خوابیدن با چراغ روشن چه عوارض و فوایدی دارد

خوابیدن با چراغ روشن چه عوارض و فوایدی دارد

به عنوان یک کودک، ممکن است به یاد بیاورید که عبارت «چراغ ها خاموش» به عنوان نشانه ای برای فرارسیدن زمان خواب است. با این وجود، خاموش کردن چراغ ها در زمان خواب چیزی بیشتر از یک عبارت رایج قبل از خواب است. در واقع، تصمیم برای خاموش کردن چراغ ها یا روشن گذاشتن آن ها می تواند بر سلامت شما تاثیرگذار باشد.

این مشکل فراتر از چراغ ها و لامپ های سقفی است. نور از منابع متعددی ازجمله چراغ های داخل خیابان، تلویزیون و نور آبی ساطع شده از وسایل الکترونیکی پیرامون مانند گوشی های همراه، کامپیوترها و تبلت ها ما را احاطه کرده است.

تصور می شود که خوابیدن با چراغ روشن برای استراحت کامل شبانه مضر است. در نتیجه، نداشتن خواب کافی باکیفیت منجر به مشکلات زیادی برای سلامتی خواهد شد. اگر می خواهید هنگام خواب یک چراغ را روشن بگذارید، باید عواقب زیر را در نظر بگیرید.

عوارض جانبی خوابیدن با چراغ روشن

قرار گرفتن در معرض نور در طول شب رسیدن به خواب عمیق تر برای ذهن را دشوار می کند. هرچه شب خواب سبک تری را تجربه کنید، نوسانات (فعالیت) مغز شما که به شما امکان می دهد به مراحل عمیق تری از خواب برسید بیشتر تحت تأثیر منفی قرار می گیرند.

جدا از شرایطی که مستقیما بر مغز شما تاثیر می گذارند، کمبود خواب عمیق ناشی از قرار گرفتن در معرض نور با عوارض جانبی زیر مرتبط است.

افسردگی

خوابیدن با چراغ روشن با افسردگی در ارتباط بوده است. نور آبی ساطع شده از وسایل الکترونیکی نیز ممکن است تاثیر منفی بر خلق و خوی شما داشته باشد.

کمبود خواب همچنین موجب بدخلقی و تحریک پذیری فرد می شود. کودکانی که خواب کافی دریافت نمی کنند نیز بیش فعال می شوند.

چاقی

مطالعه ای بر روی زنان نشان داد که چاقی در میان زنانی که با روشن بودن تلویزیون یا چراغ می خوابند، شایع تر است.

شرکت کنندگان مطالعه همچنین 17 درصد بیشتر در معرض افزایش وزن 11 پوندی در طی یک سال بودند. مشخص شد که روشن بودن چراغ های خارج از خانه در مقایسه با چراغ های داخل خانه فاکتور کم اهمیت تری هستند.

یکی از فاکتورهای کمبود خواب ناشی از چاقی می تواند مصرف غذا باشد. مطالعات نشان داده اند که هرچه خواب کمتری دریافت کنید، به احتمال زیاد روز بعد غذای بیشتری مصرف خواهید کرد. این می تواند بر زمان بندی وعده های غذایی شما نیز تاثیرگذار باشد؛ غذا خوردن دیر وقت منجر به افزایش وزن می شود.

خوابیدن با چراغ روشن چه عوارض و فوایدی دارد

تصادف ها

نداشتن خواب کافی و باکیفیت باعث می شود صبح روز بعد کمتر هوشیار باشید. اگر رانندگی می کنید یا با ماشین آلات سنگین کار می کنید، این امر می تواند به ویژه خطرناک باشد. افراد مسن ممکن است بیشتر مستعد افتادن باشند.

افزایش خطر ابتلا به بیماری های مزمن

اگر نور برای مدت زمان طولانی در خواب شما اختلال وارد کند، شما در معرض ابتلا به بیماری های مزمن خاص قرار می گیرید، فرقی نمی کند که چاق هستید یا نه. این بیماری ها شامل فشار خون بالا یا پرفشاری، بیماری قلبی و دیابت نوع 2 است.

خوابیدن با چراغ روشن چه عوارض و فوایدی دارد

آیا خوابیدن با چراغ روشن فوایدی دارد؟

اگر می خواهید در طول روز چرت بزنید و نمی خواهید وارد خواب عمیق شوید، خوابیدن با چراغ روشن می تواند برای شما مفید باشد. با این وجود، این تکنیک هنوز هم به کیفیت خواب کمک نمی کند.

چراغ خواب یا سایر منابع نور ممکن است برای کودکان کم سن و سالی که از تاریکی می ترسند، مفید باشد. با بالا رفتن سن کودکان، مهم است که به تدریج منابع نور در شب را خاموش کنید تا بتوانند خواب بهتری داشته باشند.

به طور کلی، خطر خوابیدن با چراغ روشن بیشتر از فواید و مزایای احتمالی آن است.

تاثیر نور بر چرخه های خواب و بیداری

اگرچه ممکن است به نظر برسد که زمان زیادی برای خوابیدن ندارید، اما دریافت خواب کافی و باکیفیت بر سلامت شما در کوتاه مدت و بلندمدت تاثیرگذار است.

خواب به موارد زیر کمک می کند:

  • مغز و بدن شما را ترمیم می کند
  • امکان بازیابی ماهیچه ها را فراهم می کند
  • با بیماری ها و شرایط مزمن مبارزه می کند
  • خلق و خوی شما را بهبود می بخشد
  • به رشد کودکان کمک می کند

وقتی در ظول شب در معرض نور قرار می گیرید، ریتم شبانه روزی بدن شما مختل می شود. در نتیجه، مغز شما هورمون ملاتونین کمتری تولید می کند که در غیراینصورت باعث خواب آلودگی شما خواهد شد.

قرار گرفتن در معرض نور قبل یا در زمان خواب باعث می شود که خوابیدن و در خواب ماندن دشوارتر شود زیرا مغز به اندازه کافی هورمون ملاتونین تولید نخواهد کرد.

حتی اگر با روشن بودن چراغ ها موفق به خوابیدن شوید، ممکن است مرحله خواب با حرکات سریع چشم (REM) را تجربه نکنید. مرحله دیگر خواب، خواب غیر REM است که شامل خواب سبک و عمیق می باشد.

در حالی که خواب سبک مهم است، اما صرف نکردن زمان کافی در دو چرخه دیگر خواب باعث می شود که از مزایای یک خواب خوب شبانه بهره مند نشوید. مغز شما حدود 90 دقیقه را در هر چرخه سپری می کند.

اگر فقط با چراغ روشن به خواب می رویم

در حالی که برخی از کودکان برای احساس راحتی بیشتر روشن گذاشتن چراغ را ترجیح می دهند، بسیاری از بزرگسالان نیز این عادت را دارند. شاید به روشن نگه داشتن یک چراغ خواب نزدیک تخت یا تلویزیون عادت کرده اید. شاید به گوشی یا تبلت خود نگاه می کنید.

وقتی به روشن بودن چراغ ها هنگام خواب عادت دارید، خاموش کردن آن ها می تواند برای شما مشکل ساز باشد. شما می توانید برای شروع با یک چراغ خواب کوچک به رنگ قرمز شروع کنید و بعد از این که به تاریکی عادت کردید از شر آن نیز خلاص شوید.

مشخص شده است که چراغ خواب با نور قرمز نسبت به سایر چراغ های با نور آبی تاثیر مخرب کمتری بر تولید ملاتونین توسط مغز دارد.

همچنین مهم است که سایر عادت های خواب سالم را در روتین خود بگنجانید تا متوجه کمبود نور نشوید:

  • از پرده های ضخیم در اتاق خواب استفاده کنید.
  • کم کردن چراغ های خانه را قبل از خواب شروع کنید.
  • هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید، هر روز صبح در ساعت مشخصی از خواب بیدار شوید.
  • وسایل الکترونیکی را از اتاق خواب خود دور نگه دارید.
  • اگر باید یک دستگاه الکترونیکی را چک کنید، از عینک های مسدودکننده نور آبی استفاده کنید تا ملاتونین را حفظ کنید.
  • اگر می توانید از چرت زدن در طول روز خودداری کنید.
  • در روز، مانند صبح یا بعد از ظهر، ورزش کنید.
  • از مصرف الکل، کافئین و وعده های غذایی بزرگ در شب خودداری کنید.
  • به یک روتین آرامش بخش قبل از خواب، مانند مطالعه، حمام کردن، یا مدیتیشن پایبند باشید.
  • ترموستات را روی دمای خنک تنظیم کنید.
  • راحت باشید. مطمئن شوید که تشک و بالش شما راحت و خوش فرم است.

وقتی صبح از خواب بیدار می شوید، به محض بیدار شدن خود را در معرض نور، چه مصنوعی و چه طبیعی قرار دهید. این کار باعث می شود بدن شما نور را معادل با بیداری بداند و در مقابل تاریکی به معنی زمان خواب باشد.

کلام آخر

کیفیت خواب به یک محیط خواب تاریک و ساکت بستگی دارد. کمبود خواب می تواند به سرعت به یک فاکتور خطرناک برای سلامت تبدیل شود که فراتر از خستگی صبح روز بعد است.

بنابراین، وقت آن رسیده است که با خاموش کردن چراغ ها بخوابید. اگر شما یا شریک زندگیتان با خوابیدن در تاریکی مشکل دارد، به تدریج مراحل گفته شده را انجام دهید تا این مشکل برطرف شود.

اگر همچنان احساس می کنید که به اندازه کافی نمی خوابید، به یک پزشک متخصص خواب مراجعه کنید تا مشکلات دیگر مانند آپنه خواب یا بی خوابی را بررسی کند.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و پزشک متخصص خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای انواع درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد مانند درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب به روش جدید  و همینطور درمان جدید بیخوابی می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : healthline

بیشتر بخوانید :

چگونه خوابی بدون استرس داشته باشیم؟

چگونه دیگران را از خواب بیدار کنیم

چگونه نور آبی بر خواب تأثیر می گذارد

فواید و مضرات خوابیدن با جوراب