آسم شبانه چیست؛ علت، علائم، پشگیری و درمان

آسم شبانه چیست؛ علت، علائم، پشگیری و درمان

طبق تحقیقات انجام شده، کسانی که به آسم مبتلا هستند، شب ناآرامی را پشت سر می گذارند. این افراد زمانی که به رختخواب می روند، علائم شدید تری از آسم را تجربه می کنند.

بیش از پنج میلیون نفر در بریتانیا به آسم مبتلا هستند و سه چهارم آنها از آسم شبانه رنج می برند. اگر می خواهید بدانید که آسم شبانه چیست؛ علت علائم و درمان آن چگونه است؟ توجه شما را به ادامه مطلب جلب می کنیم.

علائم آسم شبانه شامل سفتی در قفسه سینه، سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس در هنگام خواب است.

افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، چندین مرتبه در شب از خواب بیدار می شوند و تکرار همین امر، باعث می شود تا خواب بی کیفیتی داشته باشند و تمرکز خود را در طول روز از دست بدهند و به تدریج زندگی بی کیفیتی را تجربه کنند.

آیا آسم شبانه باعث مرگ میشود

بیشتر مرگ و میرهای مرتبط با آسم در شب رخ می دهد، بنابراین آسم شبانه به عنوان یک بیماری جدی شناخته می شود که نیاز به اقدامات پیشگیرانه و درمانی دارد.

عوامل مختلفی در تشدید آسم شبانه نقش دارند. با این وجود یکسری اقدامات وجود دارد که از طریق آن می توان آسم و خطراتش را کاهش داد.

علل ایجاد آسم شبانه و محرک های آن

دلیل اینکه چرا برخی از مبتلایان در هنگام شب دچار آسم شدید تر می شوند، هنوز کاملاً مشخص نیست. البته عوامل خاصی وجود دارند که آسم شبانه را تشدید می کنند. در ادامه به این عوامل می پردازیم.

وضعیت خوابیدن

وضعیت خوابیدن بسیار اهمیت دارد. افرادی که به آسم مبتلا هستند بایستی در نحوه خوابیدن خود دقت کنند. دراز کشیدن به پهلو، می تواند ریه ها را منقبض کند و به طور بالقوه علائم آسم را افزایش دهد.

همچنین به پشت خوابیدن، باعث چکه مخاط بینی به پشت گلو می شود و سرفه های مکرر شبانه را ایجاد می کند. مبتلایان بایستی، مناسب ترین حالت را در خوابیدن برگزینند و همواره سعی کنند تا به همان شیوه بخوابند تا علائم آسم را کاهش دهند.

تنفس در هوای سرد

خوابیدن در یک اتاق خواب خنک، بسیار دلپذیر است، اما چنین اتاقی، آسم شبانه را شدت می دهد و فرد مبتلا را اذیت می کند.

همیشه در زمستان علائم آسم شبانه بدتر می شود، دلیل آنهم هوای سرد و خشکی است که فرد مبتلا، تنفس می کند. از دست دادن گرما و رطوبت در مجاری تنفسی می تواند باعث حمله آسم شود.

قرار گرفتن در معرض آلرژی ها

گرد و غباری که در روی رختخواب وجود دارد یا شوره حیوانات خانگی که در هوای خانه معلق هستند، همگی باعث تحریک مجاری تنفسی می شود و بیمار را بیشتر از هر زمان دیگری مستعد ابتلا به آسم شبانه می کند.

آسم شبانه چیست؛ علت، علائم، پشگیری و درمان

تغییر عملکرد ریه در شب

ایجاد فرایندهای طبیعی بدن در طول خواب، می تواند فرد مبتلا را مستعد ابتلا به آسم شبانه کند. به طور مثال عملکرد ریه در طول شب کمتر می شود، دلیل آنهم شل شدن عضلات مجاری تنفسی است.

این عضلات در شب و موقع خواب، شل می شوند و مسیر جریان هوا را باریک تر می کنند. این شل شدگی، باعث مقاومت در ریه می شود و مشکلات تنفسی و سرفه را به بار می آورد.

تغییرات هورمونی

در طول خواب، بدن دچار تغییرات هورمونی می شود که ممکن است باعث تشدید آسم شود و اوضاع بیمار را بدتر کند. به عنوان مثال، برخی از مطالعات نشان می دهند که در طول خواب، سطح کورتیزول کاهش می یابد و به دنبال آن در مسیر راه هوایی انسداد ایجاد می شود.

اضافه وزن

وزن اضافی در اطراف قفسه سینه، باعث وارد کردن فشار به ریه ها می شود و آنها را منقبض می کند. برخی از مطالعات نشان می دهند که بافت چربی، مواد التهابی را در نواحی مختلف ریه ایجاد می کند و بر عملکردش تأثیر می گذارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته، افراد چاقی که وزن خود را کاهش دادند، عملکرد ریه آنها نیز بهتر شده و کیفیت خوابشان نیز بهبود یافته است.

سیگار کشیدن

دود سیگار، آسیب جدی به ریه ها وارد می کند و درصد ابتلا به آسم شبانه را افزایش می دهد. شایع ترین عارضه ای که افراد سیگاری به آن دچار می شوند، بیماری مزمن انسادی در ریه است که فرد را بسیار ناتوان می کند و مشکلات تنفسی بیشماری را در بدن وی بوجود می آورد.

رینیت آلرژیک

بیشتر افراد، مستعد ابتلا به رینیت آلرژیک یا همان تب یونجه هستند ولی افراد مبتلا به آسم، بیشتر در معرض آن قرار می گیرند و از مشکلات تنفسی که برایشان ایجاد می کند رنج می برند.

این عارضه باعث تجمع مخاط اضافی در پشت گلو می شود و در هنگام خواب گلو را تحریک می کند و سرفه های مکرر را به بار می آورد. از آنجایی که رینیت آلرژیک و آسم، هر دو دارای علائم تنفسی هستند، بنابراین می توان آنها را در پیوند با یکدیگر قرار داد.

سینوزیت با موارد شدیدتر آسم مرتبط است

این بیماری به عنوان یک عفونت ویروسی در سینوس ها شناخته می شود و ترشحات بینی را ایجاد می کند.

این عارضه در هنگام شب تشدید می شود و ممکن است در هنگام خواب، یک مرتبه احساس ناخوشایندی در گلویتان ایجاد شود و شما را مجبور به سرفه های مکرر کند.

آپنه انسدادی خواب

آپنه خواب نیز آسم شبانه را بدتر می کند و مشکلات زیادی را برای فرد ایجاد می کند. در هنگام خواب، عضلات گلو بصورت طبیعی شل می شوند و در مسیر عبور هوا انسداد ایجاد می کنند که بر اثر آن وقفه های تنفسی رخ می دهد. تحقیقات انجام شده، ارتباط بین آپنه خواب و آسم را نشان می دهد.

ریفلاکس اسید معده

اسید معده در هنگام خواب، راهی به سمت بالا، جایی که مری قرار دارد، پیدا می کند و باعث خارش و احساس تلخی در گلو می شود. این عارضه، تنفس را سخت تر می کند و درد سرهای زیادی را برای فرد مبتلا به آسم ایجاد می کند.

آسم شبانه چیست؛ علت، علائم، پشگیری و درمان

آسم بر زندگی کودکان و بزرگسالان چه تاثیری دارد؟

آسم تأثیرات زیادی بر زندگی افراد می گذارد و فعالیت های روزانه آنها را دچار تغییر می کند.

  • عدم تمرکز در طول روز
  • احساس خواب آلودگی در روز
  • مشکل در کنترل علائم آسم

چنانچه فرد علائم آسم در شب داشته باشد، ولی تا هنوز از ابتلای خود به این بیماری مطمئن نباشد، بهتر است به پزشک مراجعه کند و اقدامات درمانی و پیشگیرانه را انجام دهد.

پیشگیری از آسم شبانه

تاکنون روش قطعی برای درمان آسم پیدا نشده، ولی با این وجود راه های زیادی وجود دارد که به کمک آنها می توان از آسم پیشگیری کرد، یا حداقل علائم آن را کاهش داد. رعایت کردن نکات زیر علائم آسم شبانه را کاهش می دهد.

از ورود مواد حساسیت زا به محیط اتاق خواب جلوگیری کنید

همواره محیط اتاق خواب باید تمیز نگه داشته شود و از ورود مواد حساسیت زا به داخل آن جلوگیری شود.

حیوانات خانگی را به هیچ وجه به داخل اتاق نباید راه داد وملحفه هایی که از آن استفاده می شود را بصورت ماهانه شستشو داد تا در صورت ورود مواد حساسیت زا، به کلی از بین بروند. تا حد امکان از بالش و لحاف پردار استفاده نشود.

دمای اتاق خواب را در شب تنظیم کنید

مبتلایان به آسم، قبل از اینکه تصمیم به خوابیدن بگیرند، بایستی از بسته بودن پنجره های اتاق خواب اطمینان حاصل کنند و برای داشتن هوای با کیفیت، بهتر است تا از یک دستگاه تصفیه کمک بگیرند.

بیماری های زمینه ای باید درمان شوند  

فرد مبتلا به آسم چنانچه از یک بیماری زمینه مثل ریفلاکس اسید معده یا آپنه انسدادی رنج می برد، بهتر است تا اقدامات لازم را برای درمان و کنترل آن انجام بدهد.

طبق تحقیقات انجام شده، به این نتیجه رسیدیم که اینگونه از افراد، بعد از اینکه بیماری های زمینه خود را درمان کردند، علائم بیماری آسم آنها نیز به مرور زمان کمتر شد.

دستگاه تنفسی در نزدیکی تخت خواب قرار بگیرد

همیشه دستگاه تنفسی را باید در نزدیکی محل خواب قرار دهند تا در صورت بروز سرفه و درد در ناحیه قفسه سینه، سریعاً از آن استفاده کنند.

کنار تخت مقداری آب گذاشته شود

در کنار تخت خواب، باید یک لیوان پر از آب بگذارند تا در صورتی که در طول شب به سرفه دچار شدند، مقداری از آن را بنوشند. رطوبت باعث تسکین مجاری هوایی می شود و سرفه های شبانه را بهبود می بخشد.

انجام تمرینات تنفسی

با استفاده از تکنیک های تنفسی می توان تا حدود بسیار زیادی علائم آسم را کاهش داد. این تمرینات تأثیر مثبتی در روند تنفسی می گذارند و در دراز مدت باعث کاهش سرفه های شبانه می شوند یا حداقل از میزان آن کم می کنند.

ترک سیگار

سیگار کشیدن، منجر به بیماری و ناتوانی در فرد می شود و علائم آسم را بصورت فزاینده ای افزایش می دهد. اگر فرد در جریان ترک، وسوسه شد تا از تنباکو استفاده کند، باید خودش را عادت دهد و از درمان های جایگزین کمک بگیرد یا حداقل بعد از هر بار وسوسه شدن، چند دقیقه به سمت سیگار نرود تا میل به آن، در بدنش به کلی محو شود.

درمان دارویی آسم شبانه

هیچ روش درمانی وجود ندارد که بتواند، آسم را بطور قطعی از بین ببرد، اما برای کاهش یا کنترل آن می توان از روش های التیام دهنده استفاده کرد.

بهتر است تا علائم، با پزشک در میان گذاشته شود تا وی، با توجه به شرایط بیمار، بهترین روش درمانی را تجویز کند.

در چنین مواردی استفاده از دستگاه های استنشاق کننده یا داروهای استروئیدی، به بیمار کمک می کند تا التهاب و تورم در مجاری هوایی را کاهش دهد و تنفس راحت تری داشته باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

چنانچه به آسم مبتلا هستید و روش های ذکر شده را نیز انجام دادید، ولی با این وجود بیش از یک بار در هفته با سرفه و سایر علائم آسم از خواب بر می خیزید، باید به پزشک معالج مراجعه کنید.

پزشک می تواند آنچه باعث علائم شما شده باشد را ارزیابی کند و برنامه درمانی مناسبی را برایتان پیشنهاد دهد.

نتیجه گیری

چک کردن تنفس در یک دوره درمانی می تواند تا حد بسیار زیادی در بهبود آسم شبانه نقش داشته باشد.

چنانچه آسم را در بدن فرد تشخیص ندهند، اما در شب علائمی شبیه به این عارضه به سراغ وی بیاید، باید به پزشک خود گزارش دهد تا در مسیر درست درمان قرار بگیرد.

سؤالات متداول در رابطه با آسم شبانه

آسم شبانه چیست و چه علائمی دارد؟

احساس سفتی در قفسه سینه، سرفه، خس خس سینه و تنگی نفس از جمله علائم آسم شبانه است. افرادی که به آسم مبتلا هستند در هنگام خواب با تنگی نفس دچار می شوند و از خواب برمی خیزند و مجبور به سرفه کردن می شوند.

برای درمان آسم چه اقداماتی می توان انجام داد؟

همیشه اقداماتی مثل ترک سیگار، ورزش، استفاده از داروهای استروئیدی و دستگاه های استنشاقی در بهبود آسم تأثیر مثبتی دارند. اگرچه تاکنون برای درمان آن روش قطعی پیدا نشده است.

آیا آپنه انسدادی باعث ایجاد آسم می شود؟

این عارضه به عنوان تشدید کننده آسم شناخته می شود و افرادی که آپنه انسدادی دچار هستند، علائم آسم شدید تری را در شب تجربه می کنند.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و پزشک متخصص خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای انواع درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد مانند درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب و می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید تا متوجه شوید که چگونه می‌توانیم به شما کمک کنیم

بیشتر بخوانید :

دلایل احساس خفگی در خواب

چگونه با وجود رفلاکس معده (GERD) بخوابیم؟