تاثیر و رابطه خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی

تاثیر و رابطه خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی

بیش از نیمی از افراد جامعه درگیر مشکلات و بیماری هایی هستند که نمی دانند علت و منشا آن چیست. از این رو هر راهکار و روش درمانی که انتخاب کنند بی نتیجه می باشد. در همین ابتدا باید بدانید علت بسیاری از بیماری های روانی و جسمانی بی خوابی، خواب ناکافی و بی کیفیت و همچنین مشکلات خواب می باشد.

به طور مثال کسی که دچار اضافه وزن است تا زمانی که خواب کافی دریافت نکند هیچ رژیم غذایی و تمرین ورزشی نمی تواند پاسخ گوی مشکلات وی باشد. از این رو اولین گام جهت درمان طیف گسترده ای از بیماری ها بر طرف کردن مشکلات و اختلالات خواب است.

در این بین آپنه خواب و خروپف جدی ترین اختلالات خوابی می باشند که به کلی تمام جوانب زندگی فردی و اجتماعی افراد مبتلا را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مقاله تاثیر خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی مورد بحث قرار می گیرد.

برای درمان بیماری های ناشی از آپنه انسدادی خواب و خروپف در ابتدا باید بدانید این دو عارضه چیست و چگونه رخ می دهد.

آپنه خواب چیست؟

به طور کلی آپنه خواب به قطع شدن ناگهانی تنفس در هنگام خواب گفته می شود. آپنه خواب انواع مختلفی دارد که به شرح زیر می باشد:

آپنه انسدادی خواب:

در آپنه انسدادی خواب تنفس شما کاهش پیدا می کند تا حدی که ممکن است کاملا متوقف شود. این حالت گاهی به صورت مکرر در طول خواب شبانه رخ می دهد و خواب فرد مبتلا را به طور کلی مختل می کند. علت اصلی این اتفاق مسدود بودن یا ناقص بودن مجرای فوقانی عبور جریان هوا می باشد که باعث می شود قفسه سینه نیز به سختی کار کند.

کم کاری قفسه سینه نیز سبب می شود جریان هوا به راحتی وارد ریه نشده و عمل تنفس به کلی دچار مشکل شود. در این صورت عمل تنفس ممکن است با صدای بلند خرخر و حرکات تند و سریع بدن همراه باشد که البته شما متوجه آن نخواهید بود. اما این عمل باعث می شود اکسیژن به بافت های حیاتی بدن نرسیده و دچار مشکل شوند حتی در برخی مواقع تداوم این وضعیت سبب از بین رفتن آن ها می شود.

آپنه مرکزی خواب:

در این نوع آپنه خواب تنفس به طور منظم و مکرر در طول خواب شبانه قطع می شود. علت بروز آپنه خواب مرکزی مسدود شدن مجرای تنفسی نیست بلکه ضعف عملکرد مغز می باشد. به عبارتی در جریان عمل تنفس مشکلی وجود ندارد در واقع مغز شما هیچ تلاشی برای نفس کشیدن نمی کند بدین صورت که مغز به عضلات دستور کار نمی دهد. علت اصلی این مشکل آسیب دیدن بخشی از مغز که همان ساقه مغز بوده و کنترل عمل تنفس را بر عهده دارد می باشد.

آپنه مرکزی خواب بیشتر برای افراد مسن بالای 65 سال رخ می دهد. همچنین باید بدانید آپنه انسدادی و مرکزی خواب برای مردان بیشتر رخ می دهد یعنی عامل مرد بودن در جریان ابتلا به این بیماری نقش اساسی دارد. یکی دیگر از علت های اصلی بروز آپنه خواب اضافه وزن و چاقی می باشد.

 خروپف چیست؟

خروپف صدای خشن و نسبتا بلندی می باشد که در طی تنفس از قسمت دهان و بینی خارج می گردد. علت آن مسدود شدن مجرای طبیعی جریان عبور هوا و گذر این جریان از نزدیکی بافت های پشت گلو و لرزیدن آن ها می باشد.

خروپف در کوتاه مدت و در شرایط عادی خطر جدی محسوب نمی شود اما اگر در طولانی مدت ادامه داشته باشد یا علائم بیماری دیگری باشد تبدیل به یک عارضه شده و باید با کشف علت اصلی بروز به درمان آن پرداخت. تغییر سبک زندکی، رژیم غذایی و دوری کردن از مواد مخدر و الکل می تواند در درمان خروپف و بهبود شرایط موثر واقع شود.

بیماری های گوارشی که علت آن آپنه خواب و خروپف می باشد:

  • سندرم روده های تحریک پذیر
  • بیماری ها و مشکلات التهابی روده ها
  • بیماری و مشکلات سلیاک
  • مشکلات یا سرطان روده بزرگ
  • ریفلاکس معده

دیگر بیماری هایی که خروپف و آپنه انسدادی خواب باعث آنها می شوند

  • نارسایی و مشکلات قلبی
  • کم کاری یا پر کاری تیرئید
  • نارسایی های کلیوی
  • بیماری های روانی و عصبی مانند آلزایمر، پارکینسون، آمیوتروفیک
  • آسیب دیدن مغز که ناشی از سکته مغزی می باشد عدم تمرکز
  • کاهش حافظه
  • ایجاد پر خوری و اشتهای کاذب و به دنبال آن اضافه وزن و دیابت
  • افزایش احتمال ابتلا به فشار خون بالا
  • ایجاد بی خوابی کاذب و به دنبال آن عوارض بی شمار بی خوابی

راهکارهای درمانی آپنه خواب و خروپف

در بسیاری از موارد خروپف یکی از عوارض آپنه خواب می باشد به همین دلیل درمان آپنه خواب خود سبب از بین رفتن خروپف می گردد. در ادامه چند روش برای درمان آپنه خواب ذکر شده است که میزان اثر بخشی مثبت آن بسته به علت بروز آپنه خواب می باشد.

تغییر سبک زندگی

در مواردی که فرد دچار آپنه انسدادی ملایم و سطحی می باشد، پزشک متخصص اختلالات خواب راه های درمانی ساده ای پیشنهاد می دهد. به طور مثال اگر علت بروز آپنه خواب شما آلرژی باشد تجویز برخی داروهایی که حساسیت را کنترل می کند می تواند راه حل مناسبی باشد. گاهی چاقی و اضافه وزن دلیل آپنه خواب می باشد که تنها راه حل کنترل اشتها و کاهش وزن می باشد.

کسانی که عادت به مصرف الکل و سیگار دارند باید این عادت مخرب را ترک کنند تا بتوانند خوابی آرام و با کیفیت داشته باشند. اگر این اقدامات و روش ها نتوانند راه حل مسئله شما باشند باید با مراجعه به مراکز و افراد متخصص علت اصلی بروز آپنه خواب خود را پیدا کرده و به درمان آن بپردازید.

چند راه حل پزشکی درمان آپنه خواب:

فشار مثبت هوا به صورت مداوم با استفاده از دستگاه CPAP :

اگر آپنه خوابی که دچار آن هستید از متوسط تا درجه شدید باشد، پزشک دستگاه هوایی که را تجویز می کند که از طریق ماسکی که به دهان زده می شود اکسیژن را وارد مجاری تنفسی می کند.

هوایی که در این دستگاه ها می باشد بیشتر از فشار هوای اطراف است و جهت استفاده آن جلوگیری از تنگی نفس، درمان آپنه انسدادی خواب و باز کردن انسداد عروق هوایی می باشد. استفاده از این دستگاه به  دلیل مشکل بودن قسمت تنظیم تسمه سخت بوده و کمتر استفاده می شود.

اگر مجبور به استفاده از این دستگاه هستید شاید مجبور شوید چندین ماسک را امتحان کرده تا مناسب ترین آن ها را پیدا کنید و به یاد داشته باشید که حتما زیر نظر پزشک باشید.

استفاده از دستگاه دهانی:

یکی دیگر از راه های تنظیم تنفس و مقابله با آپنه انسدادی استفاده از دستگاه خروپف می باشد. این دستگاه به باز نگه داشتن دهان در هنگام خواب کمک می کند. طرز استفاده از دیوایس دهانی به این صورت می باشد که برای باز نگه داشتن گلو کمی فک را به سمت جلو می آورند که در این صورت از شدت آپنه خواب و خروپف کاسته می شود.

در واقع بهترین راه درمان خروپف و درمان آپنه خواب همین روش دستگاه خروپف است. این دستگاه بی ضرر بوده و هیچ عوارضی ندارد. به اندازه دهان بیمار قالب گیری می شود و بدون نیاز به برق بودن و سهولت در حمل آن باعث شده اکثر پزشکان خواب آن را تایید کنند. برای تهیه این دستگاه می توانید با شماره های ما تماس بگیرید

انجام عمل جراحی پرضررترین روش درمان

عمل جراحی آخرین گزینه درمان آپنه خواب است که بعد از راهکارهای درمانی شکست خورده دیگر انتخاب می شود.

گزینه های مختلف جراحی برای درمان آپنه خواب به شرح زیر می باشد:

جراحی و حذف بافت های اضافی:

این جراحی به این صورت است که پزشک متخصص بافت اضافی را از بالای گلو و پشت دهان خارج می کند که طی آن لوزه های شما نیز حذف می گردند. از این نوع جراحی برای درمان خروپف ناشی از ارتعاش بافت های گلو نیز استفاده می شود. اما تاثیر قابل توجهی برای درمان آپنه انسدادی ندارد بنابراین توصیه می شود از روش دیگری جهت برطرف کردن این مشکل استفاده کنید. اما اگر چاره ای جز حذف بافت های اضافی پشت گلو ندارید از روش رادیو اکتیو استفاده کنید.

عمل جراحی برای منقبض کردن بافت ها:

روش دیگری برای درمان مشکل آپنه خواب خفیف تا متوسط تخلیه تمام بافت های اضافی موجود در پشت گلو با استفاده از روش رادیوفرنسی است. نتیجه مطالعات نشان می دهد این عمل نیز مانند جراحی بافت های اضافی با خطراتی کمتر از آن است.

جراحی فک و تغییر دادن موقعیت آن:

در این جراحی فک از کناره استخوان جدا و جا به جا می شود و فضای عقب دهان برای تنفسی راحت تر افزایش پیدا می کند. این باز شدن فضا میزان انسداد مجاری هوا را به شدت کاهش می دهد که به عنوان روش پیشرفته تر مکسولوماندیبولار شناخته می شود.

جراحی ایپملنت:

این روش به تحقیقات و مطالعه بیشتری نیازمند است که چگونه این کارایی را دارد اما می دانیم که خطر انسداد مجاری را کاهش می دهد.

ایجاد تحریک عصبی:

در این جراحی محرکی در قسمت دهان قرار می دهند تا به وسیله آن حرکت زبان کنترل شود. بدین صورت افزایش تحریک به سیستم عصب کمک می کند زبان را در موقعیتی نگه دارد که راه جریان هوا باز بوده و به وسیله آن مسدود نشود.

ایجاد یک راه و مجرای هوایی جدید:

اگر از تمام راه های درمانی موجود استفاده کرده و کار ساز نبود و همچنین شدت آپنه خواب شدید بود ایجاد یک مسیر هوایی جدید تنها راه حل باقی مانده خواهد بود. این روش خطرناک بوده و در طی آن جراح راهی از گلو باز کرده و لوله ای فلزی درون آن قرار می دهد. در هنگام روز و در طول بیداری این مسیر پوشانده شده ولی در هنگام خواب شبانه باید باز باشد تا اکسیژن به داخل ریه ها راه پیدا کند.

سایر جراحی هایی که می تواند برای درمان آپنه خواب و خروپف موثر باشد:

  • جراحی برای از بین بردن مشکل اضافه وزن
  • جراحی برای بزرگ کردن لوزه ها و مجاری هوا

کلام آخر

آپنه خواب و خروپف دو عارضه یا اختلال خوابی است که نسبت به دیگر مشکلات خواب شایع تر می باشند. آپنه خواب با توجه به شدت و علت آن انواع مختلفی دارد که هر کدام راه های درمانی به خصوصی را می طلبند.

آپنه خواب با هر شدت و علتی که باشد به دلیل مشکلاتی که برای تنفس در هنگام خواب ایجاد می کند باید درمان شود که در بالا به اختصار به چند روش اشاره شد. در اکثر مواقع و در بیشتر افراد خروپف یکی از عوارض آپنه خواب می باشد که روش درمانی مشابهی دارند.

یکی از مشکلات و بیماری هایی که آپنه خواب و خروپف به وجود می آورند یا عوارض آن را تشدید می کنند مشکلات گوارش است. نارسایی و مشکلات گوارشی به تنهای می تواند به کلی زندگی فرد را مختل کند.

بنابراین توصیه می شود در اولین فرصت به بهترین مرکز اختلالات خواب مراجعه کرده و به درمان اختلالات خواب خود بپردازید. یکی از بهترین مراکز توصیه شده توسط متخصصان مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ می باشد که در آن دکتر فریبا معینی پور حضور دارد.

شماره های تماس :

سوالات متداول

آیا اختلالات خوابی مانند آپنه خواب برای گوارش مشکلی ایجاد می کند؟

بله یکی از مهم ترین عوارض اختلال آپنه خواب و خروپف ایجاد یا تشدید مشکلات گوارشی است.

آیا جراحی های مختلف بافت های اضافی گلو تاثیری در روند درمان آپنه خواب و خروپف دارد؟

بله، اما بعد از مدتی دوباره خروپف و آپنه خواب بر میگردد. همچنین میزان اثر بخشی انواع مختلف عمل جراحی بستگی به علت بروز مشکل

بیشتر بخوانید :

تاثیر درمان خروپف در زندگی مشترک

عوارض خروپف در زمان بارداری