خروپف در زنان به چه علت است و چه خطراتی دارد

خروپف تنها مشکل مردان نیست. زنان نیز خروپف می‌کنند؛ به همان اندازه بلند و با همان خطرات مرتبط با سلامتی. بنابراین، چرا اغلب موارد کم اهمیت جلوه می‌شود و نادیده گرفته می‌شود؟

درست همانطور که مردان می‌توانند گریه کنند، زنان نیز خروپف می‌کنند. ما باید این را بپذیریم و راه حلی برایش پیدا کنیم. چرا؟ زیرا خروپف یکی از علائم اصلی است که پزشک‌ها هنگام غربالگری آپنه انسدادی خواب (OSA) در نظر می‌گیرند.

آپنه انسدادی خواب در صورتی که بدون درمان باقی بماند، بر کیفیت خواب تاثیر می‌گذارد و می‌تواند موجب افزایش فشار خون، حمله قلبی، سکته مغزی و سایر بیماری‌ها شود.

خروپف – یک پرچم قرمز برای همه

تقریبا همه هرازچندگاهی خروپف می‌کنند و این در تقریبا 40% از زنان بالغ و 57% مردان بالغ رخ می‌دهد. با این وجود، طبق انجمن خروپف و آپنه خواب بریتانیا مطالعات نشان داده‌اند که مراجعه مردان برای مطالعه خواب دوبرابر بیشتر از زنان است.

این عمدتا ناشی از این حقیقت است که پزشک‌ها اغلب به گزارش‌های خود خروپف‌کننده متکی هستند و مردان بیشتر از زنان برای درمان خروپف در جستجوی کمک می‌گردند.

از طرف دیگر، زنان تمایل ندارند علائم و نشانه‌های خروپف خود را بازگو کنند؛ اغلب به دلیل خجالت و شرم. مشکل از همین‌جا شروع می‌شود. همانطور که گفته شد، خروپف می‌تواند در نتیجه آپنه انسدادی خواب ایجاد شود که خواب را مختل کرده و می‌تواند منجر به شرایط سلامتی جدی شود.

تحقیقات انجام شده توسط آکادمی پزشکی خواب آمریکا (AASM) نشان می‌دهد که آپنه خواب در بیش از 90% از زنان مبتلا به آپنه انسدادی خواب بدون درمان باقی می‌ماند. ظاهرا، زنان در اغلب موارد علائم و نشانه‌های متفاوتی را از مردان تجربه می‌کنند، مانند خستگی در طول روز، سردرد و افسردگی. در بیشتر موارد این علائم هستند که درمان می‌شوند، نه منشا اصلی بروز آن‌ها.

خروپف در زنان

زنان خروپف را کم اهمیت می‌دانند

علاوه بر این، یک مطالعه جدید منتشر شده در مجله پزشکی خواب بالینی نشان داد که زنانی که خروپف را گزارش می‌کنند، اغلب آن را کم اهمیت جلوه می‌دهند. یافته‌ها نشان داد که اگرچه هیچ تفاوت عینی در شدت خروپف بین مردان و زنان یافت نشد، اما تفاوت معناداری در گزارش‌های اعلام شده توسط خود افراد وجود دارد.

به عبارت ساده، زنان در مقایسه با مردان خروپف را کمتر گزارش کرده و در صورت گزارش شدت آن را از ان چیزی که هست خفیف‌تر می‌دانند.

این می‌تواند یکی از موانع مراجعه زنان به کلینیک‌های خواب، متخصص خواب و دریافت تشخیص و درمان صحیح باشد. این موضوع با افزایش سن بهبود نمی‌یابد. داده‌های حاصل از «چرخه خواب» نشان می‌دهند که زنان با افزایش سن بیشتر خروپف می‌کنند: از میانگین 8 دقیقه و 30 ثانیه در سن 18 تا 24 سالگی تا 25 تا 30 دقیقه بیشتر پس از سن 45 سالگی.

میانگین حداکثر بلندی صدای خروپف توسط افراد در مطالعه‌ای که قبلا ذکر شد اساساً برای مردان و زنان یکسان بود!

آپنه انسدادی خواب: دلیل اصلی خروپف در زنان مسن

طبق گفته کلینیک مایو، از هر 10 زن میانسال یک نفر به آپنه انسدادی خواب مبتلاست و احتمال بروز این شرایط بعد از یائسگی بیشتر می‌شود (این خطر در هر سال 4% افزایش می‌یابد). تحقیقات همچنین نشان می‌دهند که زنانی که خروپف آن‌ها به دلیل آپنه انسدادی خواب است بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی نسبت به مردان قرار دارند. درمان آپنه خواب را جدی بگیرید.

تصور می‌شود که دلیل آن ترکیبی از کاهش اثر هورمونی محافظ پس از یائسگی (پروژسترون ممکن است از شل شدن مجاری هوایی فوقانی مرتبط با OSA جلوگیری کند) و افزایش وزن باشد. علاوه بر این، برخی از تحقیقات نشان می‌دهند که گرگرفتگی‌ها و تعرق شبانه‌ای که زنان در دوران یائسگی تجربه می‌کنند،‌ ممکن است با افزایش خطر ابتلا به آپنه انسدادی خواب در ارتباط باشد.

با این وجود، این ارتباط همیشه علت و معلولی نیست، اما علائم شدید یائسگی می‌توانند به عنوان نشانگرهای احتمالی آپنه خواب در نظر گرفته شوند.

سایر دلایل خروپف در زنان

فاکتورهای دیگری وجود دارند که می‌توانند موجب بروز خروپف در زنان شوند. آشنایی با این فاکتورها و عوامل می‌تواند به شما کمک کند که تشخیص دهید آیا خروپف نیاز به توجه فوری شما دارد و اگر این چنین است چه اقداماتی می‌توانید برای آن انجام دهید:

  • یائسگی: همانطور که گفته شد، یائسگی می‌تواند عضلات گلو را ضعیف کرده و موجب خروپف در زنان شود. اگر خروپف با قطع در تنفس همراه باشد، می‌تواند نشانه‌ای از آپنه انسدادی خواب باشد.
  • اضافه وزن: افزایش وزن می‌تواند منجر به افزایش بافت در اطراف نواحی مانند شکم و گردن گردد که خود موجب باریک شدن مجاری هوایی می‌شود.
  • بارداری: علاوه بر افزایش وزن، خروپف در دوران بارداری به دلیل تغییر در سطح هورمون‌ها بسیار رایج است زیرا میزان خون در بدن افزایش می‌یابد و درنتیجه باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود. این امر می‌تواند موجب تورم مجاری هوایی شده، باعث شود از طریق دهان نفس بکشید و درنتیجه خروپف کنید.
  • خستگی: وقتی زنان خسته هستند، بافت‌های عضلانی اطراف گلو و حنجره آن‌ها شل می‌شود و باعث خروپف حتی با صدای بلندتر از حد معمول می‌گردد.
  • گزارش شده است که زنان با سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) به دلیل افزایش هورمون‌های مردانه بیشتر در خطر ابتلا آپنه خواب و خروپف قرار دارند.
خروپف در زنان

زنان خروپف می‌کنند – اما چگونه می‌توان فهمید که شما نیز یکی از آن‌ها هستید؟

بیایید با خود صادق باشیم. از شریک زندگی خود سوال کنید که آیا خروپف می‌کنید یا نه. اگر مطمئن نیستید که خروپف می‌کنید و به یک تحلیل کاملا عینی و دقیق نیاز دارید.

اگر شک دارید که خوابتان به دلیل خروپف دچار مشکل می‌شود یا ممکن است از آپنه خواب رنج ببرید، حتما با پزشک متخصص خواب صحبت کنید. خروپف در اغلب موارد قابل درمان است! پاداش یک خواب شبانه خوب همیشه ارزش تلاش کردن را دارد.

حرف آخر

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد بهتر بخوابید. اما اگر با وجود نکات بالا تنوانستید کیفیت خواب خود را بیشتر کنید. بهتر است با یک متخصص اختلالات خواب دیدار داشته باشد.

در کلینیک خواب اورا اسلیپ همراه دکتر فریبا معینی پور در کنار شما هستیم تا خواب خوبی داشته باشید. در این مرکز برای درمان اختلالات خواب از روش های غیر جراحی و بدون درد استفاده می شود

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید.

منبع: sleepcycle

بیشتر بخوانید :

علت بی خوابی زنان چیست؟

علت خواب زیاد در زنان چیست

علت بی خوابی قبل از پریودی + نکات و درمان ها

عوارض خروپف در زمان بارداری

آیا بی خوابی از علائم بارداری است و چرا خواب تغییر می‌ کند؟