خروپف نشانه چه بیماری و مشکلاتی است که نمیدانیم

خروپف نشانه چه بیماری و مشکلاتی است

خروپف عارضه ای آزار دهنده و در عین حال شایعی می باشد که افراد مبتلا و حتی نزدیکان آن فرد را از داشتن خواب باکیفیت محروم می کنند. بنابراین ترس از این عارضه و تلاش برای درمان آن چیزی دور از انتظار نمی باشد، چرا که کسی مایل نیست خواب خود را با خروپف کردن به پایان برساند. عوامل زیادی هستند که باعث بروز خروپف می شوند و حتی می توانند بر شدت آن بیفزایند.

در عین حال باید دانست در برخی مواقع خروپف یک اختلال ساده خواب نیست، بلکه نشان دهنده وجود مشکلاتی به مراتب جدی تر می باشد که نیاز به درمان فوری دارند. در ادامه با مطالبی که ذکر خواهد شد که مشخص می شود خروپف نشانه چه بیماری است؟ شما می توانید اطلاعات بیشتری در این رابطه کسب کنید که در صورت نیاز به درمان، به پزشک و متخصص خواب مراجعه کنید.

خروپف چه زمانی رخ می دهد؟

خروپف زمانی رخ می دهد که فرد در هنگام خواب نتواند به راحتی نفس بکشد. به عبارت دیگر هنگامی که چیزی مجاری عبور جریان هوا را از ناحیه بینی مسدود کند و مانع تنفس فرد شود خروپف به وجود می آید. در بسیاری از موارد که خروپف مقطعی است، عارضه خطرناکی نیست و نمی تواند مشکل حادی را ایجاد کند.

خروپف چه زمانی به یک عارضه خطرناک تبدیل می گردد؟

اگر خروپف کوتاه مدت بوده و در مرحله خفیف باقی بماند، ممکن است بر اثر بد خوابیدن یا رعایت نکردن نکات بهداشتی به وجود آمده باشد که با انجام چند روش درمانی ساده می توان آن را از بین برد. اما زمانی که از حالت طبیعی خارج شود، یعنی شدیدتر و گوش خراش تر از گذشته شده باشد باید به پزشک مراجعه کنید. زیرا احتمال این که دچار بیماری پنهان دیگری شده باشید زیاد است. نشانه این که خروپف شما دیگر حالت عادی ندارد عبارت است از:

  • داشتن حالت ضعف و کسالت مفرط در هنگام بیداری
  • ضعف اعصاب یا تحریک پذیری شدید
  • کاهش چشمگیر تمرکز
  • ضعف حافظه کوتاه مدت
  • کاهش یادگیری
  • بیدار شدن مداوم در طول خواب

خروپف نشانه چه بیماری می باشد؟

گاهی خروپف نشانه وجود مشکلاتی می باشد که خود فرد نیز متوجه آن نیست و به همین دلیل قدمی برای درمان خروپف بر نمی دارد. یکی از بیماری های خطرناکی که مهم ترین نشانه آن خروپف است، آپنه انسدادی خواب یا وقفه تنفسی است.

این بیماری باعث قطع تنفس در هنگام خواب می شود که در بهترین حالت باعث بیداری فرد می گردد. هر چند این بیدار شدن پیاپی نیز باعث بی خوابی یا اختلالات عصبی دیگر می گردد. اما در حادترین حالت ممکن باعث مرگ فرد مبتلا خواهد شد.

رابطه خروپف و وقفه تنفسی در خواب

وقفه تنفسی به علت مسدود شدن راه های تنفسی به خصوص ناحیه گلو و حلق در زمان خواب رخ می دهد که در این هنگام خروپف نیز خود را نشان خواهد داد. در واقع زمانی که متوجه شدید خروپف می کنید و گاه گاهی بدون هیچ دلیلی از خواب بیدار می شوید، بدون این که بفهمید دچار وقفه تنفسی شده اید. نکته دیگری که نشان دهنده وجود بیماری آپنه انسدادی است، تنگی تنفس یا سخت نفس کشیدن هنگام بیدار شدن از خواب می باشد. اگر مجموع این نشانه را دارید باید به یک متخصص خواب مراجعه کنید.

وقفه تنفسی خواب چه نوع بیماری است؟

در آغاز باید بدانید، وقفه تنفسی یا آپنه مختل کننده خواب است و در صورت تداوم، منجربه بروز بی خوابی و عوارض وابسته به آن می گردد. آپنه انسدادی یا همان وقفه تنفسی، نوعی اختلال می باشد و به شرایطی گفته می شود که فرد در هنگام خواب نتواند به راحتی نفس بکشد یا به عبارتی، دیگر قادر به تنفس طبیعی نیست. علت این توقف تنفس نیز تنگ شدن یا انسداد کامل مجراهای فوقانی دستگاه تنفسی است. درمان آپنه خواب را بهتر است هرچه سریعتر پیگیری کنید.

علل بروز خروپف در هنگام خواب چیست؟

اگر فردی دارای ویژگی هایی که در ادامه بیان می شود باشد، احتمال وقوع بیماری وقفه تنفسی در آن ها افزایش می یابد.

چاقی و اضافه وزن:

افرادی که دچار اضافه وزن و چاقی هستند، تقریبا 4 برابر دیگران در معرض ابتلا به این بیماری هستند. انباشت و رسوبات چربی در اطراف گلو و راه های هوایی فوقانی گردن جمع شده و مسیر عبور اکسیژن را مسدود می کنند. در نتیجه این گرفتگی، خروپف و آپنه انسدادی خواب بروز پیدا می کند.

ناهنجاری های گردن:

افرادی که گردنی ضخیم تر از حالت طبیعی داشته باشند، بیشتر دچار این بیماری می گردند. زیرا گردن ضخیم نشانه باریک بودن مسیر جریان هوا بوده و زمینه ساز بروز وقفه تنفسی است. در خانم ها دور گردن بالای 15 سانتی متر و در مردان دور گردن بالای 17 سانتی متر خطر ساز می باشد.

جنسیت مرد:

نتیجه تحقیقات نشان می دهد مردان دو برابر بیش تر از زنان دچار آپنه انسدادی خواب می شوند. اما در برخی شرایط خاص نظیر چاقی و یائسگی خطر ابتلای خانم ها افزایش پیدا می کند.

بالا رفتن سن:

پیری و کهولت سن یکی از عوامل زمینه ساز آپنه انسدادی خواب می باشد، زیرا این بیماری در افراد مسن بیش تر به چشم می خورد.

داشتن نشانه های ژنتیکی و وارثتی:

اگر یکی از اعضای خانواده و نزدیکان شما سابقه این بیماری را دارند، احتمال ابتلای شما نیز افزایش پیدا می کند.

کوچک و تنگ بودن راه های تنفسی:

عوامل زیادی ( مانند حساسیت های فصلی یا سینوزیت ) وجود دارند که باعث تنگ شدن مسیر تنفس می شوند، که در صورت عدم درمان آپنه خواب را ایجاد می کنند.

وجود زائده فیزیکی یا گوشتی در مجاری بینی و گلو:

آدنوئید یا پلیپ بینی عواملی هستند که زائده های گوشتی در ناحیه بینی و گلو ایجاد می کنند، این موانع فیزیکی باعث ایجاد اختلال تنفسی در هنگام خواب می شوند.

داشتن لوزه های بزرگ:

این مشکل به ویژه در کودکان یکی از علت های شایع بروز بیماری آپنه انسدادی خواب می باشد.

مصرف بیش از حد مشروبات دارای الکل:

مشروبات الکی یا برخی داروهای آرام بخش با شل کردن عضلات گلو، راه های گلو را تنگ کرده و تنفس در هنگام خواب را با مشکل رو به رو می کند.

سوء مصرف مواد مخدر و سایر دخانیات:

نتیجه تحقیقاتی که بر روی علل بروز سندرم آپنه خواب انجام شده نشان می دهد، افرادی که تمایل به مصرف سیگار یا سایر دخانیات دارند 3 برابر بیش تر از سایرین در معرض ابتلا به این بیماری هستند. اثر دخانیات باعث التهاب بافت ها و عضلات بینی و گلو شده و بدین ترتیب نفس کشیدن را سخت می کند.

داشتن بیماری زمینه ای مانند دیابت یا نارسایی قلبی:

کسانی که سابقه بیماری های قلبی و عروقی را دارند، بیش تر از افراد سالم درگیر آپنه انسدادی خواب هستند.

سابقه سکته مغزی:

متاسفانه این دسته از افراد نیز به شدت در خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب هستند.

علائم بیماری وقفه تنفسی یا آپنه انسدادی خواب چیست؟

آپنه انسدادی دارای علائم و نشانه هایی در هنگام خواب و بیداری می باشد که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کنید.

  • خروپف کردن با صدای بسیار بلند و خشن
  • شکایت کردن سایر اعضای خانواده از صدای خروپف بلند شما
  • از خواب پریدن ناگهانی شما به دلیل صدای بلند خروپف خودتان
  • تنگی تنفس هنگام بیدار شدن
  • خواب آلوده بودن در تمام مدت بیداری
  • احساس بی حالی و خستگی پس از بیدار شدن
  • سردردهای میگرنی و تنشی که پس از بیدار شدن ظاهر می شوند
  • داشتن حالت بی قرار در هنگام خواب
  • بیدار شدن پی در پی به علت تکرر ادرار
  • احساس گرما و سرمای شدید در هنگام خواب

عوارض آپنه انسدادی خواب

خستگی و کسالت روزانه:

شب بیداری های پی در پی ناشی از آپنه خواب باعث می شود در طول روز حس خستگی دائمی داشته باشید. این حس خستگی باعث می شود یادگیری، حافظه و تمرکز شما به شدت کاهش پیدا کرده و از طرفی نسبت به مسائل جزئی واکنش عصبی تری از خود نشان دهید.

افزایش مشکلات قلبی و عروقی:

از آن جا که آپنه خواب باعث می شود هوای کم تری وارد ریه ها شود، سطح اکسیژن خون به شدت کاهش پیدا می کند. این افت اکسیژن باعث بالا رفتن فشار خون شده و پس از مدتی مشکلات قلبی و عروقی بروز پیدا خواهد کرد.

دیابت:

افرادی که از بیماری آپنه خواب رنج می برند، در معرض ابتلا به دیابت نوع2 قرار دارند و همچنین ممکن است مقاومت بدنشان به انسولین بالا برود.

اختلال متابولیک:

سندرم متابولیک مجموعه از مشکلاتی نظیر کلسترول بالا، فشار خون بالا، قند خون بالا و چاقی می باشد که به با بیماری های قلبی رابطه مستقیم دارد.

افزایش عوارض جانبی داروهای شیمیایی:

آپنه خواب با حساس کردن بدن، خطر عوارض برخی داروها و همچنین جراحی ها را به شدت افزایش می دهد.

افزایش مشکلات کبد:

نتایج آزمایشاتی که بر روی آپنه خواب انجام شده بیان می کند، این بیماری بر روی عملکرد کبد نیز تاثیرا منفی خواهد گذاشت. برای درمان مشکلات کبد، در اولین مرحله باید اطمینان حاصل کنید دچار وقفه تنفسی یا دیگر اختلالات خواب نیستید.

خروپف:

افزایش شدت خروپف یکی دیگر از عوارض آپنه خواب می باشد که هم مختل کننده خواب شماست و هم باعث محرومیت شریک زندگی تان از یک خواب آرام است.

راه های درمان آپنه خواب و خروپف چیست؟

  • ایجاد تغییراتی در سبک زندگی
  • استفاده از فشار هوایی مثبت برای درمان
  • انجام عمل جراحی
  • استفاده از دیوایس دهانی بدون جراحی و درد
  • مصرف داروهای شیمیایی
  • درمان با طب سنتی
  • درمان با گیاهان دارویی و دم نوش ها
  • مراجعه به پزشک و متخصص خواب

کلام آخر

با توجه عوامل مختلف مانند انتخاب محیطی نامناسب برای خواب، آلرژی و بیماری های فصلی، اضافه وزن، سبک زندگی و رژیم غذایی غلط، خروپف تبدیل به شایع ترین اختلال خواب شده است.

با این وجود گاهی این اختلال شایع و معمولی به حدی شدید می شود که باعث ایجاد مشکلات جدی تری مانند بی خوابی مزمن می گردد. اما در معدود مواردی نیز، نشانه وجود بیماری خطرناکی به نام آپنه خواب می باشد که در نتیجه آن فرد مبتلا قادر به نفس کشیدن در هنگام خواب نیست.

بنابراین باید نسبت به خروپف کردن خود و نزدیکانتان حساس باشید و در صورتی که متوجه شدید از حالت طبیعی خود خارج شده به پزشک خواب مراجعه کنید. مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ، یکی از مراکزی است که از بروزترین روش های درمانی برای از بین بردن هر نوع مشکل خواب استفاد می کند.در این مرکز دکتر فریبا معینی پور حضور دارد. همچنین برای ایجاد سهولت در روند درمان، امکان مشاوره غیر حضوری را نیز فراهم کرده است. می توانید برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

خروپف نشانه چه بیماری است؟

خروپف یکی از علائم بیماری سندرم آپنه خواب یا وقفه تنفسی است. این بیماری با مسدود شدن راه های تنفسی فوقانی به وجود می آید و نفس کشیدن در هنگام خواب را دشوار می کند.

راه های درمان آپنه خواب یا وقفه تنفسی چیست؟

راه های زیادی برای درمان این بیماری وجود دارد از جمله:
ایجاد تغییراتی در سبک زندگی، استفاده از داروهای گیاهی، مصرف داروهای شیمیایی، استفاده از دیوایس دهانی، درمان از طریق طب سنتی و در صورتی که لازم است آخرین راهکار درمانی عمل جراحی می باشد.

بیشتر بخوانید :

خطرات و عوارض عدم درمان خروپف برای سلامتی

رابطه خروپف و سکته قلبی چیست

برای درمان آپنه خواب به چه دکتری مراجعه کنیم