از چه زمانی کودک یا نوزاد خودش می خوابد؛ از زمان تولد تا استقلال

از چه زمانی کودک خودش می خوابد؛ از زمان تولد تا استقلال

شما کودک کوچک خود را دوست دارید و به خاطر رسیدن به هر نقطه عطفی برایش خوشحال می شوید. از فشردن انگشت گرفته تا اولین لبخند،‌ کودک شما را به سوی دوربین هدایت می کند و شما با افتخار این لحظات شیرین را با اعضای خانواده و دوستان به اشتراک می گذارید.

اما یک چیز هست که دوست ندارید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید؟ این که تا چه اندازه کمبود خواب را احساس می کنید. خبر خوب این است که به طور معمول نوزادان از 6 ماهگی به بعد شروع به خوابیدن در تمام طول شب می کنند.

بنابراین، در مقابل وسوسه استفاده از فیلترهای اسنپ چت برای پوشاندن تیرگی های دور چشم مقاومت کنید و بدانید در راه رسیدن به این نقطه عطف زیبا، تنها نیستید.

نکته ای در مورد تفاوت ها

هرچقدر هم که بخواهیم زندگی خود را برنامه ریزی کنیم، 6 ماه اول نوزادان رفتارهای متفاوتی را نشان می دهند.

آن ها الگوی خواب پراکنده ای دارند که می تواند گیج کننده باشد و حتی از یک هفته به هفته دیگر تغییر کند. آن ها ممکن است تا 17 ساعت در روز بخوابند، اما فقط یک تا دو ساعت پشت سر هم می خوابند. این برای والدین جدید ناخوشایند است.

اما به یاد داشته باشید که نوزاد هنوز معده کوچکی دارد. آن ها معمولا در طول شب بیدار می شوند زیرا گرسنه هستند و درست مانند شما، وقتی گرسنه هستند سر و صدا می کنند (وبرخلاف شما،‌ نمی توانند خود نیازشان را برطرف کنند).

هیچ چارچوب زمانی خاصی برای خواب نوزاد شما وجود ندارد، ناامیدکننده است؟ اما به آن نقطه هم می رسید. اگرچه برخی از نوزادان از 6 ماهگی به بعد تمام طول شب را می خوابند و این به عنوان یک هنجار در نظر گرفته می شود، اما برخی دیگر تا یک سالگی به این نقطه عطف نمی رسند.

در هر صورت، در آینده هم شما و هم کودکتان خواب باثبات تر و پیوسته تری را تجربه خواهید کرد.

هر کودکی متفاوت است، بنابراین سعی نکنید عادت های کودک خود را با دیگران مقایسه کنید (و هرگز و هرگز سلفی بدون فیلتر خود را با عکس اسنپ چت یا اینستاگرام یکی از والدین جدید مقایسه نکنید. والدین بودن زیباست و شما هم همینطور.)

بیایید نگاهی دقیق تر به آنچه باید انتظارش را داشته باشید، بیاندازیم.

خوابیدن در طول شب؛ چه هست و چه نیست

متخصصان به طور معمول خوابیدن در طول شب را به صورت خواب 6 الی 9 ساعت برای کودکان و بزرگسالان در نظر می گیرند. اما برای نوزادان، خوابیدن در طول شب همچنان این معنی را دارد که او باید برای شیر خوردن یا گرفتن شیشه شیر بیدار شود؛ به یاد داشته باشید که وقتی گرسنه می شود از خواب بیدار می شود اما می تواند دوباره بخوابد.

بنابراین، خوابیدن یک نوزاد 3 ماهه در طول شب لزوما به این معنی نیست که شما به عنوان والدین خواب بی وقفه ای خواهید داشت. اما به این معنی است که کودک برای کمک به رشد و پرورش خود، با کیفیت بهتری می خوابد.

تقریبا دو سوم از نوزادان بعد از 6 ماهگی واقعا بدون وقفه می خوابند؛ این یعنی بین 6 تا 9 ساعت خوشبختی.

از چه زمانی کودک خودش می خوابد؛ از زمان تولد تا استقلال

از تولد تا سه ماهگی

به احتمال زیاد به شما گفته شده است که بارداری شامل سه دوره سه ماهه است. پس، منظور از سه ماهه چهارم چیست؟

سه ماهه چهارم یا دوران نوزادی، بازه زمانی بعد از تولد تا سه ماهگی نوزاد است. آن را به عنوان سه ماهه چهارم می شناسند زیرا کودک در حال تطبیق خود با محیط بیرون از رحم مادر است و گاهی اوقات، دلتنگ رحم مادر می شود و آرزو می کند که به آن بازگردد.

برخی از نوزادان روز و شب خود را قاطی می کنند، بنابراین در طول روز می خوابند و در شب بیدار هستند. معده آن ها کوچک است، بنابراین هر 2 تا 3 ساعت یکبار باید غذا بخورند. کودک شما معمولا نیازهای خود را بلند و واضح بیان می کند، اما با پزشک اطفال مشورت کنید.

در چند هفته اول، این امکان وجود دارد که لازم باشد کودک خود را برای شیر دادن بیدار کنید؛ به خصوص اگر خودش برای شیر خوردن بیدار نمی شود و به وزن طبیعی خود نرسیده است.

پیشرفت های زیادی در این ماه ها رخ می دهد، بنابراین شب های بی خوابی شما نتیجه لذت بخشی را به همراه خواهد داشت.

نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند در مقایسه با نوزادانی که شیر خشک می خورند

زمان بندی خواب نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می کنند کمی متفاوت از نوزادانی است که شیر خشک می خورند. شیر مادر سریع از شیر خشک در دستگاه گوارش نوزاد حرکت می کند. بنابراین، وقتی با شیر مادر نوزاد را تغذیه می کنید کودک بیشتر گرسنه می شود.

این احتمال وجود دارد که طی یک یا دو هفته اول مجبور شوید بین 8 تا 12 بار در 24 ساعت نوزاد خود را شیر دهید. در این صورت ممکن است کودک شما در 1 تا 2 ماه اول هر 5/1 تا 3 ساعت یکبار به شیردهی نیاز داشته باشد، اما ممکن است بتواند شب ها به مدت طولانی تری بخوابد.

نوزادانی که با شیر خشک تغذیه می شوند هر 2 الی 3 ساعت باید بطری شیر را بگیرند. با متخصص اطفال صحبت کنید تا دستورالعمل های دقیق در مورد زمان شیر دادن به نوزاد را به شما بگوید. به یاد داشته باشید، فرقی نمی کند که نوزاد با شیر مادر یا شیر خشک تغذیه می شود؛ مهم تغذیه او است.

متوسط خواب برای نوزادان، بعد از تولد تا 3 ماهگی

سنمجموع ساعات خواب در 24 ساعتساعات خواب روزانهساعات خواب شبانه
تازه متولد شده16 ساعت8 ساعت8-9 ساعت
1-2 ماهگی5/15 ساعت7 ساعت8-9 ساعت
3 ماهگی15 ساعت4-5 ساعت9-10 ساعت

سن 3 تا 6 ماهگی

با شروع از 3 ماهگی، کودک شما برای بازه های زمانی طولانی تر می خوابد. اگر علاقمند به یافتن دلیل این موضوع هستید، چند مورد برای شما آورده شده است:

  • تغذیه شبانه کمتر. هرچه کودک بیشتر رشد می کند، تغذیه شبانه به تدریج کمتر می شود. در 3 ماهگی، کودک از شیر خوردن بین 2 الی 3 ساعت به 3 الی 4 ساعت تغییر می کند. تا 6 ماهگی، کودک احتمالا هر 4 الی 5 ساعت یکبار برای شیر خوردن بیدار می شود و حتی ممکن است در طول شب برای مدت طولانی تری بخوابد. برای توصیه های دقیق در مورد این که کودک شما به چقدر تغذیه نیاز دارد با پزشک اطفال مشورت کنید.
  • کاهش رفلکس مورو. رفلکس مورور یا استارتل کودک در سن 3 تا 6 ماهگی کاهش می یابد. این رفلکس می تواند باعث بیدار شدن کودک شما شود. بنابراین، منطقی است که کاهش آن موجب شود تا کودک مدت طولانی تری بخوابد. در این مرحله، کودک کنترل بیشتری بر روی حرکات و رفلکس های خود خواهد داشت.
  • خودتسکینی. از حدود 4 ماهگی شما متوجه رفتارهای خودتسکینی در کودک می شوید و بیشتر کودکان در 6 ماهگی از این رفتارها برای تسکین خود بهره می گیرند. از همان اوایل، می توانید با خواباندن او (با دقت و بی سر و صدا!) هنگامی که او خواب آلود است، اما هنوز بیدار است، به او کمک کنید. همچنین، با گذاشتن کودک در یک اتاق تاریک و در گهواره اش برای چرت زدن، به او کمک کنید تا بین شب و روز تمایز قائل شود.

متوسط خواب برای نوزادان، 3 تا 6 ماهگی

سنمجموع ساعات خواب در 24 ساعتساعات خواب روزانهساعات خواب شبانه
3 ماهگی15 ساعت4-5 ساعت9-10 ساعت
4-5 ماهگی14 ساعت4-5 ساعت8-9 ساعت
از چه زمانی کودک خودش می خوابد؛ از زمان تولد تا استقلال

سن 6 تا 9 ماهگی

بعد از 6 ماهگی، نوزاد بیشتر می تواند خود را در طول شب آرام کند.

نکته ای برای والدین : اگر کودکتان هنوز در مرحله نوزادی است، احتمالاً بیشتر مشتاق مرحله مستقل تری هستید که می خواهیم توضیح دهیم.

اما به شما قول می دهیم که وقتی به این مرحله برسید، بیشتر خاطرات نوزادتان را به یاد می آورید و آرزو می کنید که ای کاش زمان آهسته تر می گذشت. توصیه ما این است که از تک تک مراحل بزرگ شدن فرزندتان لذت ببرید.

در طول این چند ماه، احتمالاً برنامه خواب و چرت منظم تری خواهید داشت. فرزندتان ممکن است از 3 تا 4 بار چرت در طول روز به دو بار در روز برسد. علاوه بر این، کودک احتمالاً 10 تا 11 ساعت در شب می خوابد.

بعد از 6 ماهگی، شما می توانید فرزندتان را به یادگیری روش های جدید برای آرام کردن خود تشویق کنید. وقتی گریه می کند، به او سر بزنید و مطمئن شوید که خیلی گرم یا خیلی سردش نباشد.

اما اگر هیچ مشکلی وجود نداشت، کودک را از تخت بلند نکنید. شما می توانید پیشانی کودکتان را نوازش کنید یا به آرامی با او صحبت کنید تا بفهمد که کنارش حضور دارید.

اضطراب جدایی

در 6 ماهگی، نوزاد ممکن است برای اولین بار اضطراب جدایی را تجربه کند. حتی نوزادانی که قبلاً راحت می خوابیدند نیز در صورت تجربه این اضطراب، با مشکل خواب روبرو می شوند.

کودک ممکن است جیغ بکشد یا از بدون شما خوابیدن امتناع کند؛ و شما نیز ممکن است به خاطر پایان دادن به گریه فرزندتان تسلیم شوید.

اضطراب جدایی، یک بخش کاملاً طبیعی از رشد کودک به شمار می رود. اگر در این مورد نگران هستید، با پزشک اطفال در مورد روش هایی صحبت کنید که به فرزندتان در دوباره به تنهایی خوابیدن کمک می کنند.

اگر هنوز فرزندتان یاد نگرفته است بدون غذا خوردن یا در آغوش گرفتن بخوابد، آغاز این فرآیند ممکن است دشوار باشد.

متوسط خواب برای نوزادان، 6 تا 9 ماهگی

سنمجموع ساعات خواب در 24 ساعتساعات خواب روزانهساعات خواب شبانه
6-7 ماهگی14 ساعت3-4 ساعت10 ساعت
8-9 ماهگی14 ساعت3 ساعت11 ساعت

سن 9 تا 12 ماهگی

در این مرحله، شما باید برنامه خواب منظمی داشته باشید. چرت زدن باید در طول روز وقتی هوا روشن است، انجام شود. در شب، می توانید فرزندتان را حمام کنید، برایش کتاب بخوانید و او را برای خواب در تخت بگذارید.

یا می توانید برنامه کاملاً متفاوتی داشته باشید! نکته کلیدی اینجاست که یک برنامه ثابت به کودک نشان می دهد که وقت خواب است.

بعد از 9 ماهگی، کودک برای مدت زمان طولانی تری می خوابد. اما ممکن است هنوز دچار اضطراب جدایی شود. در نتیجه، قرار دادن کودک در گهواره و بیرون رفتن از اتاق برایتان دشوارتر خواهد بود.

می دانیم که سخت است اما سعی کنید به مرور زمان سر زدن به کودک را کمتر کنید. به کودک سر بزنید و مطمئن شوید که همه چیز خوب است. برای او لالایی بخوانید و نوازش کنید. کودک غالباً به غذا یا در آغوش گرفتن نیازی ندارد.

مثل همیشه، اگر نگران توانایی خوابیدن کودکتان در این مرحله از رشد هستید، با پزشک اطفال صحبت کنید.

متوسط خواب برای نوزادان، 9 تا 12 ماهگی

سنمجموع ساعات خواب در 24 ساعتساعات خواب روزانهساعات خواب شبانه
9-12 ماهگی14 ساعت3 ساعت11 ساعت

نکات و ترفندهایی برای خواب شبانه بهتر – برای کل خانواده!

فراموش نکنید که در هفته اول یا دوم، نوزادان باید هر چند ساعت یکبار شیر بخورند. در نتیجه، خوابیدن برای مدت زمان طولانی، حتی در طول شب، برای آن ها بی خطر نیست.

ترفندهایی در مورد نوزادان

کودک خواب آلودی که هنوز به خواب نرفته است را در گهواره قرار دهید. یاد بگیرید سرنخ های فرزندتان را مانند یک کتاب بخوانید. آن ها وقتی خوابشان می آید، ممکن است چشمانشان را بمالند یا خمیازه بکشند، دقیقاً شبیه به خود شما! وقتی چنین سیگنال هایی را از خود نشان می دهند، قرار دادن آن ها در گهواره کمک می کند تا زودتر بخوابند.

آخرین چیزی که می خواهید امتحان کنید، این است که کودک شاد و بازیگوش خود را مجبور به خواب کنید. بنابراین، باید یک سری تکنیک های آرام کردن کودک داشته باشید.

یک برنامه زمانی خواب داشته باشید. برنامه خواب برای شما مفید است – به نظر می رسد که برای فرزندتان نیز مفید باشد. این برنامه می تواند شامل حمام کردن کودک، خواندن کتاب و قرار دادن او در گهواره به محض مشاهده نشانه هایی از خواب باشد. هر چه این عادت ها را زودتر تنظیم کنید، موفقیت بیشتری در خواباندن فرزند خود به دست خواهید آورد.

عادت های خواب ایمن را تمرین کنید. همواره فرزند خود را به پشت در گهواره قرار دهید تا بخوابد. تمام اشیای خطرناک را از گهواره و محیط خواب کودک دور کنید.

یک محیط ایده آل برای خواب ایجاد کنید. هیچ کس دوست ندارد وقتی هوا خیلی گرم یا خیلی سرد است، بخوابد. بنابراین، دمای اتاق فرزند خود را بررسی کنید.

هنگام قرار دادن کودک در گهواره، اگر هنوز در اتاق نور وجود دارد، می توانید از پرده های ضخیم استفاده کنید. اگرچه این روش برای تمام کودکان جواب نمی دهد، می توانید خرید دستگاه نویز سفید یا صدای آرامش بخش کودک را در نظر بگیرید.

ثابت قدم باشید. وقتی زمان خواب اعضای خانواده با یکدیگر متفاوت است، پایبند بودن یه یک برنامه می تواند دشوار باشد. سعی کنید ثابت قدم بمانید. این کار باعث می شود تا فرزندتان خواب خوبی داشته باشد.

نگرانی های رایج در مورد خواب کودکان

فرزند من شش ماه دارد و هنوز در شب نمی خوابد. آیا لازم است با یک متخصص اطفال صحبت کنم؟

پاسخ این سوال به این بستگی دارد که در وهله نخست فرزندتان چگونه و در کجا به خواب می رود و وقتی بیدار می شود، چگونه دوباره می خوابد. با پزشک کودکتان در خصوص یافتن دلیل بیدار شدن شبانه کودک و همچنین ارائه یک برنامه برای خواب بهتر صحبت کنید.

کودک دو ماهه من به نظر خوب می خوابد. اما از این موضوع نگران هستم که برای مدت زمان طولانی در شب بدون شیر خوردن می خوابد. آیا باید بیدارش کنم؟

اگر فرزندتان وزن اضافه می کند و هیچ مشکل جدی مرتبط به تغذیه ندارد، نیازی به بیدار کردن او در شب برای شیر دادن نیست.

از کجا بفهمم که فرزندم در شب واقعاً به من نیاز دارد یا بهانه گیر است؟ آیا اشکالی ندارد اجازه دهم در گهواره خود گریه کند؟

کودکی که به خوبی شیر خورده و خواب آلود است، احتمالاً می تواند در سن 4 تا 6 ماهگی یا کمتر به تنهایی بخوابد. بیدار شدن در شب برای این سن نیز طبیعی است.
اما اگر کودک نحوه دوباره به خواب رفتن بدون حضور والدین را یاد نگرفته باشد، معمولاً از کسی می خواهد که هنگام بیدار شدن آرامش کند، حتی اگر گرسنه نباشد. مطالعات نشان داده اند که نوزادانی که در خانواده از آموزش خواب بهره می برند، مشکلات عاطفی، رفتاری و وابستگی کمتری در اواخر دوران کودکی خود پیدا می کنند.

سخن پایانی

اولین سال از زندگی کودک می تواند برای والدین کم خواب دشوار باشد. اما قول می دهیم که اوضاع را تحت کنترل قرار خواهید داد.

به یاد داشته باشید، شما تمام این کارها را برای رشد و تکامل فرزندتان انجام می دهید – حتی اگر دچار کم خوابی شده باشید. هر چه کودک بزرگ تر می شود، برای مدت زمان طولانی تری می خوابد و شما نیز می توانید بیشتر استراحت کنید. (مطمئن باشید!)

اگر در مورد عادت های خواب فرزندتان نگران هستید، با پزشک اطفال صحبت کنید. به احتمال زیاد، پزشک به شما می گوید که همه چیز طبیعی و نرمال است.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و پزشک متخصص خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای انواع درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد مانند درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب به روش جدید  و همینطور درمان جدید بیخوابی می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : healthline

بیشتر بخوانید :

علت پا کوبیدن کودکان در خواب

بهترین ساعت خواب برای کودکان

خواباندن و آموزش خواب به نوزاد و کودک نوپا

علت بی خوابی شبانه نوزاد

چکار کنیم خواب نوزاد عمیق شود؛ 6 روش کاربردی