خروپف در کودکان نشانه چیست + درمان ها

خروپف در کودکان نشانه چیست

خواب برای رشد کودک حیاتی است، بنابراین جای تعجب نیست که بسیاری از والدین با شنیدن صدای خروپف فرزند خود نگران می شوند.

اگرچه خروپف در میان افراد بزرگسال بسیار رایج است، اما در بسیاری از کودکان نیز رخ می دهد. خروپف در کودکان می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد، برخی از این دلایل باعث می شوند که خروپف موقتی باشد در حالی که سایر عوامل موجب خروپف دائمی کودک می شوند.

خروپف در کودکان اغلب نگران کننده نیست، به خصوص اگر هر چند وقت یکبار رخ دهد. اما اگر خروپف مداوم یا شدید باشد، می تواند نشانه ای از یک مشکل تنفسی در طول خواب باشد.

آیا همه خروپف ها در کودکان یکسان هستند؟

همه خروپف ها در کودکان یکسان نیستند. دفعات تکرار، شدت و تاثیر آن بر کودکان می تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.

تقریبا همه افراد، چه بزرگسالان و چه کودکان، دوره های تصادفی خروپف را تجربه می کنند. در اکثر مواقع، این خروپف خفیف و کوتاه است و بدون تاثیر چندانی بر خواب یا سلامت کلی فرد از بین می رود.

وقتی که خروپف مداوم می شود و در خواب اختلال ایجاد می کند، می تواند نشان دهنده وجود یک اختلال تنفسی در خواب (SDB) باشد. اختلالات تنفسی مرتبط با خواب جدی هستند.

در یک طرف این طیف، خروپف اولیه قرار دارد که به عنوان خروپف ساده یا خروپف معمولی نیز شناخته می شود. این زمانی که کودک بیش از دو بار در هفته خروپف می کند، اما علائم قابل توجه یا سایر مشکلات مرتبط با سلامت را ندارد.

در طرف دیگر آپنه انسدادی خواب (OSA) قرار دارد، بیماری که به واسطه وقفه های مداوم در تنفس یک کودک در طول شب تشخیص داده می شود.

این وقفه ها که با نام آپنه شناخته می شوند،‌ ده ها بار در طول شب رخ داده و راه های تنفسی هوایی را مسدود می کنند. OSA می تواند باعث خواب منقطع شود و با پیامدهای منفی بر سلامت فیزیکی، سلامت روان، یادگیری و رفتار همراه است.

خروپف در میان کودکان چقدر رایج است؟

اعتقاد بر این است که خروپف موقتی و جزئی در 27 درصد از کودکان رخ می دهد. نوع خروپف سبک و موقتی معمولا موجب نگرانی برای سلامت کودک نمی شود.

خروپف اولیه بدون بروز سایر علائم حدود 10 تا 12 درصد از کودکان را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مطالعات برآورد زده اند که 2/1- 7/5 درصد از کودکان به آپنه انسدادی خواب مبتلا می شوند. از میان کودکانی که اختلال تنفسی در حین خواب دارند، حدود 70 درصد تشخیص خروپف اولیه را دریافت می کنند.

تعیین آمار دقیق خروپف و آپنه خواب کار دشواری است. والدین همیشه متوجه خروپف کودکان خود نمی شوند یا ممکن است از دفعات تکرار یا شدت آن آگاه نباشند. علاوه بر این، آزمایش دقیق برای آپنه خواب معروف به پلی سومنوگرافی، ممکن است در همه موارد در دسترس، مقرون به صرفه یا عملی نباشد.

خروپف در کودکان نشانه چیست

چه عواملی باعث خروپف در کودکان می شود؟

خروپف وقتی رخ می دهد که هوا نمی تواند به راحتی ازطریق مجاری هوایی در پشت گلو عبور کند. وقتی فرد دم و بازدم می کند،‌ بافت های اطراف مجاری هوایی مرتعش شده و صدای قابل شنیدنی تولید می شود.

فاکتورهای متعددی می توانند باعث مسدود شدن مجاری هوایی و خروپف فرد شوند. در کودکان، شایع ترین فاکتورهای خطر برای خروپف عبارتند از:

لوزه ها و آدنوئیدهای بزرگ یا متورم

لوزه ها و آدنوئیدها در نزدیکی پشت گلو قرار دارند و بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. اگر به طور طبیعی بزرگتر باشند یا به دلیل عفونت متورم شوند، لوزه ها و آدنوئیدها می توانند راه هوایی را مسدود کرده و باعث خروپف شوند. این شایع ترین علت اختلال تنفس در خواب در کودکان است.

چاقی

مطالعات نشان داده است که کودکانی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض خروپف هستند. چاقی می تواند راه هوایی را باریک کند و خطر ابتلا به SDB از جمله آپنه انسدادی خواب را افزایش دهد.

احتقان

علائم سرماخوردگی می تواند باعث احتقان شود که جریان هوا را مسدود می کند و عفونت ممکن است لوزه ها و آدنوئیدها را ملتهب کند.

آلرژی

شروع آلرژی ها می تواند باعث التهاب در بینی و گلو شود که می تواند تنفس را سخت تر کند و خطر خروپف را افزایش دهد.

خروپف در کودکان نشانه چیست

آسم

آسم نیز مانند آلرژی ها ممکن است مانع از تنفس طبیعی شود و اگر باعث انسداد جزئی راه هوایی شود، می تواند باعث خروپف شود.

ویژگی های آناتومیک

برخی از افراد دارای ویژگی های آناتومیک هستند که تنفس طبیعی را هنگام خواب برای آنها سخت تر می کند. به عنوان مثال، انحراف تیغه بینی، که در آن سوراخ های بینی به طور مساوی از هم جدا نمی شوند، ممکن است باعث تنفس دهانی و خروپف شود.

دود تنباکو محیطی (ETS)

قرار گرفتن در معرض ETS، که اغلب به عنوان دود دست دوم نامیده می شود، می تواند بر تنفس تأثیر بگذارد و با خطر بالاتر خروپف در کودکان مرتبط است.

هوای آلوده

کیفیت پایین هوا یا آلودگی بیش از حد می تواند تنفس طبیعی را با چالش مواجه کند و بر احتمال خروپف مکرر کودک تأثیر بگذارد.

مدت کوتاه تر شیردهی

تحقیقات ارتباطی بین خروپف در کودکان و کاهش مدت شیردهی پیدا کرده اند. دلیل دقیق این امر ناشناخته است، اما ممکن است شیردهی به رشد راه هوایی فوقانی کمک کند که احتمال خروپف را کاهش می دهد.

آپنه انسدادی خواب

یکی دیگر از مهم ترین فاکتورهای خطر برای خروپف در کودکان است. خروپف کردن برای کودکان مبتلا به آپنه خواب طبیعی است. اگرچه بیشتر کودکان مبتلا به آپنه خواب خروپف می کنند، اما همه کودکانی که خروپف می کنند به آپنه خواب مبتلا نیستند. بهتر است هرچه سریعتر نسبت درمان آپنه خواب اقدام کنید

آیا خروپف کودکان خطرناک است؟

خروپف موقتی در کودکان اغلب خطرناک نیست، اما خروپف منظم یا شدید که نشانه ای از اختلال تنفسی در هنگام خواب است می تواند پیامدهای نامطلوبی برای سلامت کودک داشته باشد.

یکی از بزرگ ترین نگرانی ها، آپنه انسدادی خواب است. OSA موجب اختلالات اساسی در خواب شده و میزان اکسیژنی که کودک در خواب دریافت می کند را تحت تاثیر قرار می دهد. این بیماری با اختلال در رشد مغز، کاهش عملکرد تحصیلی، مشکلات قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، متابولیسم تغییر یافته و مشکلات رفتاری مرتبط است.

به طور کلی، واضح است که OSA می تواند تاثیر جدی بر کیفیت زندگی یک کودک داشته باشد. اثرات OSA در درجه اول بر روی کودکان بزرگ تر مورد مطالعه قرار گرفته است، اما محققان بر این باورند که این اثر در کودکان کوچک تر 2 تا 3 ساله نیز دیده می شود.

به طور سنتی، خروپف اولیه که به سطح OSA افزایش نمی یابد خوش خیم در نظر گرفته می شود، اما تحقیقات جدید نشان داده اند که خروپف معمولی نیز خطراتی را برای سلامتی به همراه دارد.

مشکلات مرتبط با اختلال شناختی و رفتاری در کودکان با خروپف اولیه بیشتر از کودکانی که هرگز یا به ندرت خروپف می کنند، مشاهده شده است. خروپف منظم ممکن است سیستم عصبی را تحت تاثیر قرار دهد و تاثیرات منفی بر سیستم قلبی عروقی داشته باشد.

اگرچه مطالعات ارتباطی را بین خروپف معمولی و مشکلات سلامت پیدا کرده اند، اما توضیح دقیق آن هنوز نامشخص است.

ممکن است اختلال تنفسی در خواب باشد، حتی اگر آپنه انسدادی خواب نباشد؛ در اینصورت وقفه های کوچکی در خواب ایجاد می شود که بر کیفیت کلی خود تاثیر می گذارد. تحقیقات بیشتر برای درک بهتر روش های تاثیرگذاری خروپف اولیه بر کودکان در سنین مختلف مورد نیاز است.

علاوه بر اثرات فوری سلامتی، خروپف همچنین می تواند خواب والدین یا خواهر و برادرهایی که اتاق مشترک دارند را مختل کند. اگر خروپف به خصوص بلند باشد، ممکن است باعث بیدار شدن دیگران شود که منجر به خواب منقطع برای دیگران در خانواده کودک شود.

علائمی که نشان می دهد خروپف در کودکان می تواند نشانه یک مشکل بزرگ تر باشد چیست؟

والدینی که نگران خروپف کودکان خود هستند باید با پزشک متخصص خروپف صحبت کنند. اگرچه برخی از خروپف ها طبیعی هستند، اما علائم مختلفی می توانند احتمال اختلال تنفسی در هنگام خواب را نشان دهند:

  • خروپف سه شب در هفته یا بیشتر
  • نفس نفس زدن یا مشکل در هنگام خواب؛

سایر مسائلی که همراه با خروپف ایجاد می شود ممکن است باعث نگرانی بیشتر شود:

  • شب ادراری
  • پوست مایل به آبی
  • سردردهای صبحگاهی
  • خواب آلودگی در طول روز
  • مشکل در تمرکز یا یادگیری
  • تشخیص اختلال نقص توجه/بیش فعالی (ADHD)
  • افزایش وزن کمتر از حد متوسط
  • چاقی

مهم است به یاد داشته باشید که این فاکتورها می توانند نشانه هایی از SDB باشند، اما همه کودکانی که خروپف می کنند و این مشکلات را دارند لزوما به یک مشکل تنفسی جدی مبتلا نیستند.

چه اقداماتی می تواند در کاهش خروپف کودکان موثر باشد؟

خروپف سبک و کم معمولا به سرعت به خودی خود از بین می رود. حتی خروپف های معمولی نیز بدون نیاز به درمان در کودکان از بین می روند. با این وجود در بسیاری از موارد، انجام اقداماتی برای جلوگیری از اختلال تنفس هنگام خواب برای سلامت یک کودک بسیار مهم است.

با یک پزشک صحبت کنید

اولین گام در کاهش و درمان خروپف در کودکان این است که موضوع را با یک پزشک در میان بگذارید. بسیاری از پزشکان متخصص خواب در مورد خروپف از والدین سوال می کنند و والدین باید آزادانه نگرانی های خود را بازگو کنند.

پزشک می تواند به دنبال علائم جدی تر برای اختلال تنفس در هنگام خواب یا سایر فاکتورها مانند آسم یا آلرژی که می توانند باعث خروپف شوند، بگردد. او ممکن است آزمایش هایی مانند مطالعه خواب شبانه را برای بررسی آپنه انسدادی خواب توصیه کند.

یک تشخیص درست می تواند در تعیین بهترین روش برای کاهش خروپف کمک کند و پزشک در بهترین وضعیت برای بحث در مورد مزایا و معایب گزینه های درمانی مختلف قرار خواهد گرفت.

جراحی

جراحی برای برداشتن لوزه ها و آدنوئیدها که به نام آدنوتونسیلکتومی شناخته می شود، یکی از درمان های برای کودکان مبتلا به اختلال تنفس در خواب است. اغلب برای کودکان مبتلا به آپنه خواب شدید در نظر گرفته می شود، اما ممکن است برای برخی با خروپف اولیه نیز یک گزینه درمانی باشد.

با برداشتن بافتی که اغلب راه هوایی را مسدود می کند، این جراحی می تواند خروپف و توقف تنفس در شب را کاهش دهد. البته بیشتر پزشکان ممکن است جراحی را پیشنها نکنند زیرا که بعد از مدتی عوارض مجدد بر می گردد.

دیوایس دهانی یک روش غیر تهاجمی و کاربردی است که در مرکز خواب اورا اسلیپ با نظارت دکتر فریبا معینی پور ساخته می شود.

خروپف در کودکان نشانه چیست

دستگاه های فشار مثبت راه هوایی

یک دستگاه فشار مثبت راه هوایی (PAP) هوای تحت فشار را ازطریق یک ماسک به داخل دهان و مجاری تنفسی هدایت می کند تا تنفس قطع نشود. بیشتر دستگاه های PAP بر اساس نحوه کنترل جریان هوا یا پیوسته (CPAP) یا دو سطحی (BiPAP) هستند.

اگرچه این نوع دستگاه ها برای درمان آپنه انسدادی خواب در افراد بزرگسال رایج می باشند، در کودکان معمولاً برای OSA که پس از جراحی برای برداشتن لوزه ها و آدنوئیدها باقی می ماند، در نظر گرفته می شوند.

بیشتر بخوانید : عوارض دستگاه سی پپ CPAP و جلوگیری از عوارض آن

بهداشت خواب

راهی برای کمک به خواب بهتر کودک ازطریق انجام اقداماتی به منظور بهبود بهداشت خواب است که شامل عادت های مرتبط با خواب و محیط خواب می شود. نمونه هایی از بهبود بهداشت خواب شامل تنظیم یک جدول زمانی منظم برای خواب،‌ کاهش قرار گرفتن در معرض نور و استفاده از صفحه نمایش قبل از خواب و ساکت و تاریک کردن اتاق خواب تا حد امکان است.

در حالی که این اقدامات برای خروپف کودکان بیشتر شبیه به درمان های خانگی است تا درمان های پزشکی، اما ممکن است مفید واقع شوند. برای کودکانی که خروپف می کنند، بهداشت خواب ضعیف ممکن است خطر خواب منقطع و مشکلات مرتبط با رفتار، تفکر و سلامتی را تشدید کند.

درمان مشکلات خواب در اورا اسلیپ

اگر احساس می‌کنید که همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و در خوابیدن مشکل دارید، با ما تماس بگیرید.

ما در اورا اسلیپ می‌توانیم با همکاری شما و پزشک متخصص خواب دلیل اصلی مسائل خواب را شناسایی کنیم (فرقی نمی‌کند که حاد است یا مزمن) و یک برنامه شخصی‌سازی شده را مطابق با نیازهای شما ارائه دهیم.

تیم ما همراه با دکتر فریبا معینی پور تخصص لازم برای انواع درمان اختلالات خواب را در اختیار دارد مانند درمان بی خوابی و انواع مشکلات خواب می‌تواند به شما کمک کند تا به راحتی بخوابید.

برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی هم اکنون با ما تماس بگیرید

منبع : sleepfoundation

بیشتر بخوانید :

درمان خانگی خروپف کودکان

علت گرفتگی بینی و خروپف در کودکان و راه درمان آن

روش های جلوگیری از خروپف