علت گرفتگی بینی و خروپف در کودکان و راه درمان آن

علت گرفتگی بینی و خروپف در کودکان و راه درمان آن

خروپف مشکلی شایع می باشد که هر فردی به طور معمول در مقطعی از زندگی خود دچار آن بوده است. البته در بیشتر مواقع به جز زمانی که جزء علائم بیماری دیگری مانند آسم و آپنه انسدادی خواب باشد، عارضه خطرناکی به شمار نمی آید. اما نکته قابل توجه در مورد خروپف این است که در کودکان بیشتر مشاهده می شود.

 با توجه به این که کودکان در سن رشد قرار دارند، الگوی خواب آن ها باید کاملا منظم باشد و از بروز هرگونه اختلال پیشگیری شود.

با این وجود در بسیاری از مواقع با توجه به شرایط خاصی که برای کودک به وجود آمده، گرفتگی بینی و خروپف امری اجتناب ناپذیر است که باید تحت درمان پزشک قرار گیرد.

در ادامه درباره علت گرفتگی بینی و خروپف در کودکان+ درمان خروپف مطالبی ذکر خواهد شد که شما با خواندن آن اطلاعات مفید و کاربردی کسب خواهید کرد.

دلایل خروپف و گرفتگی بینی در کودکان چیست؟

خروپف اختلالی رایج در هنگام خواب است حتی برای کودکان، که بر اثر عوامل گوناگون مثل حساسیت یا بد خوابیدن به وجود می آید.

اگر مدت زمان طولانی است که شاهد خروپف کردن فرزندتان هستید و به طور دقیق نمی دانید علت بروز آن چیست یا چگونه می توانید آن را درمان کنید، توصیه می شود به پزشک خواب مراجعه کنید.

چند عاملی که در گرفتگی بینی و خروپف نقش اساسی دارند به شرح زیر می باشند:

مسدود شدن مجاری بینی

مسدود شدن سوراخ ها یا مجاری بینی کودکان امری است که به طور معمول اتفاق می افتد. یکی از دلایل آن نیز ناهماهنگی و عدم تعادل آناتومی سیستم تنفسی کودک است.

در بیشتر مواقع می توان با درمان های ساده این مشکل را از بین برد، اما زمانی که به طور مداوم تکرار شود تبدیل به نوعی بیماری شده که باعث قطع تنفس کودک در هنگام خواب می گردد و یکی از نشانه های آن خروپف همیشگی می باشد.

حساسیت و بیماری های فصلی

دلیل دیگر گرفتگی بینی و به دنبال آن خروپف، بیماری ها و حساسیت های فصلی مانند آلرژی یا سرما خوردگی و آنفولانزا است.

 این نوع بیماری ها باعث جمع شدن مخاط بدن در مجاری بینی شده و راه عبور جریان هوا را مسدود می کنند که این انسداد علت بروز خروپف می باشد.

وجود توده های گوشتی یا پلیپ در بینی

زمانی که سینوس های بینی دچار عفونت می شوند، توده های گوشتی به نام پلیپ در این ناحیه رشد کرده و با تجمع بیش از حد راه های بینی را مسدود می کنند.

 مسدود شدن راه های بینی به طبع تنفس از این قسمت را غیر ممکن کرده و باعث می شود این عمل از طریق دهان انجام گیرد که عامل مهمی در ایجاد خروپف است.

ناهنجاری یا آسیب دیدگی ساختار بینی

آسیب دیدگی یا ناهنجاری ساختاری تیغه وسط بینی نیز باعث گرفتگی بینی کودک شده و خروپف را ایجاد می کند. از آن جا که جنس تیغه بینی یا همان سپتیوم از غضروف است، این آسیب دیدگی می تواند بر اثر ضربه یا فشار به بینی ایجاد شده باشد.

بیماری رینیت وازوموتر

رینیت نوعی بیماری می باشد که التهاب غشای بینی  و عصب های کنترل کننده عروق خونی را به همراه دارد. عصب های کنترل کننده عروق خونی که نام دیگر آن وازوموتر می باشد و غشای بینی با عوامل دیگری مانند بوی دود سیگار و عطر نیز منبسط و منقبض می شوند و بدین صورت زمینه ساز خروپف هستند.

متورم یا بزرگ شدن غده های لنفاوی و لوزه

عفونت کردن لوزه و غدد لنفاوی یکی از مهم ترین عوامل گرفتگی بینی و مسدود شدن مسیر تنفس می باشد که باعث بروز خروپف و آپنه خواب می گردد. غدد لنفاوی و لوزه هر دو بخش های مهمی از دستگاه تنفسی هستند که وظیفه آن ها محافظت از این ناحیه در مقابل هر گونه بیماری و عفونت است، اما گاهی خودشان نیز مستعد بیماری می گردند.

وقفه تنفسی یا آپنه انسدادی در خواب

وقفه تنفسی در هنگام خواب، یکی از بیماری های خطرناکی است که نیاز به پیگیری و درمان تخصصی دارد. زیرا باعث قطع تنفس در هنگام خواب می شود که در بهترین حالت، ممکن است کودک بارها از خواب بیدار شده و دچار بی خوابی گردد.

این اختلال با مسدود شدن همه یا بخشی از سیستم تنفسی ایجاد شده و یکی از نشانه های آن خروپف می باشد.

برای درمان آپنه خواب حتما به متخصص خواب مراجعه کنید. بهترین محل درمان در ایران، اورا اسلیپ است که می تواند براحتی و با روش های به روز این مشکل را درمان کند.

ترشح بیش از حد بزاق دهان

کودکان 7 یا 8 ساله یا نوزادانی که در مرحله دندان در آوردن هستند، به طور طبیعی بدنشان بیش از حد معمول بزاق دهان ترشح می کنند.

این ترشح در هنگام بیداری مشکلی ایجاد نمی کند، ولی زمانی که کودک خواب است باعث تنگ شدن مسیر عبور جریان هوا می گردد. به همین دلیل نفس کشیدن کودک دشوارتر شده و خروپف خود را نشان می دهد.

عامل وراثت و ژنتیک

یکی دیگر از دلایل گرفتگی بینی و خروپف مشکلات ژنتیکی و وراثتی مانند بیماری سندرم داون یا فلج عضلات می باشد.

این مشکلات می تواند علت اصلی بزرگ شدن زبان، بسته شدن مجاری بینی و کوچک شدن قسمت فک شود، که تمام این عوامل تنفس طبیعی را دچار مشکل کرده و مسبب ایجاد خروپف هستند. همچنین فلج مغزی نیز یکی دیگر از بیماری هایی است که باعث شل شدن و افتادگی عضلات تنفسی شده و خروپف را تشدید می کند.

اضافه وزن و چاقی

دیگر عامل گرفتگی مجاری تنفسی و خروپف وزن بیش از حد کودک می باشد. اضافه وزن باعث تجمع چربی در ناحیه گلو و گردن شده و مسیر عبور اکسیژن را تنگ می کند.

راه های درمان گرفتگی بینی و خروپف در کودکان چیست؟

در ادامه چندین راهکار برای درمان گرفتگی بینی و خروپف شرح داده می شود، اما بهتر است قبل از انتخاب هر نوع راهکار درمانی به افراد متخصص در این زمینه مراجعه بفرمایید.

تغییر دادن موقعیت خواب کودک

اولین کاری که می توان انجام داد، عوض کردن محیط خواب کودک می باشد. زیرا گرفتگی بینی و خروپف کودک می تواند به علت حساسیت به برخی مواد باشد که با تغییر اتاق خواب می توان آن را درمان کرد.

مرطوب نگه داشتن هوای اتاق

یکی از ساده ترین روش هایی که می توان خروپف کودکان را درمان کرد، مرطوب نگه داشتن مداوم هوای اتاق کودک با استفاده از دستگاه های بخور می باشد.

کاهش و کنترل وزن

با توجه به این که کودکان مراحل رشد را سپری می کنند، وضعیت رژیم غذایی آن ها باید مورد توجه کامل والدین قرار گیرد تا بدین ترتیب نه دچار اضافه وزن شوند و نه از سوء تغذیه و کمبود ویتامین رنج ببرند.

جراحی

اگر علت گرفتگی بینی و خروپف شبانه کودک شما عواملی همچون مسدودیت مجاری بینی، انحراف تیغه وسط بینی، پلیپ و لوزه های بزرگ و متورم باشد، یک راهکار درمان در این زمینه جراحی است.

با عمل جراحی می توان پلیپ یا گوشت های زائد و لوزه های بزرگ را از مجاری بینی خارج کرده و همچنین انحراف بینی را نیز از بین برد، بدین ترتیب تنفس به حالت طبیعی بازگردانده شده و خروپف درمان می گردد. اما مکن است عوارض بیماری بعد از مدتی بازگردد.

استفاده از دیوایس دهانی

یکی از راهکارهای دیگری که تا حد زیادی باعث بهبودی شرایط کودکان مبتلا می گردد، استفاده از وسیله ای درمانی به نام دیوایس دهانی می باشد. این وسیله خطرات جراحی را ندارد و باعث باز نگه داشتن مجاری تنفسی در هنگام خواب شده و از وقفه تنفسی جلوگیری می کند، بدین ترتیب خروپف و هر اختلال دیگری که به نوعی به تنفس مربوط می شود درمان خواهد شد.

 روش درمانی دیوایس دهانی در مرکز اختلالات خواب اورا اسلیپ زیر نظر دکتر فریبا معینی پور، متخصص خروپف و اختلالات خواب به صورت کاملا تخصصی ارائه می گردد.

دارو درمانی

برخی از بیماری ها مانند آسم، به صورت کامل درمان نخواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از عوارض آن باید به مصرف داروهای شیمیایی روی آورد. علاوه بر این عفونت لوزه ها را نیز می توان با داروهایی مانند آنتی بیوتیک از بین برد. البته باید در نظر داشته باشید که داروها باید توسط پزشک تجویز گردد.

درمان وقفه تنفسی یا آپنه خواب

یکی از دلایل بروز خروپف وقفه تنفسی است. از آن جایی که مغز کودکان در حال رشد می باشد و نباید حتی برای ثانیه ای بدون اکسیژن باقی بماند، این مورد بسیار خطرناک بوده و نیازمند درمان پزشکی است. برای درمان آپنه خواب حتما به متخصص خواب مراجعه نمایید.

درمان بیماری های ژنتیکی یا کنترل عوارض آن

معمولا این دسته از بیماری های کودکان را نمی توان به طور قطع درمان کرد. اما می توان با مصرف دارو و انجام برخی تکنیک های درمانی میزان عوارض آن ها را کنترل کرده و خروپف را از بین برد.

گرفتگی بینی و خروپف خطرساز برای کودکان چه نشانه هایی دارد؟

  • هنگامی که تنفس کودک برای مدت طولانی نامظم شود.
  • هنگامی که کودک برای مدت زمان طولانی دچار خروپف و خرخر باشد.
  • زمانی که گرفتگی بینی و خروپف باعث بی خوابی کودک شود.
  • هنگامی که کودک به طور مستمر از خواب بپرد.

کلام آخر

به دلیل این که کودکان در سن رشد هستند و در شرایط حساس تری نسبت به افراد بزرگ سال قرار دارند، به همین دلیل است که تمام جنبه های زندگی آن ها باید مورد توجه دقیق والدین قرار گیرد.

 یکی از مهم ترین مواردی که تا حد زیادی رشد کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد، خوابیدن با کیفیت است. زیرا در هنگام خواب  هورمون های رشد ترشح شده و بافت های آسیب دیده ترمیم می گردد.

بنابراین اگر می خواهید کودکتان روند رشد طبیعی را طی کند، باید هر گونه اختلال خوابی را درمان کنید. یکی از مشکلات مخربی که مختل کننده خواب کودکان است، گرفتگی بینی و خروپف می باشد که به مرور باعث بی خوابی و عوارض زیادی می شود.

اگر شما هم شاهد چنین مشکلاتی برای فرزند خود هستید، توصیه می شود به مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ مراجعه کنید.

زیرا این مرکز با به کارگیری به روزترین روش های درمان بدون درد و جراحی هر گونه اختلال خوابی را در کوتاه ترین زمان ممکن از بین می برد. بریا دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

شماره های تماس :

سوالات متداول

گرفتگی بینی چطور باعث خروپف و دیگر اختلالات خواب می گردد؟

بینی بخش مهمی از سیستم تنفسی بدن می باشد، به همین دلیل گرفتگی بینی باعث انسداد مسیر جریان هوا شده و نفس کشیدن به خصوص در هنگام خواب را با مشکل مواجه می کند. بدین ترتیب خروپف و به دنبال آن وقفه تنفسی خواب به وجود می آید.

راه درمان گرفتگی بینی و خروپف چیست؟

با توجه به این که علل زیادی باعث گرفتگی بینی و خروپف است راهکارهای درمانی زیادی وجود دارند، از جمله تغییر دادن محیط خواب، دارو درمانی، دیوایس دهانی، بهتر است برای درمان به دکتر خواب مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید :

دلیل خروپف بچه در خواب؛ دلیل و درمان

آپنه انسدادی خواب (OSA) چیست