کمک خواب طبیعی؛ 9 مکمل برای خواب راحت و تقویت خواب

کمک خواب طبیعی

خواب کافی برای سلامت بسیار مهم است. خواب به بدن و مغز شما کمک می کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

خواب شبانه خوب می تواند به بهبود یادگیری، حافظه، تصمیم گیری و حتی خلاقیت کمک کند. علاوه بر این، نداشتن خواب کافی با افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی، دیابت و چاقی در ارتباط است.

علیرغم این موضوع، کیفیت و کمیت خواب در پایین ترین حد خود قرار دارند و افراد بیشتری هر روز خواب ضعیفی را تجربه می کنند.

خواب کافی باکیفیت اغلب با عادت ها و شیوه های خواب خوب آغاز می شود. با این وجود، برای برخی از افراد این کافی نیست.

اگر برای داشتن خواب خوب شبانه به کمی کمک نیاز دارید،‌ 9 مکمل طبیعی تقویت کننده خواب را امتحان کنید.

1. ملاتونین

ملاتونین هورمونی است که بدن به طور طبیعی تولید می کند و این سیگنال را به مغز می فرستد که زمان خواب فرارسیده است.

زمان روز بر چرخه تولید و ترشح این هورمون تاثیر می گذارد؛ سطح ملاتونین به طور طبیعی در هنگام عصر افزایش یافته و در صبح کاهش می یابد.

به همین دلیل، مکمل های ملاتونین به یک کمک خواب محبوب تبدیل شده اند، به خصوص در مواردی که در آن چرخه ملاتونین مختل شده است؛ مانند جت لگ.

علاوه بر این، مطالعات متعددی گزارش می دهند که ملاتونین موجب بهبود کیفیت و زمان خواب در طول روز می شود. این به خصوص برای افرادی که مجبور هستند در طول روز بخوابند، مانند افراد شب کار، مفید است.

علاوه بر این، ملاتونین ممکن است کیفیت کلی خواب را در افرادی که به اختلالات خواب مبتلا هستند، بهبود بخشد. به طور خاص، ملاتونین در کاهش زمان لازم برای به خواب رفتن (تاخیر در به خواب رفتن) و افزایش مدت زمان کلی خواب تاثیرگذار است.

اگرچه مطالعاتی وجود دارند که گزارش داده اند ملاتونین هیچ تاثیر مثبتی بر خواب ندارد، اما تعداد آن ها کم است. افرادی که تاثیر مثبت این مکمل را تجربه کرده اند، معمولا مصرف 3-10 میلی گرم ملاتونین قبل از خواب را توصیه می کنند.

به نظر می رسد مصرف کوتاه مدت مکمل ملاتونین برای افراد بزرگسال بی خطر باشد، اگرچه به تحقیقات بیشتری برای تاثیر بلندمدت آن نیاز است.

علاوه بر این، ملاتونین برای زنان باردار یا در دوران شیردهی توصیه نمی شود زیرا تحقیقات کمی در زمینه بی خطر بودن و اثربخشی آن انجام شده است.

خلاصه

مکمل های ملاتونین ممکن است کیفیت خواب را زمانی که در دوزهای 3 تا 10 میلی گرم مصرف شوند، بهبود بخشند. اگر جت لگ دارید یا در حال انجام کار شیفتی هستید، به نظر می رسد که برای شما مفید باشند.

2. ریشه سنبل الطیب

کمک خواب طبیعی

سنبل الطیب یک گیاه بومی آسیا و اروپا است. ریشه آن به طور معمول برای درمان طبیعی علائم اضطراب، افسردگی و یائسگی مورد استفاده قرار می گیرد.

ریشه سنبل الطیب یکی از رایج ترین مکمل های گیاهی خواب آور مورد استفاده در ایالات متحده و اروپاست. اگرچه تحقیقات در زمینه اثربخشی آن ضد و نقیض است.

طبق یک بررسی، زنان در دوران یائسگی و بعد از آن با مصرف سنبل الطیب شاهد بهبود کیفیت خواب و علائم اختلال خواب بوده اند.

مطالعه ای دیگر به این نتیجه دست یافت که مصرف 530 میلی گرم سنبل الطیب هر شب به مدت 30 روز منجر به بهبود چشمگیر در کیفیت خواب، تاخیر در به خواب رفتن و مدت زمان خواب در مقایسه با دارونما در افرادی که تحت عمل جراحی قلب قرار گرفته بودند، شد.

با این وجود، بیشتر بهبودهای مشاهده شده در این کارآزمایی و مطالعات نسبی بودند. آن ها به جای اندازه گیری های عینی در طول خواب مانند امواج مغزی یا ضربان قلب به درک شرکت کنندگان از کیفیت خواب متکی بودند.

مطالعات دیگر به این نتیجه رسیده اند که اثرات مثبت سنبل الطیب در بهترین حالت ناچیز است. به عنوان مثال، ممکن است منجر به بهبود کمی در تأخیر خواب شود. صرف نظر از این، به نظر می رسد مصرف کوتاه مدت ریشه سنبل الطیب برای افراد بزرگسال بی خطر و با عوارض جانبی جزئی و نادر است.

علیرغم فقدان اندازه گیری های عینی در مورد مصرف سنبل الطیب، بزرگسالان ممکن است آن را برای خودشان امتحان کنند.

با این حال، بی خطر بودن سنبل الطیب برای استفاده طولانی مدت و استفاده در جمعیت های خاص، از جمله افرادی که باردار یا شیرده هستند، نامشخص است.

بیشتر بخوانید :تاثیر سنبل الطیب بر بی خوابی؛ خواص درمانی و عوارض

خلاصه

ریشه سنبل الطیب یک مکمل محبوب است که ممکن است کیفیت خواب و علائم اختلال خواب را با دوزهای 300 تا 600 میلی گرم، حداقل در برخی افراد، بهبود بخشد. مطالعات بیشتری در مورد ایمنی استفاده طولانی مدت مورد نیاز است.

3. منیزیم

منیزیم یک ماده معدنی است که در صدها فرآیند در بدن نقش دارد و برای عملکرد مغز و سلامت قلب حائزاهمیت است. علاوه بر این، منیزیم ممکن است به آرام کردن ذهن و بدن کمک کند، در نتیجه به خواب رفتن آسان تر می شود.

مطالعات نشان می دهند که اثر آرامش بخش منیزیم ممکن است تا حدودی ناشی از توانایی آن در تنظیم تولید ملاتونین باشد. منیزیم در شل کردن عضلات و القای خواب نیز موثر است.

اشکال مختلفی از مکمل های منیزیم در دسترس هستند،‌ از جمله برخی که منیزیم را با سایر مواد خواب آور مانند گلیسین یا ملاتونین ترکیب می کنند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که ترکیبی از منیزیم، ملاتونین و ویتامین B در درمان بی خوابی بدون توجه به دلیل آن موثر است. همچنین به نظر می رسد که منیزیم باعث افزایش سطح اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA)، یک پیام رسان مغزی با اثرات آرام بخش می شود.

مطالعات عنوان می کنند که کمبود منیزیم در بدن ممکن است با مشکل در خواب و بی خوابی مرتبط باشد. از طرف دیگر، افزایش مصرف منیزیم با خوردن مکمل به بهینه سازی کیفیت و کمیت خواب کمک می کند.

یک بررسی از سه مطالعه بر روی افراد مسن دریافت که مکمل منیزیم می تواند مدت زمان به خواب رفتن را در مقایسه با دارونما کاهش دهد.

در یک مطالعه دیگر در سال 2011، شرکت کنندگانی که 225 میلی گرم منیزیم مصرف کردند در مقایسه با افرادی که دارونما خورده بودند، بهتر خوابیدند. با این وجود، این مکمل همچنین حاوی 5 میلی گرم ملاتونین و 25/11 میلی گرم روی بود. بنابراین، نتیجه گیری در مورد اثربخشی خود منیزیم به تنهایی سخت است.

لازم به ذکر است که هر دو مطالعه بر روی افراد مسن انجام شد که سطح منیزیم در بدن آن ها کم بود. هنوز مشخص نیست که این اثرات در افرادی که کمبود منیزیم ندارند نیز صادق است یا نه.

خلاصه

منیزیم یک اثر آرامش بخش بر بدن و مغز دارد که ممکن است به بهبود کیفیت خواب کمک کند. اگرچه بیشتر مطالعات از دوزهای 225 تا 729 میلی گرم در روز استفاده می کنند، شما نباید بیش از 350 میلی گرم در روز مصرف کنید مگر اینکه توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی توصیه شود.

4. اسطوخودوس

اسطوخودوس

گیاه اسطوخودوس را در بیشتر قاره ها می توان یافت. این گیاه گل های ارغوانی دارد که پس از خشک شدن، مصارف خانگی زیادی دارند. علاوه بر این، عطر تسکین دهنده اسطوخودوس موحب بهبود خواب می شود.

در واقع، مطالعات متعددی پیشنهاد می کنند که بوییدن روغن اسطوخودوس قبل از خواب برای بهبود کیفیت خواب در افراد مبتلا به بی خوابی خفیف کافی است.

یک مطالعه کوچک بر روی افراد مسن مبتلا به زوال عقل نشان می دهد که رایحه درمانی با اسطوخودوس در بهبود علائم اختلالات خواب موثر است. زمان کلی خواب شرکت کنندگان افزایش یافت، تعداد افرادی که از خواب بیدرا می شدند و نمی توانستند دوباره بخوابند، کاهش یافت.

یک مطالعه دیگر نشان داد که رایحه درمانی با اسطوخودوس باعث بهبود کیفیت خواب و کاهش اضطراب در 60 نفر از افراد مبتلا به بیماری عروق کرونر تنها بهد از 15 روز استفاده می شود.

اگرچه رایحه درمانی با اسطوخودوس بی خطر در نظر گرفته می شود، اما مصرف خوراکی اسطوخودوس در برخی موارد با حالت تهوع، آروغ زدن و اسهال همراه است. روغن های اساسی برای رایحه درمانی در نظر گرفته شده اند، نه مصرف خوراکی.

لازم به ذکر است که تنها تعداد محدودی از مطالعات اثرات مکمل های اسطوخودوس بر خواب را بررسی کرده اند. از این رو، تحقیقات بیشتری قبل از نتیجه گیری کلی مورد نیاز است.

خلاصه

رایحه درمانی با اسطوخودوس ممکن است به بهبود خواب کمک کند. مطالعات بیشتری در مورد مکمل های اسطوخودوس برای ارزیابی اثربخشی و ایمنی آنها مورد نیاز است.

5. گل ساعتی

کمک خواب طبیعی

گل ساعتی که با نام Passiflora incarnate نیز شناخته می شود، یک درمان گیاهی محبوب برای بی خوابی است. گونه های گل ساعتی که با بهبود خواب مرتبط هستند،‌ بومی آمریکای شمالی می باشند. در حال حاضر، آن ها همچنین در اروپا، اسیا، آفریقا و استرالیا پرورش داده می شوند.

اثرات خواب آور گل ساعتی در مطالعات حیوانی نشان داده شده است. با این وجود، تاثیر آن در انسان به شکل مصرفی آن بستگی دارد. یک مطالعه قدیمی بر روی انسان، اثرات چای گل ساعتی را با چای دارونما ساخته شده از برگ جعفری مقایسه کرد.

شرکت کنندگان هر دمنوش را حدود یک ساعت قبل از خواب برای بازه زمانی 1 هفته مصرف کردند؛ بین مصرف هر یک از این دمنوش های یک هفته استراحت قرار داشت. هر چای کیسه ای به مدت 10 دقیقه دم می کشید و محققان کیفیت خواب را اندازه گیری کردند.

در پایان سه هفته مطالعه، اندازه گیری ها نشان داد که شرکت کنندگان هیچ بهبودی در خواب را تجربه نکردند. با این وجود، وقتی از آن ها خواسته شد تا به کیفیت خواب خود امتیاز دهند،‌ به دمنوش گل ساعتی 5 درصد بیشتر دمنوش چای جعفری امتیاز دادند.

در یک مطالعه جدید بر روی بی خوابی،‌ افرادی که دمنوش گل ساعتی را طی یک دوره 2 هفته‌ای مصرف کردند، در مقایسه با دارونما، بهبود قابل توجهی در برخی پارامترهای خواب مشاهده کردند.

این پارامترها عبارت بودند از:

  • زمان کلی خواب
  • بازده خواب؛ درصد زمانی که فرد خواب بوده است در مقایسه با زمانی که بیدار بر روی تخت دراز کشیده است
  • زمان بیداری بعد از شروع خواب

اگرچه مطالعات بیشتری مورد نیاز است؛ لازم به ذکر است که مصرف گل ساعتی به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. در حال حاضر، به نظر می رسد که گل ساعتی وقتی به صورت عصاره یا دمنوش مورد استفاده قرار گیرد در مقایسه با مکمل اثرات بیشتری دارد.

خلاصه

چای یا عصاره گل ساعتی ممکن است کمی به بهبود کیفیت خواب در برخی افراد کمک کند. با این حال، شواهد ضد و نقیض است، و برخی از مطالعات هیچ اثری پیدا نکرده اند. بنابراین، مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

6. گلیسین

گلیسین آمینو اسیدی است که نقش مهمی را در سیستم عصبی ایفا می کند. مطالعات نشان می دهند که ممکن است به بهبود خواب نیز کمک کند.

نحوه عملکرد دقیق آن هنوز نامعلوم است، اما اعتقاد بر این است که گلیسین با کاهش دمای بدن در زمان خواب، این سیگنال را به مغز ارسال می کند که زمان خواب است.

در مطالعه ای در سال 2006، شرکت کنندگانی که خواب ضعیفی داشتند قبل از خواب 3 گرم کلیسین یا دارونما مصرف کردند. آنهایی که در گروه گلیسین بودند گزارش دادند که صبح روز بعد احساس خستگی کمتری داشتند. آنها همچنین گفتند که سرزندگی، شادابی و هوشیاری بیشتری صبح روز بعد داشتند.

مطالعه ای در سال 2007 نیز اثرات گلیسین را در شرکت کنندگانی که خواب ضعیفی داشتند، بررسی کرد. محققان امواج مغزی، ضربان قلب و تنفس شرکت کنندگان را در هنگام خواب اندازه گیری کردند.

شرکت کنندگانی که 3 گرم گلیسین قبل از خواب مصرف کردند، در مقایسه با گروه دارونما، معیارهای عینی کیفیت خواب را بهبود بخشیدند. مکمل های گلیسین همچنین به شرکت کنندگان کمک کرد تا سریع تر به خواب بروند.

بر اساس یک مطالعه کوچک در سال 2012، گلیسین همچنین عملکرد افرادی که کمبود خواب داشتند را در طول روز بهبود بخشید.

خواب شرکت کنندگان برای سه شب متوالی محدود شد. هر شب قبل از خواب، آنها 3 گرم گلیسین یا 3 گرم دارونما مصرف می کردند. گروه گلیسین کاهش بیشتری در خستگی و خواب آلودگی در طول روز گزارش کردند.

شما می توانید گلیسین را به صورت قرص یا پودری که می تواند در آب رقیق شود خریداری کنید. مصرف تا 8/0 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن در روز بی خطر به نظر می رسد، اما مطالعات بیشتری مورد نیاز است. بسیاری از شرکت کنندگان در مطالعه خواب تنها 3 گرم در روز مصرف کردند.

شما همچنین می توانید با مصرف مواد غذایی سرشار از این ماده مغذی،‌ میزان گلیسین دریافتی خود را افزایش دهید. ازجمله این مواد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محصولات حیوانی مانند آب گوشت، گوشت، تخم مرغ، مرغ و ماهی
  • لوبیا و حبوبات
  • اسفناج
  • کلم پیچ
  • کلم
  • میوه هایی مانند موز و کیوی

خلاصه

مصرف گلیسین بلافاصله قبل از خواب ممکن است به شما کمک کند سریع تر بخوابید و کیفیت کلی خواب شما را بهبود بخشد. اکثر مطالعات از دوز حدود 3 گرم استفاده می کنند که قبل از خواب مصرف می شود.

7-9. مکمل های دیگر

مکمل های دیگری نیز برای کمک به خواب در بازار وجود دارند. با این وجود، همه آن ها پشتوانه علمی ندارند.

مکمل های زیر ممکن است به بهبود خواب کمک کنند، اما به بررسی های بیشتری نیاز است:

  • تریپتوفان. یک بررسی از چهار مطالعه نشان داد که مصرف حداقل 1 گرم تریپتوفان در روز می تواند به بهبود کیفیت خواب و کاهش مدت زمانی که شرکت کنندگان در شب بیدار هستند، کمک کند.
  • جینکو بیلوبا. طبق مطالعات قدیمی تر، مصرف حدود 240 میلی گرم از این گیاه طبیعی 30 تا 60 دقیقه قبل از خواب ممکن است به کاهش استرس، افزایش آرامش و بهبود خواب کمک کند. مطالعات حیوانی نیز امیدوار کننده است.
  • ال تیانین. مصرف روزانه یک مکمل حاوی حداکثر 200 میلی گرم از این اسید آمینه ممکن است به بهبود خواب و آرامش کمک کند. مطالعات حیوانی نشان می دهد در صورتی که با GABA یا منیزیم ترکیب شود، موثرتر است.

کاوا گیاه دیگری است که در برخی از مطالعات با اثرات بهبود خواب مرتبط است. منشا آن از جزایر جنوبی اقیانوس آرام است و ریشه آن به طور سنتی به عنوان چای تهیه می شود. همچنین می توان آن را به صورت مکمل مصرف کرد.

با این وجود، مصرف کاوا با آسیب کبدی شدید مرتبط است. در برخی از کشورها مانند آلمان و ایالات متحده، در گذشته مصرف کاوا به طور موقت ممنوع بود یا باید تحت نظارت انجام می شد.

قبل از مصرف کاوا احتیاط کنید. تنها مکمل هایی را خریداری کنید که توسط یک سازمان معتبر تایید شده باشد.

خلاصه

تریپتوفان، جینکو بیلوبا و ال تیانین نیز ممکن است به بهبود خواب کمک کنند. با این حال، مطالعات زیادی از آنها پشتیبانی نمی کنند، بنابراین قبل از نتیجه گیری نهایی، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. قبل از استفاده از کاوا برای خواب احتیاط کنید.

گزینه های بدون نیاز به نسخه (OTC)

دیفن هیدرامین و دوکسیلامین سوکسینات از دیگر داروهای خواب OTC هستند. هر دو آنتی هیستامین هستند.

  • دیفن هیدرامین ماده فعال در داروهای آلرژی مانند بنادریل است. کاربرد اصلی آن به عنوان داروی خواب نیست، اما باعث خواب آلودگی می شود و برای تقویت خواب استفاده شده است. همچنین در ZzzQuil، Unisom SleepGels و Unisom SleepMelts یافت می شود.
  • سوکسینات دوکسیلامین ماده فعال در کمک خواب Unisom SleepTabs است. همچنین در Nyquil یافت می شود. مانند دیفن هیدرامین باعث خواب آلودگی می شود.

شواهد مربوط به اثربخشی هر دو ماده در بهبود خواب ضعیف است. بسیاری از متخصصان مصرف دیفن هیدرامین و سوکسینات دوکسیلامین را توصیه نمی کنند زیرا بر این باورند که موجب کاهش کیفیت خواب می شود. سایر عوارض جانبی آن شامل سرگیجه، گیجی و خشکی دهان است.

مصرف طولانی مدت کمک خواب های OTC می تواند منجر به تحمل دارویی شود. با گذشت زمان، استفاده از آنتی کولینرژیک ها، مانند آنتی هیستامین ها، می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را نیز افزایش دهد.

اگر علاقمند به استفاده از این کمک خواب ها هستید، مصرف گاه به گاه آن ها توصیه می شود زیرا تحقیقات بیشتری برای تایید ایمنی و اثربخشی آن ها در طولانی مدت مورد نیاز است.

با این وجود، افراد مبتلا به بیماری های تنفسی، فشار خون بالا یا بیماری قلبی باید از مصرف این داروها با هم اجتناب کنند. آن ها ممکن است باعث واکنش سیستم عصبی شوند که منجر به تاکی کاردی یا افزایش ضربان قلبی می شود.

افراد مسن تر، خصوصا آن هایی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند، نباید دیفن هیدرامین مصرف کنند زیرا خطر افزایش عوارض جانبی منفی آن وجود دارد.

خلاصه

آنتی هیستامین های دیفن هیدرامین و دوکسیلامین سوکسینات ممکن است به خواب شما کمک کنند، اگرچه این هدف اصلی آنها نیست. شواهد بسیار قوی تری مورد نیاز است. همچنین قبل از مصرف این داروها از عوارض احتمالی آن آگاه باشید.

خطرات و اقدامات احتیاطی

شما باید قبل از مصرف گیاهان دارویی یا داروهای بدون نسخه برای خواب با پزشک مشورت کنید، به خصوص اگر احتمال تداخل دارویی با داروهایی مانند رقیق کننده های خون وجود دارد.

همچنین، اگر مشکل خواب شما بیش از دو هفته طول کشید حتما به متخصص اختلالات خواب اطلاع دهید. بسیاری از کمک خواب های OTC عوارض جانبی خفیفی دارند. با این وجود، مهم است که احتیاط کنید زیرا اطلاعات کمی در مورد استفاده طولانی مدت آن ها در دسترس است.

عوارض جانبی که با داروهای خواب خاص همراه بوده است در زیر فهرست شده است. برخی از این عوارض جانبی فقط به صورت حکایتی یا در چند مطالعه گزارش شده یا فقط در افرادی که دوزهای بالایی دریافت کرده اند مشاهده شده است:

  • ملاتونین: عوارض جانبی جزئی مانند سردرد، حالت تهوع و سرگیجه،
  • ریشه سنبل الطیب: اسهال، سردرد، حالت تهوع و تپش قلب،
  • منیزیم: اسهال، حالت تهوع و استفراغ هنگام مصرف در دوزهای بالا،
  • اسطوخودوس: حالت تهوع، آروغ زدن و اسهال،
  • گل ساعتی: سرگیجه و گیجی در موارد نادر،
  • گلیسین: مدفوع نرم و درد شکم در موارد نادر،
  • تریپتوفان: حالت تهوع و استفراغ خفیف،
  • جینکو بیلوبا: عوارض جانبی خفیف و نادر مانند اسهال، سردرد، حالت تهوع و بثورات پوستی،
  • ال-تیانین: هیچ عارضه جانبی تایید شده یا مستقیمی در صورت مصرف به تنهایی وجود ندارد. اسهال و درد شکم در ترکیب با ال سیستین.

به طور کلی، زنان باردار و شیرده باید قبل از مصرف این داروها یا سایر مکمل ها با پزشک خود مشورت کنند. این افراد باید از مصرف بیشتر مکمل ها خودداری کنند زیرا تحقیقات کمی در مورد بی خطر بودن آن ها در چنین شرایطی در دسترس است.

منیزیم، گلیسین و تریپتوفان همگی بای رشد جنین مهم هستند و در صورت بارداری یا شیردهی لازم نیست از مصرف آن ها اجتناب کنید. با این وجود، برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی پزشک باید دوز مناسب را برای شما تجویز کند.

خلاصه

بسیاری از داروهای خواب OTC در صورت استفاده کوتاه مدت تنها عوارض جانبی جزئی دارند. با این حال، مهم است که قبل از استفاده از هر گونه گیاهان دارویی یا داروهای OTC برای خواب با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید و از مصرف بسیاری از این محصولات در دوران بارداری یا شیردهی خودداری کنید.

سوالات متداول در مورد کمک خواب های طبیعی

آیا کمک خواب های طبیعی موثر هستند؟

برخی از تحقیقات نشان می دهند که برخی از کمک خواب های طبیعی مانند ملاتونین می توانند موثر باشند. سایر مکمل های گیاهی مانند ریشه سنبل الطیب و گل ساعتی، نتایج ضد و نقیضی را نشان داده اند.
در حالی که برخی از تحقیقات و شواهد نشان دهنده تاثیر کمک خواب های طبیعی هستند، اما به تحقیقات بیشتری برای اطمینان نیاز است.

آیا کمک خواب های طبیعی بی خطرتر از داروهای خواب تجویزی هستند؟

کمک خواب های طبیعی مانند 9 موردی که در این مقاله به آن ها اشاره شد، به طور معمول بی خطر تر از داروهای خواب تجویزی در نظر گرفته می شوند زیرا عوارض جانبی کمتری دارند.
با این وجود، مهم است یک محصول باکیفیت از یک برند معتبر انتخاب کنید زیرا سازمان غذا و دارو نظارتی بر مکمل های گیاهی ندارد.
به دنبال محصولاتی باشید که توسط یک آزمایشگاه مستقل از نظر فلزات سنگین، سموم و آلاینده ها آزمایش شده باشند تا از بی خطر بودن آن ها مطمئن شوید. همچنین ممکن است بخواهید مکمل های تولید شده در تاسیسات تایید شده شخص ثالث را در نظر بگیرید.
علاوه بر این، توجه داشته باشید که کمک خواب های طبیعی نیز یک راه حل کوتاه مدت هستند. اگر به طور مسمتر مشکل خواب دارید، بهتر است برای تشخیص دلیل اصلی و زمینه ای به پزشک مراجعه کنید.

آیا داروهای خواب OTC بی خطر هستند؟

دیفن هیدرامین و دوکسیلامین سوکسینات، آنتی هیستامین هایی هستند که بدون نسخه به فروش می رسند. اگرچه گاهی اوقات به عنوان داروی خواب مورد استفاده قرار می گیرند، اما کاربرد اصلی آن ها این نیست. پشتوانه علمی قوی مبنی بر استفاده آن ها به عنوان داروی خواب وجود ندارد و ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شوند.
افراد مسن، به خصوص آن هایی که مشکلات کبدی و کلیوی دارند نباید دیفن هیدرامین مصرف کنند. بهتر است به طور منظم داروهای بدون نسخه مصرف نکنید زیرا می تواند وابستگی ایجاد کند. اگر از آن های استفاده می کنید، هرازچندگاهی مصرف کنید و مصرف خود را هر بار به کمتر از دو هفته محدود کنید. اگر مشکل خواب مستمر دارید، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی مشورت کنید.

کلام آخر

اگر علاقمند به امتحان این مکمل ها هستید،‌ می توانید اشکال مختلفی از آن ها را به صورت آنلاین پیدا کنید. به یاد داشته باشید که خواب باکیفیت به اندازه خوردن مواد غذایی مغذی و ورزش منظم برای سلامت عمومی بدن مهم است.

با این وجود، بسیاری از افراد در به خواب رفتن مشکل دارند، مدام از خواب بیدار می شوند یا وقتی از خواب بیدار می شوند، همچنان خسته هستند. این امر حفظ سلامت و تندرستی مطلوب را چالش برانگیز می کند.

قبل از مصرف هرگونه دارو، شیوه های خواب خوب را در روتین خود بگنجانید؛ به عنوان مثال دستگاه های الکترونیکی را از اتاق خواب دور کنید و مصرف کافئین قبل از خواب را محدود کنید.

مکمل های نام برده در این مقاله یک روش برای بهبود خواب هستند، اما به احتمال زیاد وقتی در ترکیب با شیوه ها و عادات خوب خواب مورد استفاده قرار گیرند، اثربخشی بیشتری خواهند داشت.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و پزشک متخصص خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای انواع درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد مانند درمان بی خوابی، درمان خروپف و درمان آپنه خواب می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : healthline

مقالات بیشتر :

برای بی خوابی چه بخوریم؛ بهترین غذاها برای کمک به خواب

نوشیدنی خواب آور قوی؛ معرفی، نکات مصرف

معرفی دمنوش خواب آور گیاهی