درمان گیاهی خروپف در خواب

درمان گیاهی خروپف در خواب

خروپف به لرزش مجاری تنفسی گفته می شود که در هنگام خواب اتفاق می افتد و همراه با مسدود شدن مسیر جریان هوا در هنگام تنفس است. این اتفاق با تولید صداهایی همراه است که اغلب برای اطرافیان ناخوشایند محسوب شده و برایشان در هنگام خواب مزاحمت ایجاد می کند.

این مسئله ظاهرا مشکل خاصی نیست و سلامت فرد را تهدید نمی کند. اما بررسی پزشکان نشان می دهد که این اختلال چون یک نوع وقفه تنفسی به حساب می آید، خطرناک بوده و باید برای درمان آن هر چه سریع تر اقدام کرد. پس اگر به این عارضه مبتلا هستید، به یک متخصص خواب مراجعه کنید.

این عارضه راه های درمانی متعددی دارد که درمان گیاهی یکی از آن هاست. پس برای پی بردن به راه های درمان گیاهی خروپف در خواب حتما ادامه مطالب را دنبال کنید.

آیا خروپف خطرناک است؟

خروپف های با صدای بلند می توانند نشان دهنده آپنه انسدادی خواب یا همان OSA باشند. این اختلال باعث قطع تنفس و مختل شدن خواب می شود. اگر صدای خروپف شما بلند است و یا اگر هر کدام از نشانه هایی که در زیر گفته می شود را دارید، به یک متخصص خواب مراجعه کنید:

  • اگر در هنگام تنفس تان وقفه ایجاد می شود و مکث کوتاهی می کنید
  • به دلیل خواب ناکافی در شب، در طی روز احساس خواب آلودگی دارید
  • به اختلال خواب دچار هستید
  • هنگام صبح سردرد دارید
  • نمی توانید به خوبی تمرکز کنید یا در به خاطر سپاری مسائل دچار مشکل شده اید
  • فشار خون بالایی دارید
  • به افسردگی مبتلا شده اید یا تحریک پذیر هستید

عوارض خروپف

درست است که خروپف به طور کل امری بی ضرر است ، اما به طور قطع باعث آزار و اذیت اطرافیانتان می شود. اما اگر این خروپف بخاطر آپنه انسدادی خواب باشد بسیار خطرناک است. پس حتما برای جلوگیری از مبتلا شدن به عوارض زیر، به یک متخصص خروپف مراجعه کنید.

در مرکز درمانی اختلالات خواب اورا اسلیپ دلایل خروپف شما بررسی شده و به شما بهترین راه درمانی پیشنهاد می گردد. خروپف سبک به طور کل در خواب شما اختلال ایجاد نمی کند اما عوارض زیر را به دنبال دارد:

  • نداشتن تمرکز کافی در طول روز
  • احساس مداوم خواب آلودگی در هنگام روز
  • احساس عصبانیت و پرخاشگری و ناامیدی
  • خطر ابتلا به فشار خون بالا ، و سکته های قلبی و مغزی
  • افزایش احتمال ناهنجاری های رفتاری مانند پرخاشگری و کندی یادگیری در کودکان مبتلا به  OSA
  • افزایش ضریب خطای رانندگی منجر به تصادف به دلیل نداشتن خواب کافی

درمان خروپف با داروهای گیاهی

درمان خروپف، مانند هر عارضه دیگری راه های درمانی مختلفی دارد. بسیاری از این روش های درمانی شیمیایی و همراه با مصرف دارو هستند. این داروها ممکن است برای شخص گران قیمت تمام شده و یا حتی با عوارضی همراه باشد. بنابراین در این مواقع به سراغ داروها و روش های درمانی گیاهی می رویم که ارزان و بدون عوارض هستند.

راه های درمان خروپف با داروهای گیاهی عبارت اند از:

عرق نعنا:

یک یا دو قطره عرق نعنا را با یک لیوان آب مخلوط کنید و قبل از خواب قرقره کنید. لازم است که این کار را هر شب قبل از خواب تکرار کنید. اگر دلیل گرفتگی بینی و خروپف شما، هوای خشک است، می توانید چند قطره عرق نعنا را همراه با روغن اکالیپتوس مخلوط کرده و در بینی تان قرقره کنید. همچنین می توانید قبل از خواب مقداری برگ نعنا را زیر بینی تان قرار دهید.

روغن زیتون:

روغن زیتون را هم باید هر شب قبل از خواب مصرف کنید. مصرف آن به این صورت است که دو یا سه قطره روغن زیتون خوراکی را میل کنید. اگر طعم آن باب میلتان نیست، می توانید آن را همراه با کمی عسل مخلوط کرده و سپس بخورید.

کره:

مقدار کمی کره پاستوریزه را با هر روشی که مایلید، آب کنید. سپس با قطره چکان دو یا سه قطره از آن کره ولرم را درون هر سوراخ بینی تان بچکانید. این کار را هر روز قبل از خواب و همچنین بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید.

پودر هل:

نصف قاشق چای خوری پودر هل را با یک لیوان آب گرم مخلوط کرده و هر شب نیم ساعت قبل از خواب آن را بنوشید. این کار به تریج و با تکرار، خروپف شما را کاهش می دهد.

پودر زردچوبه:

این کار را هم باید هر شب تکرار کنید. به این صورت که دو قاشق چای خوری زردچوبه را با یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و قبل از خواب بنوشید.

برگ گزنه:

یک فنجان آب جوش آماده کنید و سپس یک قاشق غذاخوری از برگ خشک شده گزنه را به آن اضافه کنید. 5 دقیقه آن را به کناری بگذارید. بعد از 5 دقیقه می توانید آن را قبل از خواب بنوشید. همچنین می توانید دو تا سه فنجان از این مخلوط را در طی روز مصرف کنید.

سیر خام:

برای کاهش خروپف، می توانید یک یا دو حبه سیر را جویده و سپس یک لیوان آب روی آن بنوشید. این کار راه درمانی خوبی برای کم کردن خروپف شما است که باید قبل از خواب انجام دهید. همچنین می توانید از سیر در پختن غذاهای خود نیز استفاده کنید. این کار طبع غذا را گرم می کند.

عسل:

یک قاشق غذاخوری عسل همراه با یک لیوان آب گرم را مخلوط کرده و قبل از خواب بنوشید. این کار را هم باید هر شب تکرار کنید تا به مرور نتیجه آن را ببینید. همچنین اگر عادت دارید شب قبل از خواب شیر یا چای گرم بنوشید، می توانید از عسل برای شیرین کردن آن ها استفاده کنید.

بابونه:

یک قاشق غذاخوری گل بابونه یا چای کیسه ای بابونه را همراه با یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بعد از حدود 15 دقیقه آن را بنوشید. این روش را هم باید هر شب قبل از خواب تکرار کنید. به این مخلوط می توانید یک قاشق عسل هم برای شیرین کردن آن اضافه کنید.

آناناس:

بعد از شام و قبل از خوابیدن می توانید با خوردن چند تکه آناناس خروپف خود را کاهش دهید. زیرا آناناس خاصیت ضد التهابی دارد.

روغن بنفشه:

اگر خود یا اعضای خانواده تان موقع خواب خروپف می کنید و باعث آزار و اذیت یکدیگر می شوید، می توانید از روغن بنفشه استفاده کنید. برای گرفتن نتیجه خوب باید هر شب و قبل از خواب 3 قطره از این روغن را درون یکی از سوراخ های بینی خود بچکانید.

شب دیگر هم در حفره دیگر بینی خود از این روغن استفاده کنید. این کار را باید هر شب و به مدت دو هفته تکرار کنید تا به نتیجه مد نظر دست یابید. بعد از پایان دوره دو هفته ای، یک هفته صبر کنید و سپس به مدت دو هفته دیگر این کار را تکرار کنید.

روغن سیاه دانه:

روغن سیاه دانه روشی خوب برای درمان خروپف است که توسط بسیاری از پزشکان طب سنتی توصیه شده است. برای شروع درمان خود با این روغن، باید 3 قطره از روغن سیاه دانه را به داخل یکی از حفره های بینی خود بریزید.

شب دیگر هم داخل حفره دیگر بینی خود بریزید. استفاده از این روغن، بسیار شبیه روغن بنفشه است. این دستورالعمل را به مذت 2 هفته تکرار کنید. سپس یک هفته صبر نموده و این کار را دوباره تکرار کنید.

روغن نعنا فلفلی:

برای استفاده از این روغن، چند قطره روغن نعنا فلفلی را بر روی انگشتان خود ریخته و دو طرف بینی خود را با آن ماساژ دهید. این کار روش خوبی برای کاهش خروپف است.

روغن اُکالیپتوس:

اگر خروپف های اطرافیان اذیتتان می کند، می توانید از بخور روغن اُکالیپتوس استفاده کنید. برای این کار، باید مقداری روغن اُکالیپتوس را داخل یک ظرف آب داغ ریخته و حوله را روی سرتان بکشید. سپس برای بخور گرفتن سرتان را به ظرف مورد نظر نزدیک تر کرده تا بخارهای روغن اُکالیپتوس راحت تر جذب سیستم تنفسی شما شود.

مریم گلی:

استفاده از دمنوش مریم گلی یکی از راه های طب سنتی برای درمان خروپف است. استفاده از مریم گلی دو روش مختلف دارد که شما می توانید یکی از این روش ها را انتخاب کنید:

  1. مقداری برگ گیاه مریم گلی را به یک لیوان آبی که در حال جوشیدن است، اضافه کنید. این مخلوط را به ظرفی انتقال داده، حوله ای روی سر خود بکشید و صورت خود را به سمت ظرف ببرید. تنفس کردن بخور مریم گلی یک روش بسیار خوب برای کاهش خروپف است.
  2. یک روش دیگر این است که مقداری از برگ های مریم گلی را به یک لیوان آب جوش اضافه نموده، سپس کمی صبر کنید تا این دمنوش دم بکشد. بعد از اینکه دم کشید، آن را از صافی رد نموده و بعد از خنک شدن آن را قرقره کنید. برای نتیجه گیری بهتر، این کار را هر شب قبل از خواب تکرار نموده تا خروپف شما به تدریج بهبود یابد.

ذکر این نکته ضروری است که افرادی که به تشنج مبتلا هستند، از مصرف مریم گلی به هر صورت اجتناب کنند.

کلام آخر

خروپف هنگامی اتفاق می افتد که ساختار های موجود در گلو دچار لرزش و ارتعاش می شوند و سروصدا ایجاد می کنند. این موضوع به عنوان یک اختلال محسوب می شود. اگرچه این اختلال شاید در ظاهر مشکلی قابل توجه نباشد. ولی دلایل آن نشان از وجود مشکلاتی در بدن آن شخص دارد. پس باید برای جلوگیری از پیشرفت این مشکل و همچنین آزار و اذیت اطرافیان برای رفع آن اقدام کنید.

برای این کار می توانید به یک متخصص اختلالات خواب یا خروپف مراجعه کنید. در مرکز درمان اختلالات خواب اورا اسلیپ پزشکان مختصص و دکتر فریبا معینی پور حضور دارند که با معاینه دقیق ، دلایل خروپف شما را شناسایی و درمان می کنند. درمان خروپف و درمان آپنه خواب در این مرکز با روش های غیر جراحی و بدون درد با دیوایس دهانی انجام می شود.

سوالات متداول

درمان خروپف بهتر است با روش های شیمایی انجام شود یا داروهای گیاهی؟

پاسخ این سوال برای هر شخص متفاوت خواهد بود. روش های شیمیایی بیشتر برای افرادی توصیه می شود که هیچ روش درمانی گیاهی برایشان جوابگو نبوده و همچنان دچار خروپف های شدید و با صدای بلند هستند. روش های شیمایی معمولا گران تر بوده و خالی از عوارض نیستند. اما روش های گیاهی به طور کلی ارزان و بی خطر هستند.

در چه صورت خروپف می تواند شخص را متوجه عوارض جدی تری کند؟

در صورتی که دلیل این مسئله آپنه انسدادی خواب یا همان OSA باشد ، می تواند شخص مبتلا را در معرض عوارض بیشتر و جدی تری قرار دهد. پس حتما برای جلوگیری از مبتلا شدن به عوارض زیر، به یک متخصص اختلالات خواب مراجعه کنید.

مقالات مرتبط :

خروپف چیست و دلایل اصلی آن

تاثیر خروپف و درمان آن در زندگی مشترک

تاثیر و رابطه خروپف و آپنه خواب روی مشکلات گوارشی

خطرات و عوارض عدم درمان خروپف برای سلامتی

رابطه خروپف و سکته قلبی چیست