خروپف و تنگی نفس در خواب

خروپف و تنگی نفس در خواب

خروپف و تنگی نفس در خواب

انسانها در بعضی از مواقع با اختلالاتی در هنگام خواب مواجه می شوند. اختلالات خواب سبب می شوند تا فرد مبتلا از خواب راحت و مفید بی نصیب بماند، و دائما در طول روز احساس خستگی کند، و انرژی لازم برای انجام فعالیت های خود را نداشته باشد. لذا تنها خواب می تواند سبب رفع خستگی جسمی و ذهنی انسان گردد و انرژی ادامه زندگی را به او عطا کند. یکی از اختلالاتی که در هنگام خواب ممکن است برای برخی از افراد رخ بدهد، تنگی نفس می باشد. در مورد تنگی نفس باید بگوییم که قطع تنفس در حین خواب، یکی از اصلی ترین دلایل احساس تنگی نفس می باشد، و شایع ترین نشانه آن هم خروپف می باشد. می دانید که عضلات بدن در هنگام خواب، کاملا شل می شوند، لذا عضلات ناحیه حلق هم این حالت را پیدا می کنند، و به همین خاطر گاهی راه تنفسی تنگ و مسدود می گردد، و در نتیجه آن خرو پف و تنگی نفس حین خواب رقم می خورد.

خروپف صدایی می باشد که در حین خواب بر اثر لرزش بافتهای نرم مسیر تنفسی که از بینی تا حنجره می باشد، تولید می شود. عواملی می توانند سبب تنگی مسیر تنفس شوند، و در نهایت خروپف را ایجاد کنند. انحراف تیغه بینی، تنگی مادرزادی بینی و حلق، پولیپ بینی، احتقان بینی، بزرگی لوزه ها، بزرگی زبان، چاقی، بلندی کام نرم و زبان کوچک، از جمله عوامل موثر در ایجاد خروپف و تنگی نفس می باشند.

اولین علامت برخورداری از وقفه های تنفسی در حین خواب، وجود خروپف می باشد. خروپف اگر به صورت شدید باشد نباید به سادگی با آن برخورد کرد، بلکه باید جهت درمان حتما به پزشک متخصص خروپف مراجعه کرد.

 

نکاتی درباره وقفه های تنفسی

وقفه تنفسی در حین خواب، مسئله ای می باشد، که ممکن است در طول شب و زمان خواب بارها اتفاق بیفتد، و حتی در بعضی از شبها شاید صدها بار رخ بدهد، بدون اینکه فرد متوجه شود و از آن اطلاع پیدا کند. بر این اساس، وقفه تنفسی زمانی که رخ دهد فردذ را با تنگی نفس مواجه می کند، و کیفیت خواب و اکسیژن رسانی به بافت ها را از بین می برد، و در نهایت این قابلیت را دارد تا در نشاط و شادابی فرد اثر منفی بگذارد و طی روز فرد را دچار خواب آلودگی کند.

اختلال وقفه تنفسی می تواند سبب تشدید افسردگی و تحریک پذیری فرد هم شود، و توان یادگیری آن را پایین بیاورد، و همینطور در مورد وقفه تنفسی بگوییم که این توانایی را دارد تا منجر به بروز عوارض جسمی هم گردد، عوارضی همچون افزایش فشار خون و اختلالات قلبی و عروقی و همچنین زمینه سازی برای سکته های قلبی و مغزی، که در حد بالایی سلامتی را در معرض خطر جدی قرار می دهد.

خطرات ناشی از وقفه تنفسی و تنگی نفس در خواب در کودکان هم دارای اثر می باشد و می‌تواند رشد جسمی و تکامل ذهنی آنها را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد. در ضمن جالب است بدانید که بیش فعال بودن کودکان هم نشانه های این عارضه در فرد می باشد. با همه این توضیحاتی که بیان شد در می بایم که اهمیت درمان وقفه تنفسی و تنگی نفس در خواب خیلی بالاست، و اینکه درمان آن در بچه ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

تشخیص وقفه های تنفسی خواب

تشخیص اولیه اختلالات خواب همچون خروپف و تنگی نفس، گاهی توسط خود افراد و اطرافیان انجام می شود، ولی برای تشخیص دقیق تر و بررسی های بیستر و تعیین میزان اختلال خواب در فرد، باید به پزشک متخصص اختلال خواب مراجعه کرد، و با روش هایی مثل پلی سمنوگرافی شبانه، و همچنین انجام تست های ساده توسط خود فرد و اعضای خانواده موضوع را به طور جدی مورد تحلیل قرار داد.

جالب است بدانید که پلی سمنوگرافی شبانه روشی است که در آن، فرد در طول شب به دستگاه هایی جهت بررسی بعضی فاکتور های زیستی متصل می گردد، و طبق داده های حاصل از آن وضعیت بیمار معین می گردد.

 

درمان خروپف و تنگی نفس

در مورد نحوه درمان خروپف و تنگی نفس باید بدانید که این مسئله طبق شدت بیماری هر فرد متفاوت می باشد. درمان اختلالات خواب به اینصورت است که اگر شدت عارضه در حد زیادی نباشد، به راحتی می توان با درمان های ساده همچون کاهش وزن، انجام فعالیت های ورزشی، کاهش مصرف سیگار، مصرف برخی داروها و همچنین استفاده از بعضی مواد غذایی مسئله را حل کرد.

نکته ای که هنگام بروز اختلالات خواب در خود باید به آن توجه کنید این است که هیچگاه نباید نسبت به مصرف خودسرانه داروهای خواب آور اقدام کنید، همیشه باید تحت نظر پزشک دارو مصرف کنید تا بتوانید نتیجه مطلوب را بگیرید. همچنین باید با تشخیص و تجویز پزشک نسبت به استفاده از دستگاه مخصوصی با عنوان CPAP و یا دیگر ابزار اکسیژن رسانی با فشار ثابت استفاده کنید.

اگر خروپف با دستورات ساده و تغییر سبک زندگی فرد برطرف نشود، نوبت به انجام عمل جراحی می رسد، درمان جراحی برای رفع خروپف و وقفه تنفسی در بعضی موارد خاص باید با تایید متخصص گوش و حلق و بینی عملی شود.

غالبا بزرگی لوزه‌ها، عامل اصلی خروپف و خرخر در کودکان می باشد، که با جراحی و برداشتن لوزه‌ها امکان خلاصی فرد از شر خروپف وجود دارد. اما در بزرگسالان بزرگی لوزه‌ها چندان شایع نمی باشد، بلکه موارد دیگری عامل خروپف و خرخر می شوند، که در آنها درمان شامل جراحی‌هایی می باشد که روی کام نرم، بینی، زبان و حلق انجام می گیرد.قابل ذکر است که انتخاب نوع و روش جراحی طبق معاینه ای که پزشک انجام می دهد معین می گردد. باید بگوییم که در حال حاضر جراحی جهت درمان خرخر و خروپف با لیزر، رادیوفرکوئنسی، کوبلیشن یا تیغ جراحی انجام می گیرد.

 

آپنه خواب

زمانی که فرد در حین خواب با توقف تنفس بیش از ده ثانیه مواجه شود باید بگوییم که دچار آپنه شده است، و تنگی نفس برای او ایجاد می شود که کاملا مسئله خطرناکی است. تقریبا همان عواملی که سبب خروپف می شوند، این امکان را دارند که آپنه خواب را هم رقم بزنند و چه بسا سبب شوند که آپنه با شدت بیشتر از خروپف رخ بدهد.

آن دسته از کسانی که هنگام خواب شبانه دچار آپنه‌های مکرر می‌شوند، معمولا در طول روز خواب آلودگی شدیدی را حس می کنند، و همیشه از احساس خستگی و سردرد صبحگاهی رنج می برند. جالب است بدانید که یک پنجم دلیل تصادفات ترافیکی و حوادث شغلی، وجود خواب آلودگی در فرد می باشد که آپنه یکی از دلایل خواب آلودگی است.

 

در صورت عدم درمان آپنه و خروپف چه می شود؟

در مورد خروپف باید بگوییم که شاید به تنهایی فرد مبتلا را با هیچ خطری روبه رو نکند، اما باید بدانید که در خیلی از موارد، همراه با وقفه های تنفسی واقع می شود و خطر آفرین می گردد. وقفه‌های تنفسی سبب تنگی نفس، کاهش اکسیژن خون، کاهش حجم هوایی که به ریه‌ها می رسد می گردد و می تواند عوارض بدی را در فرد به جای بگذارد.

فشار خون، افزایش خطر سکته‌های قلبی، افزایش خطر سکته‌های مغزی، نارسایی قلبی و ریوی، خواب آلودگی شدید، کاهش قدرت تمرکز، کاهش میل جنسی و.. از جمله مشکلاتی می باشند که به جهت وجود آپنه‌های مکرر در خواب می تواند نصیب فرد مبتلا شود.

 

کلام آخر

وقفه های تنفسی و خروپف یک بیماری خواب به حیاب می آیند، و در بعضی مواقع یک عارضه عارضه مزمن می باشند، و سالها فرد بیمار را دچار مشکلاتی می کنند. اختلالات خواب باید در صورتی که نسبتا شدید می شوند باید مورد درمان قرار بگیرند، خصوصا اختلالاتی همچون خروپف و وقفه تنفسی در خواب که ممکن است تنگی نفس را برای فرد ایجاد کند و ضررهای جسمی بالایی را بر او وارد کند.

 

مقالات بییشتر:

خروپف در خواب نشانه چیست

دلایل احساس خفگی در خواب

خروپف شدید نشانه چیست؟