، بدین ترتیب می تواند به شما برای داشتن خواب آرام کمک کند.

استفاده از روش محدود سازی خواب:

محدود سازی خواب روشی متفاوت است که هدف آن تنظیم ساعت خواب بدن است. این روش بیان می کند که شما در ابتدا باید ساعت های خواب و چرت روزانه خود را کم کرده و سپس به مرور بر مدت زمان آن اضافه کنید، این کار را تا وقتی ادامه دهید که به خواب مطلوب خود دست پیدا کنید.

خارج شدن از محیط تکراری خانه:

سعی کنید در مدت زمان طولانی در محیط تکراری و بسته خانه نمانید و برای خود تنوع ایجاد کنید، تا بدین ترتیب مغزتان از هوس سیگار دور شود. پیاده روی در طبیعت، فضای سبز و قرار گرفتن در معرض تابش نور خورشید تاثیر مثبتی در داشتن خواب آرام دارد.

داشتن تغذیه مناسب:

غذا و نوع تغذیه بخش مهمی از حیات هر موجود زنده ای است و نقش اساسی در داشتن سبک زندگی سالم دارد. همچنین بخش عمده ای از درمان اختلالات خواب و بی خوابی وابسته به نوع رژیم غذایی می باشد. بنابراین از خوردن مواد غذایی که باعث بی خوابی می گردد مانند شکلات و قهوه خودداری کرده و در مقابل غذایی که باعث آرامش عضلات و ایجاد حس خواب می شود مانند لبنیات و پروتئین های حیوانی را بیشتر مصرف کنید.

ضرورت خواب برای بدن در هنگام ترک سیگار

تمام موجودات برای حفظ سلامت خود نیاز به خواب دارند، در این بین انسان ها بیش از یک سوم عمر خود را به خواب اختصاص می دهند. خواب کافی آن قدر برای بدن و ادامه حیات ضروری است که فقدان آن باعث بروز بیماری های جسمی و روانی جدی مانند روان پریشی، آلزایمر، افسردگی، مشکلات قلبی و عروقی، ضعف سیستم ایمنی بدن و حتی در مواردی که شدید باشد مرگ افراد مبتلا را رقم می زند.

خواب از آن جهت اهمیت دارد که بدن فعالیت های حیاتی خود که شامل ترمیم بافت های آسیب دیده، تقویت سیستم ایمنی بدن، دفع سموم انباشته شده و ترشح هورمون های ضروری  را در این بازه زمانی آغاز می کند. با توجه به تاثیرات مثبت خواب برای بدن، اگر افرادی که در حال ترک سیگار می باشند به اندازه کافی بخوابند می توانند با سرعت و کیفیت بیشتری این روند را طی کرده و نتیجه بهتری بگیرند.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله ذکر شد بی خوابی اولین علامت و عارضه ترک سیگار می باشد که اگر درمان نشود می تواند در روند ترک ایجاد مشکل کند. به این دلیل که بین عمل ترک سیگار و بی خوابی نوعی رابطه خطی وجود دارد، یعنی از یک سو بی خوابی نتیجه واکنش بدن نسبت به تغییراتی است که اعمال شده و از سوی دیگر همین بی خوابی روند ترک سیگار را کندتر کرده و وابستگی به این ماده مخدر را بیشتر می کند.

با وجود این که عوارض ترک سیگار همیشگی نیست و پس از مدتی از بین می ورد، راه های درمانی زیادی وجود دارد که می توان با به کارگیری آن ها میزان تاثیرات مخرب این علائم را کم کرد.

اگر در حال ترک سیگار هستید و در این میان دچار بی خوابی مزمن، عوارض آن و اختلالت خواب از جمله آپنه انسدادی، وحشت شبانه، خروپف و کابوس شده اید توصیه می شود به یک مرکز درمانی، پزشک و متخصص خواب مراجعه کرده و روند درمان مشکل خود را به صورت جدی دنبال کنید.

مرکز تخصصی درمان اختلالات خواب اوراسلیپ یکی از بهترین مراکز فعال در زمینه درمان مشکلات خواب مانند: درمان خروپف و درمان آپنه خواب می باشد که می تواند هر نوع مشکلی را در حوزه خواب از بین ببرد. در این مرکز دکتر فریبا معینی پور حضور دارند که از روش های بدون درد و جراحی و دیوایس دهانی استفاده می کنند. برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

علت بی خوابی پس از ترک سیگار چیست؟

بی خوابی پس از ترک سیگار به علت واکنش بدن در مقابل تغییراتی است که در نتیجه ترک سیگار بروز پیدا می کند.

راهکار درمان بی خوابی پس از ترک سیگار چیست؟

بهترین روش درمانی که می توان برای بی خوابی پس از ترک سیگار پیشنهاد کرد، مراجعه به پزشک اختلالات خواب و بی خوابی می باشد. زیرا این افراد با استفاده از روش های تخصصی می توانند در کوتاه ترین زمان مشکلات خواب شما را درمان کنند.

بیشتر بخوانید :

تاثیر و رابطه خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی

خواب آلودگی و خستگی زیاد نشانه چیست؛ دلایل و درمان