خوابیدن با موهای خیس؛ عوارض و چگونه با آن بخوابیم

خوابیدن با موهای خیس؛ عوارض و چگونه با آن بخوابیم

آیا برای شما پیش آمده است که از دوش آخر شب منصرف شوید زیرا حوصله سشوار کشیدن و خشک کردن موهای خود را نداشتید و این گفته مادرتان به شما یادآوری می کرد که اگر با موهای خیس بخوابید سرما می خورید؟

معلوم شده است که مادر شما اشتباه می کرد، حداقل در مورد سرماخوردگی. خوابیدن با موهای خیس می تواند باعث مریضی شما شود، اما نه آنطور که فکرش را می کنید.

ما با دو دکتر در مورد خوابیدن با موهای خیس صحبت کردیم. در اینجا به شما می گوییم که اگر با موهای خیس بخوابید چه اتفاقی می افتد و چگونه می توانید آن را به درستی انجام دهید.

خطرات خوابیدن با موهای خیس

نیازی به بی خوابی به خاطر آنچه مادرتان در مورد بیمار شدن با خوابیدن با موهای خیس به شما گفته است، نیست.

خطر خوابیدن با موهای خیس بسیار کم است، اما چند مورد وجود دارند که باید قبل از این کار در نظر بگیرید.

مریض شدن

به نظر می رسد که به لطف فرهنگ عامه و نگرانی های مادر و مادربزرگ هایمان، سرماخوردگی شایع ترین نگرانی از خوابیدن با موهای خیس است.

به گفته دکتر چیراگ شاه، پزشک متخصص اورژانس و یکی از بنیانگذاران Push Health، (یک پلتفرم آنلاین مراقبت های بهداشتی)، اگرچه معمولاً حق با آنهاست، اما در مورد موهای خیس و سرماخوردگی اشتباه می کنند.

او می گوید: «هیچ شواهد و مدارکی مبنی بر سرماخوردگی ناشی از خوابیدن با موهای خیس در دسترس نیست. وقتی فردی سرما می خورد، به دلیل آلوده شدن به ویروس سرماخوردگی است.»

ببخشید مامانا.

سرماخوردگی در واقع هیچ ربطی به بودن در سرما ندارد، بلکه آلوده شدن به یکی از 200 ویروس عامل سرماخوردگی موجود، معمولاً یک راینو ویروس است.

این ویروس ازطریق بینی، دهان یا شاید چشم ها وارد دهان می شود و زمانی که فرد مبتلا عطسه می کند، سرفه می زند یا صحبت می کند، ازطریق قطرات موجود در هوا پخش می شود. شما همچنین با تماس با سطح آلوده و تماس دست با دست با فرد آلوده می توانید به آن مبتلا شوید.

در ایالات متحده، به دلیل شروع سال تحصیلی و افرادی که زمان بیشتری را در داخل خانه و در فاصله نزدیک با دیگران سپری می کنند، احتمال سرماخوردگی در ماه های سردتر بیشتر است.

خوابیدن با موهای خیس؛ عوارض و چگونه با آن بخوابیم

عفونت های قارچی

اگرچه خوابیدن با موهای خیس باعث سرماخوردگی شما نمی شود، اما خطر ابتلا به عفونت های قارچی پوست سر را افزایش می دهد. به گفته دکتر شاه، که توصیه می‌کند در صورت امکان با موهای خشک بخوابید، قارچ هایی مانند مالاسزیا می توانند منجر به بیماری هایی مانند شوره سر یا درماتیت شوند.

همراه با قارچ هایی که به طور طبیعی بر روی پوست سر رشد می کنند،‌ بالش محل مناسبی برای رشد قارچ هستند. قارچ در یک محیط گرم رشد می کند و یک روبالشی و بالش مرطوب و خیس، بستر ایده آلی برای رشد و پرورش آن هاست.

یک مطالعه قدیمی بر روی فلور قارچی به این نتیجه دست یافت که بین 4 تا 16 گونه را بر روی هر بالش تست شده پیدا کرد. این شامل آسپرژیلوس فومیگاتوس، گونه ای رایج از قارچ است که مسئول ایجاد عفونت های شدید در افرادی با سیستم ایمنی ضعیف است. همچنین می تواند علائم آسم را بدتر کند.

شکنندگی مو

خوابیدن با موهای خیس بر روی خود مو تاثیر می گذارد. در کنار بیدار شدن با سردردهای جدی، ممکن است به موهای خود آسیب بزنید.

موها وقتی خیس هستند ضعیف ترین حالت را دارند.

دکتر آدارش ویجای مادگیل، متخصص پوست در شهر نیویورک که دارای گواهینامه هیئت مدیره درماتولوژی و آسیب شناسی پوست است، گفت: خطر اصلی (به غیر از موارد آرایشی) شکستن موها هنگام خواب است.

مادگیل هشدار می دهد: «اگر موهای خود را هنگام خواب می بافید یا جمع می کنید، مشکل ایجاد می شود زیرا کشش بیشتری به ساقه مو وارد می شود. اگر نمی توانید از خوابیدن با موهای خیس اجتناب کنید، بهترین کار این است که آن را کنار بگذارید.»

چگونه با موهای خیس بخوابیم

اگر خشک کردن کامل موها قبل از خواب گزینه شما نیست، در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید انجام دهید تا خوابیدن با موهای خیس تا حد امکان ایمن باشد:

روغن نارگیل بر روی موهای خود بزنید

شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استفاده از روغن نارگیل از شکنندگی موها جلوگیری می کند. کوتیکول مو از لبه های شبیه به بام پوشان تشکیل شده است. اگر خیس باشد، موهای شما آب را جذب کرده و پف می کنند. در نتیجه، این لبه ها در حالت عمودی قرار گرفته و نسبت به شکنندگی آسیب پذیر می شوند.

این روغن مقدار آب جذب شده را کاهش می دهد، بنابراین کمتر در معرض آسیب قرار می گیرد. اگر اگزمای سبورئیک دارید، این کار توصیه نمی‌شود، زیرا روغن نارگیل می‌تواند آن را بدتر کند.

از نرم کننده استفاده کنید

نرم کننده به بسته شدن کوتیکول های مو، کاهش اصطکاک و باز شدن راحت تر موها کمک می کند. موهای رنگ شده یا موهایی که مواد شیمیایی روی آن ها بکار رفته است،‌ از نرم کننده سود بیشتری می برند.

موها را تا حد امکان خشک و باز کنید

اگر می توانید موهای خود را سریع سشوار بکشید یا چند دقیقه زودتر دوش بگیرید تا در معرض هوا موهایتان کمی خشک شود. هرچه آب کمتری در موهای شما جذب شود، آسیب به حداقل می رسد. حتما قبل از خواب (به آرامی) موهایتان را باز کنید تا از فشار اضافی روی موهایتان جلوگیری کنید.

از بالش ابریشمی استفاده کنید

شواهد حاکی از این است که خوابیدن روی بالش ابریشمی برای پوست بهتر است زیرا کمتر زبر می شود و سطحی بدون اصطکاک ایجاد می شود. اگرچه شواهدی برای فواید آن برای مو وجود ندارد، اما اگر با موهای خیس می خوابید ممکن است آسیب کمتری به سطح میانه موهای شما وارد شود.

کلام آخر

خوابیدن با موهای خیس ممکن است برای شما مضر باشد، اما نه آنطور که مادربزرگ ها به ما می گفتند. در حالت ایده آل، بهتر است با موهای کاملا خشک به رختخواب بروید تا احتمال ابتلا به عفونت های قارچی و شکستگی مو به حداقل برسد.

خوابیدن با موهای خیس می تواند منجر به گره خوردن موها صبح روز بعد شود. اگر نمی توانید این عادت خود را ترک کنید یا چاره دیگری ندارید،‌ می توانید با چند ترفند ساده در مورد زمان حمام و روتین خواب آسیب احتمالی را به حداقل برسانید.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن هنوز مشکل دارید،همین حالا با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و دکتر خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای انواع درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد مانند درمان جدید بیخوابی، درمان قطعی خروپف و درمان آپنه خواب بدون درد و می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : healthline

بیشتر بخوانید :

روش درست خوابیدن برای جلوگیری از چروک صورت

چگونه به پشت بخوابیم؛ 5 راهکار عالی و آسان

بهترین وضعیت خوابیدن چیست و کدام سمت بهتر است