خروپف چه عوارضی و خطراتی دارد

خروپف چه عوارضی دارد

امروزه با توجه به شرایطی که جامعه ایجاد کرده است، خوابیدن با کیفیت یا به عبارتی کامل برای برخی افراد تبدیل به یک رویای دست نیافتنی شده است. حتی اگر بتوانند برای مدت زمان کوتاهی بخوابند، خواب او با انواع اختلالات همراه خواهد بود که یکی از شایع ترین آن ها خروپف می باشد.

اگر شما یا یکی از اعضای خانواده تان خروپف می کند، به احتمال زیاد تا حد زیادی با این اختلال و عوارض آن آشنایی دارید. اما اگر نمی دانید این پدیده تا چه حد می تواند خطرناک و مخرب باشد توصیه می شود تا آخر این مقاله با ما همراه باشید،

 چراکه در این جا در مورد جدی ترین مشکلاتی که خروپف برای فرد و اطرافیان ایجاد می کند مطالبی ذکر خواهد شد. همچنین به سوال خروپف چه عوارضی دارد؟ نیز به طور کامل پاسخ داده می شود.

خروپف چه عوارضی دارد؟

افزایش احتمال سکته مغزی

در یک مطالعه تحقیقاتی در حوزه سلامت مشخص شد که خطر ابتلا به آترو اسکلروز کاروتید که همان نازک و باریک شدن رگ و شریان های خونی گردن به علت رسوبات چربی است با شدت و تداوم خروپف رابطه مستقیم دارد که نتیجه آن سکته مغزی می باشد. به عبارت دیگر هر قدر خروپف شما در هنگام خواب شدید، بلند و طولانی تر باشد احتمال سکته مغزی در شما افزایش پیدا می کند.

بالا رفتن احتمال بیماری های قلبی و عروقی

همانطور که گفته شد اگر خروپف در دراز مدت ادامه داشته باشد وقفه تنفسی را به همراه خواهد داشت که نسبتا خطرناک تر خواهد بود، چراکه این عارضه باعث بروز بیماری های قلبی عروقی و حتی سکته می گردد. نتیجه مطالعات نشان می دهد، کسانی که در هنگام خواب خروپف می کنند دو برابر بیشتر از سایرین در معرض حملات مرگبار قلبی قرار دارند و به العکس درمان این اختلال خطر ابتلا به بیماری های قلبی مانند فشار خون بالا را کاهش می دهد.

ضربان نامنظم قلب یا آریتمی

آن دسته از افرادی که مدت زمان طولانی دچار خروپف و به دنبال آن آپنه خواب هستند، به احتمال زیاد ریتم یا ضربان نامنظم قلب را نیز تجربه کرده اند. همچنین افرادی که از آپنه انسدادی خواب رنج می برند احتمال مبتلا شدن آن ها به فیبریلاسیون دهلیزی که شایع ترین نوع آریتمی است افزایش پیدا می کند. زیرا نتیجه تحقیقات نشان داده است که این عارضه دهلیز چپ را درگیر کرده و در یک مدت زمان طولانی آن را به حالت باز و بزرگ نگه می دارد.

خروپف چه عوارضی و خطراتی دارد

افزایش ریفلاکس معده

به گفته محققان ریفلاکس معده برای افرادی که دچار خروپف یا وقفه تنفسی در هنگام خواب هستند مشکلی نسبتا شایع می باشد. ریفلاکس معده در این دسته افراد به دلیل تنگ شدن راه گلو در هنگام خواب رخ می دهد که محتویات معده را به مری باز می گرداند. باید بدانید هم خروپف و وقفه تنفسی و هم ریفلاکس معده با اضافه وزن و چاقی رابطه مستقیم دارد، در نتیجه با رسیدن به وزن طبیعی می توانید تمام این مشکلات را از بین ببرید.

افزایش احتمال خطرات و آسیب های محیطی

یکی از جدی ترین پیامدهایی که خروپف و به دنبال آن کم خوابی به همراه دارد، خواب آلودگی مزمن روزانه و افت شدید تمرکز است. داده های پایگاه سلامت راهنمایی و رانندگی نشان می دهد حدود 60 درصد تصادفات رانندگی که منجربه مرگ افراد می شود نتیجه خواب آلودگی و خستگی مفرط می باشد.

بروز مشکلات عصبی و روانشناختی

روانشناسان ریشه اکثر بیماری های روانی را کم خوابی یا اختلالات خواب می دانند. کم خوابی یا بی خوابی که ناشی از خروپف و وقفه تنفسی در خواب است، به مرور زمان فرد را دچار بدخلقی، ، فراموشی و کاهش حافظه، کاهش یادگیری و تمرکز، تحریک پذیری عصبی و در نهایت افسردگی می کند. بنابراین می توان گفت با درمان خروپف و داشتن خواب کافی و با کیفیت می توان تا حد زیادی این نوع بیماری ها را درمان کرد.

سردردها تنشی و میگرن

اگر شما نیز جزء کسانی هستید که اغلب با سردرد از خواب بیدار می شوید، باید بدانید که خواب ناکافی علت اصلی سردردهای شماست حتی اگر خودتان متوجه این کمبود خواب نباشید. پزشکان مغز و اعصاب توصیه می کنند اولین قدم برای این که بتوانید با سردردهای تنشی یا میگرن مقابله کنید این است که برنامه خوابی منظم و با کیفیت داشته باشید.

افزایش نوکتوریا یا شب ادراری

افرادی که که به هر دلیلی نمی توانند در طول شب به اندازه کافی بخوابند یا در رفتن به مرحله عمیق خواب ناتوان هستند، دچار نوکتوریا می شوند. نوکتوریا به ادرار بیش از در هنگام شب می گویند، به عبارت ساده تر اگر در طول خواب خود بیش از سه بار به دستشویی می روید به احتمال زیاد دچار این بیماری شده اید که نتیجه اختلالات خوابی مانند خروپف است.

کاهش میل جنسی

تحقیقاتی که بر روی مردانی با میل جنسی پایین انجام شده نشان می دهد هر قدر شدت خروپف و خرخر آن ها در هنگام خواب بیشتر می شود، تمایل کمتری به رابطه جنسی دارند یا رضایت کم تری از رابطه خود گزارش می دهند. بدیهی است که درمان این اختلال شما را به حالت طبیعی و نرمال بر می گرداند.

افزایش مشکلات جنینی

هنوز نوع و علت رابطه خروپف با مشکلاتی که برای جنین رخ می دهد به طور کامل مشخص نیست. اما چیزی که ثابت شده این است که در سه ماهه آخر بارداری که وزن مادر افزایش پیدا می کند و خروپف خود را نشان می دهد، خطراتی که برای سلامت جنین پیش می آید افزایش پیدا می کند.

خروپف چه عوارضی و خطراتی دارد

چاقی و دیابت نوع 2

رابطه بین خروپف، کم خوابی و اضافه وزن کمی پیچیده است، بدین صورت که خروپف باعث اختلالات خواب و کم خوابی می شود و این کم خوابی با افزایش اشتهای مزمن به مرور مسبب چاقی است. از سوی دیگر چاقی و اضافه وزن باعث تجمع چربی در ناحیه گردن و گلو شده و بدین ترتیب خروپف را تشدید می کند. اما خوشبختانه کاهش وزن می تواند تمام این مشکلات را از بین ببرد.

خروپف چه زمانی رخ می دهد؟

عوامل زیادی هستند که در به وجود آمدن عارضه خروپف نقش دارند، به همین علت گاهی خفیف بوده و خطرساز نیست. اما در برخی مواقع تنها به یک اختلال ساده خواب ختم نمی شود، بلکه می تواند بیماری های مرگ باری مانند حملات قلبی را به وجود بیاورد. برخی علت های بروز خروپف به شرح زیر می باشد:

رعایت نکردن بهداشت خواب:

اصولا بهداشت خواب به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که به شما کمک می کند تا خواب با کیفیت را به دور از هر گونه اختلال تجربه کنید. یکی از اصول بهداشت خواب انتخاب بهترین مکان برای خواب است، محیطی که خالی از هر گونه مواد حساسیت زا بوده که مشکلی برای تنفس به وجود نیاورد.

اضافه وزن:

چاقی و انباشت بیش از حد چربی علاوه بر این که دیابت و بیماری های قلبی و عروقی را تشدید می کند، باعث ایجاد مشکلات تنفسی در هنگام خواب و خروپف نیز می گردد.

مصرف بیش از حد الکل و مواد مخدر:

مصرف الکل و هر نوع مواد مخدر باعث شل شدن عضلات و بافت های داخلی از جمله ناحیه گلو شده و زمینه ساز بروز خروپف می باشند.

بیماری ها و حساسیت های فصلی:

گاهی خروپف عوارض جانبی برخی حساسیت ها و آنفولانزاهای فصلی می باشد، به همین دلیل مقطعی بوده و پس از بهبود بیماری از بین می روند.

خوابیدن به حالت نامناسب:

یکی دیگر از علت های بروز خروپف خوابیدن به حالت پشت می باشد. زیرا در این هنگام عضلات زبان به سمت پشت افتاده و مجرای تنفسی را مسدود می کند، که این مسدودیت باعث ایجاد خروپف می گردد.

بیماری های تنفسی و انسداد مجاری عبور جریان هوا:

یکی از شایع ترین علت هایی که باعث ایجاد خروپف می شود، مسدود شدن مجاری عبور جریان هوا بر اثر بیماری های تنفسی زمینه ای مانند آسم می باشد.

پلیپ یا آسیب دیدگی و انحراف بینی:

بینی اصلی ترین مجرای تنفسی می باشد و زمانی که به هر دلیلی دچار انحراف شود، تنفس در هنگام خواب دچار مشکل شده و خروپف به وجود می آید.

خروپف چه زمانی به یک عارضه خطرناک تبدیل می شود؟

گاهی خروپف بدون هیچ دلیل منطقی برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد داشت که هیچ راه و روش خانگی درمان کننده آن نیست. در این صورت باید به یک متخصص خواب مراجعه کنید، چرا که این حالت می تواند نشان دهنده وجود بیماری خطرناک دیگری به نام آپنه انسدادی خواب باشد.

آپنه انسدادی خواب یا وقفه تنفسی اختلالی است که از تداوم خروپف برای مدت زمان طولانی ایجاد می شود. این اختلال یا بیماری باعث قطع پی در پی تنفس در هنگام خواب شده و در حالت شدید ممکن است به مرگ بیمار ختم شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر یا درمان آپنه خواب می توانید به مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ مراجعه کنید زیرا این مرکز درمان کننده هر نوع مشکلی است که به نوعی به خواب مربوط می شود.

درمان خروپف

درمان خروپف تا حد زیادی وابسته به علت بروز آن می باشد. گاهی خروپف در مرحله خفیف می باشد که می توان با ایجاد تغییراتی جزئی در بخش هایی از فعالیت های روزمره این اختلال را از بین برد. اما زمانی که خروپف زمینه ساز بروز بیماری هایی جدی تر دیگری چون مشکلات تنفسی شد، دیگر نمی توان با چند روش ساده آن را از بین برد بلکه مراجعه به پزشک متخصص تنها راهکار درمان است.

در ادامه چندین راهکار برای درمان خروپف پیشنهاد می شود، اما توصیه می شود قبل از هر اقدامی به یک مرکز درمان اختلال خواب مراجعه کرده و مشکلات خواب خود را درمان کنید.

  • اولین راهکار تغییر دادن سبک زندگی می باشد، به طور مثال: کاهش وزن، تغییر دادن محیط خواب و دراز کشیدن صحیح به هنگام خواب
  • اجتناب از خوردن الکل، کشیدن سیگار و دیگر مواد مخدر و روان گردان
  • داشتن برنامه ای منظم برای ورزش و فعالیت های جسمانی
  • انجام تمریناتی برای گلو و زبان تحت نظر پزشک
  • عمل جراحی، در صورتی که انحراف بینی عامل بروز خروپف باشد
  • استفاده از دیوایس دهانی برای باز نگه داشتن مجاری تنفسی
  • مراجعه به مراکز درمان اختلالات خواب که یکی تخصصی ترین مراکز شناخته شده در سراسر ایران، مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ می باشد.

کلام آخر

در این مقاله درباره خروپف مطالبی آورده شده است، همانطور که می دانید خروپف آوای خشن و بلندی می باشد که هنگام دم و بازدم در طول خواب از گلو خارج می شود. گاهی خروپف وضعیت خطرناکی نمی باشد و مشکلی برای فرد مبتلا ایجاد نمی کند، اما زمانی که از حالت عادی خارج شود مثلا به مرور زمان شدیدتر گردد تبدیل به یک عامل بیماری زا شده و خطرات جدی تری به همراه خواهد داشت.

 اگر شما نیز جزء کسانی هستید که از این مسئله رنج می برید و درمان های خانگی راه حل مناسبی برای شما نبوده، توصیه می شود به پزشک خواب مراجعه کنید.

 مرکز درمان اختلالات خواب اوراسلیپ با داشتن بهترین متخصصان خواب و دکتر فریبا معینی پور می توانند به شما در جهت بهبودی کامل وضعیت خوابتان کمک کند. این مرکز دارای پزشک و متخصص خواب بوده که از بروزترین روش های درمانی استفاده می کنند.

در این مرکز درمان بی خوابی، درمان خواب سبک، درمان خواب سنگین هم در تخصص ماست

همچنین برای سهولت درمان امکان مشاوره غیر حضوری را نیز برای شما فراهم کرده است. برای دریافت نوبت و مشاوره تلفنی با ما تماس بگیرید

شماره های تماس:

سوالات متداول

خروپف چه زمانی تبدیل به یک عارضه خطرناک می شود؟

تداوم طولانی مدت خروپف و عدم درمان آن باعث بروز مشکلات تنفسی شده و به مرور زمان احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد.

کارآمدترین روش درمان خروپف کدام است؟

در اکثر مواقع می توان با روش ها خانگی خروپف را از بین برد، اما اگر متوجه شدید این عارضه باعث کم خوابی یا بروز دیگر اختلالات خواب شده توصیه می شود به پزشک خواب مراجعه کنید.

بیشتربخوانید :

خطرات و عوارض عدم درمان خروپف برای سلامتی

عوارض درمان خروپف با لیزر؛ روش اشتباه درمان

خروپف بعد از عمل بینی؛ علت و درمان

عوارض خروپف در زمان بارداری

رابطه خروپف و سکته قلبی چیست