تیروئید کم کار و ارتباط آن با آپنه خواب

تیروئید کم کار و ارتباط آن با آپنه خواب

وقفه در خواب می‌تواند منجر به تیروئید کم کار شود.

آپنه خواب یک نوع اختلال خواب است که در آن تنفس در هنگام خواب برای مدت 10 ثانیه یا بیشتر چند بار در شب متوقف می‌شود. برخی از علائم آپنه خواب مشابه با علائم هاشیموتو هستند.

تنفس به صورت خودکار در هنگام خواب تنظیم و تعادل سالم بین اکسیژن و کربن دی اکسید حفظ می‌شود. اگر تنفس متوقف شود، سطح اکسیژن افت می‌کند و می‌تواند مشکلات زیادی در ظرفیت مغز، تعادل هورمونی و فشار خون سالم ایجاد کند.

آپنه خواب می‌تواند خفیف، متوسط یا شدید باشد که به تعداد اپیزودهای توقف تنفس در هنگام خواب بستگی دارد.

علائم آپنه خواب

  • خستگی: وقتی تنفس در هنگام خواب متوقف می‌شود، اکسیژن به مغز نمی‌رسد و سیگنال SOS بیداری را ارسال می‌کند. بیدار شدن برای چند لحظه، حتی اگر به یاد نداشته باشید یا متوجه نشوید،‌ در چرخه خواب اختلال وارد می‌کند و به احتمال زیاد موجب احساس خستگی در روز بعد خواهد شد. همین امر موجب می‌شود که در هر زمان و هر مکان احساس خواب‌آلودگی داشته باشید.
  • مشکلات حافظه: آپنه خواب می‌تواند موجب بروز مشکلات تمرکز و حافظه شود زیرا مانع از خواب عمیق می‌شود. خواب عمیق در عملکرد حافظه نقش مهمی ایفا می‌کند.
  • خروپف با صدای بلند: اگرچه هر کسی که خروپف می‌کند به آپنه خواب مبتلا نیست و هر کسی هم که به آپنه خواب مبتلاست، خروپف نمی‌کند. آپنه خواب می‌تواند موجب شود که خواب فرد سبک شده و خیلی راحت بیدار شود.
  • بیدار شدن با سردرد: کمبود اکسیژن می‌تواند موجب سردرد در صبح روز بعد شود، این سردردها معمولا چند ساعت بعد از بیدار شدن برطرف می‌شوند.
  • بیدار شدن با گلو و دهان خشک: خروپف و نفس کشیدن ازطریق دهان می‌تواند مانع از تولید بزاق توسط غدد بزاق شود.

آیا هاشیموتو(تیروئید کم کار) می‌تواند موجب آپنه خواب شود؟

افراد مبتلا به هاشیموتو یا تیروئید کم کار بیشتر در معرض ابتلا به آپنه خواب هستند. از هر 10 نفر مبتلا به تیروئید کم کار، 4 نفر آپنه خواب را تجربه می‌کنند.

هاشیموتو معمولا موجب یک نوع خاص از آپنه خواب به نام آپنه انسدادی خواب (OSA) می‌شود. این نوع آپنه وقتی رخ می‌دهد که گلو متورم شده و مانع از نفس کشیدن می‌شود. سایر بیماری‌ها مانند چاقی، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و مشکلات غده هیپوفیز ممکن است باعث OSA شوند.

هاشیموتو باعث می‌شود که غده تیروئید بزرگ‌تر شود (گواتر) و همین امر مجاری تنفسی گلو را باریک‌تر کرده و در نتیجه عبور هوا سخت‌تر می‌شود. حتی اگر گواتر وجود نداشته باشد، یک التهاب مداوم وجود دارد؛ به این معنی که مولکول‌های زیادی باعث بروز التهاب می‌شوند که بر تورم گلو نیز تاثرگذار است.

با مدیریت خوب سلامت، ازجمله انجام منظم درمان‌های تجویز شده، تعادل سطح TSH،‌ کاهش آنتی بادی‌های TPO و TG و تغییر سبک زندگی،‌ می‌توان آپنه خواب را کاهش داد.

تیروئید کم کار و ارتباط آن با آپنه خواب

آیا آپنه خواب می‌تواند موجب هاشیموتو(تیروئید کم کار) شود؟

اگر آنتی بادی‌های TPO و TG تیروئید بالا باشند، OSA شدید حتی با سطوح نرمال TSH نیز وجود خواهد داشت. آپنه خواب موجب التهاب شده که باعث بروز سایر بیماری‌های خودایمنی می‌شود. این احتمال وجود دارد که آپنه خواب یکی از فاکتورهای محیطی باشد که بر هاشیموتو تاثیر می‌گذارد.

چه چیزی خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب (OSA) را افزایش می‌دهد؟

  • اضافه وزن و چاقی
  • سندرم تخمدان پلی کیستیک
  • دیابت نوع 2

چگونه آپنه خواب را تشخیص دهیم؟

آپنه خواب معمولا بعد از تحت معاینه قرار گرفتن یک یا چند شب در آزمایشگاه خواب بیمارستان تشخیص داده می‌شود. اولین مرحله برای تشخیص می‌تواند در خانه انجام شود: ضبط خروپف، تشخیص هرگونه تغییر در الگوهای خواب ازطریق لوازم جانبی پوشیدنی یا ردیابی خستگی و حافظه در اپلیکیشن BOOST Thyroid.

کلام آخر

اگر مشکلات خواب کیفیت زندگی شما را کم کرده است و آشفتگی های شما را زیاد کرده دیگر نگران نباشید ما در کنار شما هستیم. در مرکز خواب اورا اسلیپ همراه با دکتر فریبا معینی پور یک از بهترین پزشکان متخصص خواب در ایران اماده حل مشکلات خواب شما هستیم. بیشتر مراجعان ما نگران درمان های نادرست و دردناک هستند اما در مرکز ما درمان آپنه خواب با روش های جدید و بدون درد و با استفاده از دیوایس دهانی انجام می شود.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید

لینک منبع: boostthyroid

خواب خوبی داشته باشید

بییشتر بخوانید :

تاثیر و رابطه خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی

آیا آپنه خواب باعث مرگ می شود

آیا آپنه خواب قابل درمان است؟

علائم آپنه خواب چیست