آیا کمبود خواب می تواند باعث سردرد شود ؟

آیا کمبود خواب می تواند باعث سردرد شود ؟

استراحت شبانه خوب هم برای بقا و هم برای تندرستی ضروری است. خواب بسیاری از عملکردهای بدن مانند یادگیری، حافظه و سیستم‌های ایمنی را تنظیم و بازیابی می‌کند.

همچنین بر خلق و خو و نیز اندام‌هایی مانند مغز، قلب و ریه‌ها اثر می‌گذارد. جای تعجب نیست که کمبود خواب می‌تواند تاثیر منفی بر این سیستم‌ها داشته باشد و منجر به مشکلات جسمی و ذهنی برای سلامت گردد.

در واقع، میگرن و سایر انواع سردرد در میان برخی از رایج‌ترین بیماری‌های مرتبط با کم خوابی قرار دارند.

کمبود خواب چیست؟

برخلاف بی خوابی، مشکل به خواب رفتن یا در خواب ماندن در زمانی است که فرد زمان و محیطی برای خواب دارد، کمبود خواب زمانی رخ می‌دهد که فرد فرصت برای خواب کافی نداشته باشد.

کاهش فرصت‌های خواب می‌تواند در نتیجه موانع مختلف، ازجمله داشتن شغل با ساعات کاری طولانی یا نامنظم، سوءمصرف مواد، استرس و اضطراب، مصرف دارو یا بیماری‌هایی باشد که در خواب اختلال ایجاد می‌کنند.

برخی از افراد کمبود خواب را به دلیل این موانع تجربه می‌کنند.

برخی دیگر زمان کافی برای خواب را در اختیار دارند، اما چندین بار در طول شب از خواب بیدار می‌شوند و در نتیجه خواب کافی که موجب استراحت می‌شود را دریافت نمی‌کنند.

کمبود خواب با کاهش تمرکز و عملکرد شناختی، خواب‌آلودگی مفرط در طول روز، تغییرات در خلق و خو، مشکل در حافظه و تصمیم‌گیری مرتبط است.

تحقیقات همچنین کمبود خواب را با تعدادی از اختلالات سردرد مرتبط می‌دانند. در میان این‌ها میگرن شاخص است زیرا افراد را هنگام بیدار شدن از خواب در صبح تحت تاثیر قرار می‌دهد.

آیا کمبود خواب می تواند باعث سردرد شود ؟

میگرن چیست؟

میگرن حدود 12% از جمعیت ایالات متحده را تحت تاثیر قرار می‌دهد. میگرن سردردهای مکرری هستند که با درد ضربانی متوسط تا شدید مشخص می‌شوند و اغلب این درد بر یک طرف سر متمرکز می‌شود.

علائم شایع دیگر میگرن عبارتند از حالت تهوع، ضعف و حساسیت به نور و صدا.

میگرن همچنین بر اساس این که شامل هاله هستند یا نه نیز طبقه‌بندی می‌شود. هاله به علائم اضافی اشاره دارد که ممکن است قبل یا هنگام حمله میگرنی رخ دهد و شامل ضعف عضلانی، سوزن سوزن شدن، اختلال بینایی، از دست دادن بینایی و سایر علائم عصبی است.

زنان سه برابر بیشتر از مردان در معرض میگرن قرار دارند و افرادی که سابقه خانوادگی میگرن دارند به احتمال زیاد این سردردها را تجربه خواهند کرد.

آیا کمبود خواب موجب بروز میگرن می‌شود؟

تحقیقات مدت‌هاست که رابطه‌ای را بین مشکلات خواب و اختلالات سردرد ازجمله سردردهای میگرنی، سردردهای تنشی، سردردهای خوشه‌ای و سردرد هیپنیکی که کمتر شایع هستند،‌ کشف کرده‌اند.

با این وجود، افرادی که سردرد میگرنی را تجربه می‌کنند بیشتر از سایر اختلالات خواب از کمبود خواب رنج می‌برند. علاوه بر افزایش افزایش خطر ابتلا به میگرن، نشان داده شده است که کمبود خواب با افزایش شدت و تعداد حملات میگرنی نیز در ارتباط است.

چگونه کمبود خواب میگرن را ایجاد می‌کند؟

تحقیقات بیشتری برای درک کامل رابطه بین کمبود خواب و میگرن مورد نیاز است، با این وجود هر دو مکانیزم‌های مشترک مغزی دارند. به عنوان مثال، هیپوتالاموس که بخشی از مغز است که خواب و پریشانی را تنظیم می‌کند، همچنین حاوی نورون‌هایی است که در تعدیل درد نقش دارند.

هیپوتالاموس همچنین حاوی هسته سوپراکیاسماتیک یا قدامی (SCN) است که سیگنال‌هایی از چشم دریافت کرده و به ما کمک می‌کند تا رفتارهای خواب خود را با چرخه خارجی نور و تاریکی محیط منطبق کنیم. SCN آسیب‌دیده می‌تواند موجب خواب نامنظم در طول روز و اختلال در چرخه خواب و بیداری شود.

یکی دیگر از بخش‌های کلیدی مغز که در خواب نقش دارند، غده پینه‌آل نام دارد که هورمون ملاتونین را تولید می‌کند.

ملاتونین هورمونی است که هنگامی که تغییر بین روز و شب را تشخیص می‌دهیم به ما کمک می‌کند تا بخوابیم. سطح پایین ملاتونین با سردردهای میگرنی و خوشه‌ای و نیز بیدار شدن با سردرد مرتبط می‌باشد.

آیا کمبود خواب می تواند باعث سردرد شود ؟

آیا سایر مشکلات خواب نیز باعث سردرد میگرنی می‌شوند؟

تحقیقات نشان داده‌اند که نه تنها کم خوابی (کمبود خواب) بلکه خواب بیش از حد (پرخوابی) نیز باعث میگرن می‌شود.

در حالی که خواب کافی می‌تواند علائم میگرن را تسکین دهد، خواب زیاد این علائم را تشدید خواهد کرد.

اصطلاح «میگرن آخر هفته» اغلب به سردردهای میگرنی اشاره دارد که افراد در آخر هفته‌ها برای جبران کمبود خواب خود در طول هفته بیش از حد می‌خوابند.

ارتباط بین کمبود خواب و میگرن نیز دوطرفه است. این بدان معنی است که اختلالات خواب موجب بروز میگرن می‌شوند، اما سردرد میگرنی نیز می‌تواند تاثیر منفی بر خواب فرد داشته باشد.

میگرن باعث می‌شود فرد احساس خستگی و خواب‌آلودگی مفرط داشته باشد که خود چرخه خواب و بیداری را مختل می‌کند.

اگر با سردرد میگرنی از خواب بیدار شدیم. چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

اگرچه هیچ درمانی برای میگرن وجود ندارد، اما می‌توانید اقداماتی انجام دهید تا علائم سردردهای خود را تسکین بخشید.

مسکن‌های بدون نیاز به نسخه، یک لیوان آب، یک پارچه نمناک خنک بر روی پیشانی همگی می‌توانند سردرد شما را کاهش دهند.

همچنین می‌توانید مطمئن شوید که محیط اطرافتان ساکت، تاریک و آرام است. اگر سردردهای میگرنی شما مداوم یا شدید هستند، بهتر است با پزشک صحبت کنید.

پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا علائم خود را درک کنید، سابقه پزشکی شما را بررسی کند و آزمایش‌های فیزیکی و عصبی انجام دهد تا سایر بیماری‌هایی که ممکن است بر میگرن شما تاثیرگذار باشند را بیابد.

همچنین، ممکن است برای شما داروهایی برای مدیریت شرایط خود تجویز کند.

چگونه می‌توانم از میگرن‌های آینده جلوگیری کنیم؟

واضح است که ارتباط بین خواب و سردردهای میگرنی هم پیچیده و هم حساس است.

از آنجایی که هم کمبود خواب و هم خواب بیش از حد با میگرن و سایر انواع سردرد در ارتباط است، یکی از موثرترین روش‌ها برای مقابله با این مشکلات این است که خواب کافی داشته باشید.

دستورالعمل‌های بنیاد ملی خواب توصیه می‌کند که هر فرد بزرگسال برای سلامت خود به 7 الی 8 ساعت خواب در شب نیاز دارد، این در حالی است که جوان‌ترها به خواب بیشتری نیاز دارند.

علاوه بر این، برای اطمینان از این خواب آرامش‌بخشی داشته باشید، رعایت بهداشت خواب خوب ضروری است. موارد زیر فقط چند نکته است که می‌تواند به شما در ایجاد و حفظ یک روتین خواب سالم کمک کند.

  • به یک برنامه زمانی پایبند باشید. سعی کنید هر روز حتی در آخر هفته‌ها نیز در سر ساعت معینی بخوابید و از خواب بیدار شوید. ثابت نگه داشتن برنامه زمانی خواب به جلوگیری از کمبود خواب یا خواب بیش از حد که محرک میگرن است، کمک می‌کند.
  • از مصرف مواد محرک قبل از خواب بپرهیزید. الکل، نیکوتین و کافئین همگی بر کیفیت و تداوم خواب اختلال ایجاد می‌کنند.
  • راحت باشید. قبل از خواب با انجام فعالیت‌های آرامش‌بخش مانند کتاب خواندن، مدیتیشن یا گوش دادن به موسیقی زمانی را به استراحت اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب شما در دمای خنک و راحت است و تشک شما نیز احساس راحتی را القا می‌کند.
  • چراغ‌ها را خاموش کنید. علاوه بر لامپ‌ها و چراغ‌های بالای سر، نور ساطع شده از گوشی‌های موبایل، تبلت‌ها، تلویزیون و سایر دستگاه‌های الکترونیکی ریتم شبانه‌روزی را مختل می‌کند و در نتیجه به خواب رفتن برای شما دشوار می‌شود. بهتر است این دستگاه‌ها را قبل از زمان خواب خاموش کنید و وقتی در رختخواب هستید از آن‌ها استفاده نکنید.

درمان اختلالات خواب در اورا اسلیپ

ما در اورا اسلیپ به بیمارانی که به اختلال خواب دچار هستند، خدمات درمانی موثر ارائه می دهیم. این بخش توسط خانم دکتر فریبا معینی پور که عضو آکادمی و طب خواب اروپا هستند، مدیریت می شود و خدمات درمانی متنوعی مثل درمان خروپف، درمان بی خوابی، درمان آپنه خواب و … ارائه می گردد.

در این مرکز آزمایشگاه خواب مجهزی وجود دارد که بصورت اساسی فرایند خواب بیماران را بررسی می کند و مشکل آنها را رفع می سازد.

برای دریافت مشاوره های رایگان، با شماره تلفن های ما تماس بگیرید.

منبع : sleepfoundation

بیشتر بخوانید :

چرا بی خوابی باعث سردرد می شود؛ علت و درمان

عوارض و مضرات بی خوابی شبانه

بی خوابی شبانه نشانه چیست؟

چه بیماری هایی باعث بی خوابی می شود؟